SAAB 99GL 1977, "Janne"

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 99GL 1977, "Janne"

Detta ämne innehåller 14 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-04-28 14:19.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4910

    djungeltrumman
    Deltagare

    Det är med all rätt man kan fråga sig varför jag ännu inte skapat en projekttråd för mitt senaste köp och för att korta ner alla dåliga ursäkter till en mening ber jag att få skylla det på allmän lathet.
    Nåväl, med bristfälliga kunskaper i ”in media res” så känns det enklare att börja från början…

    Vi startar från en mörk januarieftermiddag, snön ligger tung på gatan utanför och jag slökollar Blocket-appen på min iPad då en liten annons med en dålig bild på en vit SAAB 99 från 1977 ploppar upp. Annonstexten har en vänlig ton men saknar ord som ”synkringar, vattenpump och länkarmsfästen”. Bild skrives i singular och denna konstaterar jag, som den tekniknörd jag är, ”måste vara tagen med någon mobil med VGA-kamera”.
    När jag har läst och kollat klart i annonsen så vänder jag mig mot datorskärmen för att upptäcka att det har släpps ett nytt ”mod” till mitt bilspel och således flyger de närmsta timmarna förbi fort bakom ratten på en välanimerad AMC Pacer.
    När eftermiddagen övergår till kväll har den värsta hybrisen över denna övermotoriserade ”fishbowl” lagt sig och jag återgår till normalläge. Blocket kollas igen på datorns 25” skärm och jag konstaterar matt att det inte tillkommit något nytt utan tar en till koll på 99:an som nu, när klockan är mer och jag har tröttnat på datorspelet framstår som ännu mer kul. Vad som händer därefter har jag ingen aning om men ett par timmar senare sitter jag och chattar med Jonas ”Jonas99” Åberg via Facebook. Inspirationen och intresset för 99:or smittar av sig och Jonas förmanar mig att ringa på annonsen genast. 23.40.
    Nej, jag låtsas att jag är artig och skickar istället ett E-mail.
    Inom 10 minuter ligger det ett mail i inboxen. Korrespondensen inleds och efter ett par dagar har vi kommit fram till ett pris som skulle passa bägge parter och jag välkomnas till adressen i en av Göteborgs brantaste backar. Den allmänna hållningen hemma är att jag istället borde köpa en bil som håller och således en Volvo 740 så möts mitt engagemang för denna bortglömda klassiker med medelmåttligt samtycke. Nåväl, jag arbetar in argument som ”skattefri, lättrampade 76-kopplingen” och lite annat jag ljuger ihop och pappa åtar sig att tillsammans med mig åka och kolla på bilen.
    På lördags morgon packas väskan med det nödvändigaste, jacka, mössa, mekhandskar, ”körning och skötsel”-boken samt kamera och mobiltelefoner. Stjärnan på huven pekas mot Västra Frölunda och farthållarspaken ställs på 115. Ett par timmar senare trixar vi in E-klasskombin mellan två attacksugna grindstolpar där SAAB:en står parkerad och redan innan vi kliver ur bilen tittar vi på varandra och säger samstämmigt ”den är ju mycket finare än på bilderna”.

