SAAB-aerodynamik i Teknikens Värld?
- Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2024-11-26 23:43 av supersonett.
-
FörfattareInlägg
-
Om jag minns rätt så har jag någon gång (i modern tid) läst ett reportage i Teknikens värld om aerodynamik. I reportaget gjorde man ett vindtunneltest av en SAAB 93(?). I detta test gjorde man också något litet avsteg från originalet för att minska lyftkrafterna i bakdelen av bilen. Minns jag fel?
Vet någon här vilken årgång och vilket nummer som reportaget finns i? Jag gissar att det rör sig om slutet av 1990- eller början av 2000-talet.
Har ett svagt minne av detta nummer. Måste vara nån gång på 2000-talet. Var det inte en Tatra inblandad i testet också plus några andra olika märken? Kommer tyvärr inte ihåg exakt vilket år och nummer det var…
/Simon
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92kanske inte helt relevant men Herrsiba hade en almanacka. från Teknikensvärd med en röd 92.a som vindtestades. Grillen va förtejpad.
Kanske ger något komihåg av när det kan ha varit. Året före almanackan fanns det i Teknikens värld.MVH Magnus
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaOBS! Detta är ett långskott. Se det som ett gemensamt detektivarbete. 😉
Om Teknikens Värld använt en röd Saab 92 är det tänkbart att det är Claes Johansson´s ** projekt som gick som TV´s projektbil någonstans kring 1991.
Det var en Saab 92 i hopplöst skick som med väl tilltagen budget renoverades till att bli en riktig pärla. Regnr OTC någonting (Finns säkert i Media-arkivet)**känd motorjournalist och en sann Saabentusiast.
Har rotat runt i gömmorna och hittade en TV almanacka från 2002. På oktober uppslaget stoltserar en röd 92:a med regnr OTC947 i Volvos (!) vindtunnel, fotograferat av Claes Johansson. Enligt legenden ska Cd-värdet vara så lågt som 0,31, men TV kom ner i 0,35 med tejp över grillen. Klart godkänt tycker jag, jämfört med dagens bilar.
Alltså borde artiklen med all säkerhet vara publicerad i en TV från 2001. Frågan är bara vilket nummer./Simon
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92februari 26, 2007 at 09:36 #103706Finns artikelregister på TV’s hemsida. Från -91 hittar jag:
nr 3: Borglunds bilar: Tvåtaktare första köpet för Plutten
nr 6,7: Gamla bilar/historia: Projekt 92 del 7, 8
nr 15,16: Gamla bilar/historia: Projekt 92 del 9,10Ska rensa lite gamla grejer imorn, inte alls omöjligt att vissa av dessa tidningar finns där…
Jag vet att jag läst denna artikel när den kom ut. Ett test i aerodymanik mellan tre bilar, varav en röd 92a eller 93a. Det som förbryllar mig är att jag mest läser Vi Bilägare, men har väl antagligen varit otrogen och köpt lösnummer av TV om jag såg att Saab var med 😉 (har en känsla av att Saaben t.o.m. fick vara med på framsidan!)
Tack för alla tips! Jag har hittat följande:
”HALA TYPER
I vindtunneln avslöjas hur stort klassikernas luftmotstånd är. Volvo Carioca, Tatra T87, Saab 92, Citroën DS och DeLorean försöker följa strömmen.”Teknikens Värld nummer 13 / 2001
Hej
Lite bakgrund/inside om detta.
Efter år av lobbyarbete lyckades jag få fritt tillträde till Volvos allra heligaste, den magnifika vindtunneln i Göteborg. Om jag inte minns fel tog Volvo 11 000 kr/tim för utomstående kunder…Saaben (min egen, gick som renoveringsserie på T.V på 1990-talet) fungerade bra. Vi experimenterade med att tejpa igen grillen och först då närmade den sig 1950-talets luftmotståndssiffror. Framför allt var den släta undersidan väldigt effektiv – och de smala däcken.
Tatran var magnifik i hela sin uppenbarelse. En våt dröm – och jag satt i baksätet under hela mätningen! En höjdpunkt i mitt liv! Funkade förvånansvärt bra i strömlinjehänseende.
DS:n var en besvikelse. Ingen kunde som Flaminio Bertoni rita karosser, men det var nog mer konstnärens vision om luftmotstånd än vetenskapsmannens. Citroënisterna var upprörda i flera månader efteråt när vi påpekade detta.
DeLorean – tja, den gjorde sig bra på bild, liksom Volvo Carioca.
Utanför vindtunneln stod en Volvo 140, men tyvärr hann vi inte mäta den. Ville veta exakt när den börjar vissla…
Som tur var fanns det några minuter över för Cykelbilen Fantom, Crescent 2000 samt en mopedstrut…
Härmed utforskade och i Fantoms fall publicerad i min bok ”Folkhemmets Farkoster”.Mvh
Claes Johansson
f.d reporter/fotograf på T.VP.S Den här gången ser jag mellan fingrarna, men även på nätet omfattas bilder av copyright-skydd 😉
cljoh wrote:P.S Den här gången ser jag mellan fingrarna, men även på nätet omfattas bilder av copyright-skydd 😉Klokt påpekande… Eftersom vi just haft en diskussion om det på sidan borde jag ha tänkt på det…
Jag skyller på att jag har fotograferat av bilden från ett hemgjort vykort där rättigheterna inte klart framgick men jag tar gärna bort den om så önskas.
Pelle 🙂
november 26, 2024 at 23:43 #518954Lyfter denna gammal tråd .
aero för en 92 är ju lite av ett gammalt mysterium .
och det vore kul med lite fakta på hur mycket lyft man faktiskt får i bak .
Claes ?Min 92 bil är lite utanför orginal spec och det vore bra att få ett hum om vad som händer runt 160 🙈 bli bakhjulen lätta tro
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.