Saab 99 GL, 1983 byta kedja med motorn i?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Saab 99 GL, 1983 byta kedja med motorn i?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-13 13:27.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Elias
    Deltagare

Tjena saabfolket!
    Kan man byta kedjan med motorn i?
    Har en Saab, 99 GL 1983 som nyligen börjat gör ett oljud från kedjan efter ett topplockspackningsbyte. Kedjan spänns på ovansidan mot kedjespännaren, men på motstående sida är den slak. Oljudet kommer från att den slaka kedjan slår mot kedjestyraren.

Har en gång tillfälligt löst problemet genom att manuellt tvinga kedjesträckaren att sträcka kedjan. Nu har jag rivit isär topplocket igen, tänkte byta kedja + kedjesträckare och se om det hjälper. Har ni erfarna här några andra tips vad det kan bero på?, eller om det går med motorn i?

Med vänlig hälsning Elias

lennartsonett
    Deltagare

Hej. 99-83 har gamla kedjesträckaren om den ej har bytts tidigare.
    Som du beskriver problemet tror jag att det är den gamla sträckaren. Den har en lång böjd skena som sträcks med en fjäder med leder.
    Sitter denna i bilen . BYT STRÄCKARE . .
    Tyvärr går det inte att göra i bil utan motor måste ur och trans-kåpan loss ( med risk för skadad på topp-packning och växellåds-packning.)
    Den nya modellen är en liten sträckare som trycker på en skena som bara sitter på en pinne i nedre delen. Den jobbar bara utåt med ett kuggsegment som hindrar den att gå inåt.

Finns inga genvägar utan endast motor ur.
    Sedan kan man med försiktighet lossa trans-kåpan, byta sträckaren och kedjan.
    Återmonteringen av kåpan kräver att man vet hur man gör om man inte delat motor låda och toppen.
    Skadas någon av packningarna får du oljeläckage och får lyfta ur motor igen och göra om ALLT!!
    mvh Lennart Höglund från Sjuntorp

Elias
    Deltagare

Oj att de var så illa. Tänkte på kedjesträckare, osäker på vilken jag har, tacksam om du kan se.

Bilagor:

lsoderlund
    Deltagare

Det ser ut som om du har den nya. Den äldre är fjäderbelastad med en större plastskena. Mig veterligen byttes dessa ut via återkallelser, men vissa bilar har inte fått dessa utbytta.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng