SAAB 99 GL 1980 Presentation
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 99 GL 1980 Presentation
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 99 GL 1980 Presentation
- Detta ämne har 29 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-16 00:15 av moongoose.
-
FörfattareInlägg
-
december 1, 2011 at 20:23 #4579
Tänkte att det är dax för en presentation av mitt “livsprojekt” samt info.
Hittade nämligen massa gammalt nu när jag äntligen fått mitt hemma kontor klart.Bilen köptes för 1500:- den 26 Januari 1995 och såg ut så här.
Och efter diverse operationer så här. Detta är sista fotot i år innan vinteridé. Brukar faktiskt köra henne på vintern oxå men
fom förra vintern så får hon vara inne. hon är ju trots allt uppnått pensionsålder. 🙂
Mera följer………..
december 9, 2011 at 18:25 #36024Hur projektet startade och varför..
Starten var 1987 på Vallåkraträffen. Efter att studerat diverse 142, bublor och en commodore där alla bilarna hade stötfångare i plåt som var tillverkade i en kantbock, sa jag som 14åring och kaxig till farsan. “De kan ta mig f-n göra bättre, varför ska de vara så j-a kantigt?”Så på alla Bildlektioner så ritade jag bilar. Har en del bilder kvar. Jag ritade på lite olika modeller beroende på vad man skulle kunna tänkas hitta. Efter diverse små projekt så dök hon upp 1993, en 99 sedan med rost på alla ställen som skulle byggas om. Bilen gick som tidnings bud på landet och skulle gå ett år till. Så 1995 blev hon min för det våldsamma priset av 1500:-.
december 9, 2011 at 18:44 #36026Spännade, ska bli kul å fäölja historien bakom denna häftiga 99a. Du får väl rota fram dem gamla skisserna å lägga upp tycker jag 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
december 9, 2011 at 19:07 #36033Börjar med bilden på skissen på bilen.
Tanken här var jaa.. hmm.. Jo den skulle ju vara låg och designen skulle påminna om 900 facelift (-87) samt lite bredare än std.
Vinge på bakluckan i plåt, så klart.december 9, 2011 at 19:26 #36035Sista bilden på bilen som original.
Jo lite rost var här allt.. Jag arbetade i princip 2månader på att laga rost där den inte skulle byggas om.
Bla här. Ovanlig , va? 😉
Lite taskig bild. Här syns en breddad 900i fälg 7″ blev dom fram och 8″ bak. Naturligtvis så skaffade jag nyare dörrar (nyare bakspeglarna) Här är bilen ganska redo för att börja modifiering. Vill minnas att alla delarna för hjulupphängning och bakaxel är på blästring.
december 9, 2011 at 20:03 #36036På plats en huv, bit av framskärm samt frontbalk från 900. Jo, modifierade 900 blinkers.
Här har jag fixerat ett 8mm rundjärn för skärmkant och flyttat ut ytter samt inner skärmen till denna kant.
Vecket mellan skärmen och huven är taget från en 99 bak, fungerar även som utfyllnad då plåten inte räcker till efter breddningen.
Strålkastaren är något överblivet som hittades någonstans…
Fälg på. sen byggde jag med lite aluminiserat papper mest för fantasin..
Ett stål skelett byggdes upp i 8mm rundjärn. På den tiden hade jag inte hjulet från England 🙂 Lite säkerhetstänkande har man trots allt, behåller ju stötfångarbalken.
Här har jag knackat ut lite plåtbitar och svetsat ihop allt för….jo INGEN kant bock maskin här inte..
Här ser ni även att jag tröttnade på plåtisarna så jag provade att bredda alu fälgar.. Suck 3st till bara.
december 9, 2011 at 20:20 #36038Mycket trevlig läsning och mycket snygga EMS:s fälgar! Jag tror det var på Elmia jag tog några kort på din bil och speciellt dina fälgar.
december 11, 2011 at 15:52 #36115Trevligt att ni gillar de. 🙂 Klart ni ska få mer…
Här är fronten i hopa och grundmålad. För första gången ute så att jag kunde titta på den med ett avstånd över en meter.
De var inte riktigt vad jag hoppades på men det blir nog bättre när färg och allt annat kommer på plats.. Men va!!! den där orange saken på skärmen måste ju bara bort..
Då var det dax att feta på lite bak. Med 8″ breda fälgar så måste skärmen ut 25mm plus 25mm pga skärmkanten försvinner.
Inget konstigt här i heller valsa rundjärn så fick bli kanten och bara kräng ut plåten.
Passade även på att trolla bort galler. (varför?? Inte en blekaste aning.)
För att kunna dra ut skärmen ovan för vecket så kapades det lite. Svetsade även igen de konstiga hålen där bak.
För att fylla ut se ännu större gapet mellan under och överdelen så fick ytterligare en 99 donera ( som fram alltså). Denna 99 fick även släppa till bakre sidor upp till vecket vilket blev alldeles perfekt till min bakre stötfångare.
Sen var det INTE bara att kasta dit en valsad plåt bak. Bakdelen är inte plan utan är välvd ganska mycket så även här kapades det
och svetsades det. Passade även på att börja bygga vingen på luckan.
Fortsättning följer… lite senare idag.
december 11, 2011 at 17:10 #36120Inte så mycket här bara en bild på hur en original 99 ser ut.
Och en till bakifrån.
Tyvärr så saknas bilder på tröskel byggnationen. Men det blev djupare och rundare.
Slipad, grundad, strippad och redo för lite färg.
Färgen: Ja tanken var att bilen skulle få någon form av racing Grön metallic men med massa plåtjobb osv så beslöt jag att ha en solid lack. En solid lack är lättare att “reparera” eller kanske fixa till vid ev ombyggnation.
december 11, 2011 at 17:32 #33664Då gör vi en liten paus i karossen.
Bor man i lägenhet så tar det upp större delen av vardagsrummet att sy ny inredning.
Stolar kommer från en krockad 900 -86 med 5800mil på mätaren.
Detta var nog runt 2000 när 9-5 Aero var ny så inspirationen av designen är just like 9-5 Aero.
Här gjorde jag pappersmallar.
och här har jag klippt ut bilarna i skinn. Här syns även en platt hel kossa.
Och så här blev det.. Tänk va bra att man hade syslöjd i småskolan..
Sen var det bara att göra likadant på baksätet.
och så blev det. Jo armstödet blev också svart skinn.
Resultat bak….
….och fram.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.