    Vi möts upp av västsveriges mysigaste människor och i minusgraderna och snålblåsten genomgås bilen efter de karakteristiska minuspunkterna. Både ögon och näsa stortrivs och bilen känns väldigt komplett. Knappar trycks på och samtliga ger utlovat resultat. Vi småler en aning när vi konstaterar att tillochmed tyristorn som har till uppgift att ställa instrumentsbelysningens styrka fungerar från 0-100. Vi provkör bilen och den f.d Saabåkande fadern anser växellådan vara 100-procentig. Kilometerräknaren i bilen har en nolla på första plats och en åtta på andra, 8900mil! Allt upplevs vara original och bilen känns orörd och motorn ”spinner som en katt”. Vi beger oss in i värmen för att förtära vars en pepparkaka och en påtår. Utsikten från det gemytliga västkusthuset beundras en stund och på matsalsbordet väntar en överraskning i form av två decimeter pappershög… febril vändochvridstund förtas och bland dessa papper återfinns originalkvittot om 30.325 rikesdaler minus 6700kr för värdet av den inbytta SAAB 99 1,7, 1971, ADO471. Servicekortet är stämplat fram till år 1985. I januari 1978 lägger fru M-B Johnsson ovanstående summa på disken hos den legendariske Saabhandlarn ”Bil och Traktor i Hörby” och hon åker därifrån med sin nya SAAB 99, JAN 680, en orkidévit tvådörrars sedan som extrautrustats med överdragsklädsel i de klädsamma färgerna brunt och rött. En hemvirkad kudde finner sin plats i baksätet och bilen servas slaviskt hos SAAB. Fru Johnsson bor på den anmärkningsvärda adressen Stora Torg 1 i Eslöv och brukar bilen sporadiskt fram till 2004 då hon tyvärr lämnar jordelivet. Därefter hamnar den på adressen i V. Frölunda där den används ytterst sällan och när den nye ägaren, herr Andersson beslutar sig för att sluta köra bil vid 84 års ålder läggs den ut på Blocket, där jag hittar den.
    Affären genomförs på dedär romantiska sättet som vi alla önskar, efter kaffet går vi över gatan till den riktiga ägaren och han skriver under papperna med en tår i ögat.

    Jag får de två nycklarna.

    Vi skakar hand på dedär nästan religiösa sättet och Sigurd ber mig att ta väl hand om bilen, Janne, med några tårar står han kvar på trappen och vinkar efter oss då vi rullar iväg nedför backen. Vännen Eric som varit med hela tiden intar läderstolen i Mercedesen medans jag och pappa åker med Saaben. Försiktigt sittande på den rödbruna överdragsklädseln…

    Hemfärden blev både spännande och kall, läs om den i nästa del! ☺

    Johan

    #53969

    Morten S.
    Moderator

    Riktig trivelig historie. Ser fram til fortsettelsen!
    99 er en virkelig trivelig bil som fortjener å bli tatt vare på som klassiker.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #53985

    saabmicke
    Deltagare

    Mycket trevlig läsning.. 😀
    Man blir oerhört nyfiken på fortsättningen..

    #53988

    djungeltrumman
    Deltagare

    @morten Strandmoe wrote:

    Riktig trivelig historie. Ser fram til fortsettelsen!
    99 er en virkelig trivelig bil som fortjener å bli tatt vare på som klassiker.

    Du om någon, Morten har nog inte missat min nästan löjliga förälskelse för SAAB V4
    med jag har nu insett att det är 99:an som verkligen behöver tas hand om, nästan
    ingen bryr sig om den och allra minst vita enförgasarbilar…
    För övrigt är det ju fantastiska bilar att köra! 🙂

    Johan

    #53989

    djungeltrumman
    Deltagare

    @saabmicke wrote:

    Mycket trevlig läsning.. 😀
    Man blir oerhört nyfiken på fortsättningen..

    Kul att höra, i vanlig ordning lyckas jag nysta in mig i petitessartade
    smådetaljer :bh men det var skönt att höra att det var läsbart ändå.

    Fortsättning följer, skall bara skriva den först! 😉

    Johan

    #53998

    Janne Hagnell
    Moderator

    Och plåta den! Bilder!!!!
    Grattis till en bra bil med ett synnerligen trevligt namn! :race

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #54003

    djungeltrumman
    Deltagare

    @janne Hagnell wrote:

    Och plåta den! Bilder!!!!
    Grattis till en bra bil med ett synnerligen trevligt namn! :race

    Tack, bilder finns men dehär forumet tillåter inte dem jag vill använda!
    Får ta de som är sämre för att över huvud taget kunna ladda upp de
    förminskade i alla fall. 🙁 HDR var ingen klockren idé. :bh :czy

    Javisst, redan i den första mappen från när bilen var ny heter
    bilen Janne, den första ägarinnan hade först en Agda, 99 -71
    och därefter herr Janne. Likväl som original överdragsklädsel får
    stanna så får original smeknamn detta! :CH

    Johan

    #54004

    djungeltrumman
    Deltagare

    Så var det då hemfärden.

