saab 99 v8

Forum Modellspecifika forum 90/99 saab 99 v8

Detta ämne innehåller 40 svar, har 23 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-01-30 15:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19065

    Melwin
    Deltagare

    enligt rykten ska det finnas en saab 99 med triumphs v8 motor ,någon som vet något
    om bilen var den finns eller om den är till salu? vet du något om bilen hör av dig
    till mig. christer melwinsson e-mail sonett@bahnhof.se eller pm.

    mvh melwin.

    #130848

    saabfredde
    Deltagare

    den är i USA och dom tävlar med den i olika rallyn.

    #130880

    enor
    Deltagare

    Hmm. Rallyn? GÅR det över huvud taget att tävla med något så framtungt? Måste ju vara en total mardröm att köra.. 99:an är ju inte direkt överstyrd ens i original!

    #130883

    Lustgasen
    Moderator

    Det gjorde tror det är ?? 8 eller om det var 16?? 99or med Triumphs v8or som prov, bilen förlängdes i motorrumet för att ha plats,, Står en rö’ på muséet.

    Bäckström kan detta bättre än mig..

    #130893

    saab-bo
    Deltagare

    Såg en 900 Sedan för många år sen i en Folkracetävling, med Triumph V8!!

    / Bosse

    #130895

    kg70
    Deltagare
    Lustgasen wrote:
    Det gjorde tror det är ?? 8 eller om det var 16?? 99or med Triumphs v8or som prov, bilen förlängdes i motorrumet för att ha plats,, Står en rö’ på muséet.

    Bäckström kan detta bättre än mig..

    Läser man Saab-litteraturen står det olika uppgifter över allt. I någon bok står det att ett antal tillverkades. I en annan att ingen tillverkades. På nätet florerar ett envist rykte att en serie om 48 vagnar togs fram. Något jag tvivlar starkt på.

    Den röda på museet ser ut att vara tillverkad en bit in på 70-talet och då borde rimligtvis Triumphs motorer ha varit passé ett tag. Vore väldigt intressant om herr Bäckström kunde tillföra något.

    Ämnet är klart intressant och jag har funderat mer än en gång på hur det skulle funka rent praktiskt att klämma ner en motor från en Stag under 99a-huven.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #130900

    saab bilmuseum
    Deltagare

    Saab 99 V8-entusiaster,

    Så här var det:

    Man jobbade i början på 70-talet (jag tror runt 72-73) med att utveckla 99:ans krockprestanda för de kommande höjda kraven på den Amerikanska marknaden. NÅGRA prototyper togs fram med en helt ny frontstruktur som som kännetecknades på utsidan av en stor förlängning mellan A-stolpsroten och främre hjulhuset. När det gäller frontstrukturen finns inga gemensamma koncept eller detaljer med den serietillverkade 99:an.
    Drivaggregatet var vänt 180 grader jämfört med 99:an så att kamkedjetransmissionen satt framåt. Helt annat tänk på transmissionssidan. Drivaggregatet hänger bakom framaxeln. Bilen har en STOR ”kardantunnel” där drivaggregatet skulle skickas bakåt/nedåt vid en frontalkollision.

    Bilens utseende var väl inte helt ”optimalt”, men så var det ju också prototyper för att utvärdera konceptfunktion. Ta en titt i Björn-Eric Lindhs bok ”Saab-Bilarna de första 40 åren” på sid 164 så kan ni begrunda utseendet.

    De här bilarna provades med flera typer av motorer, bland annat Triumph Stag V8:or. men bränslekrisen 73-74 stoppade ju dessa tankar effektivt. Det blev ju turbo istället så småningom. Det var nog rätt väg.

    Jodå, bilen på bilden lever kvar i vår samling (med 110 Hkr B20 D-Jetronic) och för närvarande magasinerad. Vi har en Triumph Stag-motor också.

    Bortkastat projekt? Inte! Kunskaperna från detta projekt införlivades i den kommande 900:an som introducerades kalenderåret 1978.

    PS. För övrigt TROR jag att en Triumph Stag V8-motor passar på en Saab 99 låda. Hur motorn sedan kan packas in i motorrummet är en helt annan historia. För att inte tala om vikten som adderas. DS.

    Med Vänlig Hälsning

    Peter Bäckström
    Saab Car Museum

    #130901

    Melwin
    Deltagare

    tack för alla svar.släpptes det ut några provbilar på marknaden ,går rykten om en
    bil som finns inom en radie på ca 15mil runt katrineholm? jag får jaga vidare
    skulle vara kul att ha en min saab-samling.

    mvh christer melwinsson katrineholm

    #130905

    kg70
    Deltagare

    Vi kan väl hålla liv i tråden ett tag till? Tycker som sagt ämnet är smått fascinerande.

    Intressant info Peter. Tack för den. Känner du till om det finns bilder på 99 med monterad V8?

    Jag har studerat sprängskisser för att se om det skulle vara möjligt att gifta Stagsnurran med en 99-låda men det är svårt att se. Sedan kan man fråga sig om det är värt besväret att lösa problemen med utrymme, kylning mm och framför allt om bilen blir körbar. Framvagnen lär man i alla fall få styvas upp. Jag antar att det är lite som att hinka i en V6 i en 96a. Mer kul än bra…

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #130924

    Melwin
    Deltagare

    klart vi ska hålla liv i tråden kg. kul att du tycker som jag att ämnet är
    högintressant.tänk dej att vrida om nyckeln till en 99a med v8a.vi forskar
    vidare i ämnet. mvh melwin.

    #131211

    Melwin
    Deltagare

    ingen som har har mer info och bilder på prototyp saab 99 med v8 motor?
    mvh melwin.

    #131215

    stefanruf
    Deltagare

    Jag har för mig att det var en bild på den i bilsport för något år sedan när dom va på besök i saab museets gömmor..

    #131218

    le20 thomas
    Deltagare

    Har en bild på en amerikansk 99 v8 i gömmorna nånstans….. letar.
    Borta på jobb nu så till helgen kanske…..

    #131220

    Melwin
    Deltagare

    okey! väntar till helgen med spänning.
    mvh melwin

    #131228

    le20 thomas
    Deltagare

    Denna ska tydligen vara en…..

    länk till sidan…..
    http://www.winktimber.com/prorally/1980norlts/80norlts1.htm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.