    Som sagt så började den bra, vi startade i god tid för att vara hemma till lördagsmiddagen och det var fortfarande ljust, men kallt. Vi åkte ut ur Göteborg och klarade oss från de värsta köerna som annars staden gärna serverar. Dessutom var det innan införandet av trängselskatten så det fanns många saker att vara glad över. Vi förvånades ännu en gång över hur fint och stabilt bilen gick, inga framvagnsskador där i alla fall. Värmen blåste bra och de elektriska komponenterna fortsatte att göra sitt.
    Första stopp blev i Sandsjö backar där det som bekant finns en stor Shellmack.



    Bilen fick en tank V-Power och resan fortsatte, mörkret började falla och vi rullade på ett par timmar.

    Både däck och bil blev förmodligen chokade när tempot höjdes till min faders nivå och på väg ned för Hallandsåsen kände vi att bilen började skaka på ett mindre betryggande sätt, värre och värre för varje kilometer och vi stannar på en pendlarparkering norr om Landskrona. Vi finner ut att höger bakdäck, som är det regummerade originaldäcket(…) har gjort sin sista resa. När vi står där noterar vi båda att det ångar klart mer än vad vi önskar ur avgasröret… Vi öppnar öronen och konstaterar att det inte står rätt till där fram, pappa konstaterar fort att det är topplockspackingen som har givit upp.

    Självförtroendet rasar lika fort som väggarna gjorde vid rivningen av Jordberga sockerbruk och kommentaren ”du borde köpt en Volvo” hänger i luften… Trist stämmning.
    Uppgivet intar jag baksätet på Mercedesen, irriterat funderande över vad ett topplocksbyte kostar och var man kan få tag på en topplockspacking. Saaben låses efter bästa förmåga och vi glider hemmåt. Det febrila letandet inleds, Facebookappen på smartphonen går varm…

    Det tar inte lång tid förrens en hjälte vid namn Jonas Åberg kommer sladdande in från flanken och ställer upp med en packing tidigt morgonen där på. Efter några timmars orolig sömn äntras en av de större bilarna och packingen hämtas hos Jonas strax före det stora släpet hängs på kulan. Vi beger oss mot Landskrona och till min stora glädje står 99:an på samma plats som där vi lämnade den dagen innan. Helt utan inslagna rutor och punkterade däck.

    Operation lastning påbörjas men dras ut p.g.a ett trilskande släp.

    När lastningen är klar segar vi oss hemmåt i snöstormen som just uppstod, hörde jag någon nämna ”murphys lag”?

    Framme i Malmö lastas bilen av hos Mekonomen tillsammans med packningen och nyckel nr.2.

    Här försvinner fyra veckor, bilen repareras av Mekonomen och tusenlapparna flyger snabbare ur plånboken än vad tiden går.
    Samtidigt sitter jag i skolbänken och försöker koncentrera mig på det jag borde.

    I nästa avsnitt berättar jag om den spännande utgrävningen av bagageutrymmet samt vad planerna med bilen är.

    Johan

    #54006

    djungeltrumman
    Deltagare

    En liten bonusbild från hemresan!

    Tro fan att däcken inte höll i den hastigheten…

    Johan

    #55042

    djungeltrumman
    Deltagare

    Moderator kan radera tråden.

    Vänligen,
    Johan

    #55046

    moongoose
    Deltagare

    Klart du ska ha tråden kvar! den var ju intressant! Vill man inte läsa så finns det 1000 trådar till att kolla in!!

    #55057

    Ja, varför vill du ta bort den?

    #55058

    cabmange
    Deltagare

    @djungeltrumman wrote:

    Moderator kan radera tråden.

    Vänligen,
    Johan

    Varför det, alltid kul med berättelser.

    MH

    #55067

    phermansson
    Deltagare

    Väntar med spänning på fortsättningen!

    #55069

    fredrik.a.
    Deltagare

    Inte ofta jag är på detta forum men det här var hel klart intressant att läsa, och fin bil du fått tag på, fler 99 borde räddas, hoppas det går bra för dig, ser fram emot fortsättningen! 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng