Saab / Gm / Trollhättan

Forum Övrigt Allmänt Saab / Gm / Trollhättan

Detta ämne innehåller 21 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-05-12 19:30.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12341

    perhaninge
    Deltagare

    Saab förlorade, eller ?
    Om GM står för sitt ord så kan detta vara vad Saab behöver för att överleva, personligen skiter jag i var Saab byggs så länge som kvaliten ökar eller bibehålls.
    Det är antalet arbetstillfällen som bekymrar mig, lider med arbetarna som ständigt lever under nedläggningshot , men affärer är affärer.
    Fråga vissa bilhandlare som planerar att ta in andra märken för att Saab i dagsläget säljer för dåligt, man är sig själv närmast, det är ingen välgörenhetsorganisation.
    Svenska tekniker kommer att i fortsättningen att anlitas för att stå för innovationer och för att bibehålla Saabkänslan, samt att man kommer att utnyttja dessa till sina andra märken.
    Jag tror att för märket Saab så kan detta vara positivt och vara en ljusning för framtiden.
    Länge leve Saab

    Per/Haninge

    #85461

    janne2takt
    Deltagare

    Jobbar själv på upplevelse fabriken och jag tror att vi ändå kommer att gå vinnande ur det här. Jag tror att vi fortsättningsvis kommer att bygga mera ”lyxbetonade” typ 9-5, SUV, eller någon annan ersättare i Trollhättan vilket vi är bättre på tycker jag än tyskarna. Den som får va kvar få se…

    #85462

    anders dahl
    Deltagare

    Jag skiter inte i var SAAB byggs! Jag har alltid gillat SAAB för att det är en svensk bil byggd för våra svenska förhållanden. Vad är en japansk/amerikansk SAAB byggd för japanska/amerikanska förhållanden? Inte en SAAB i alla fall, inte i mina ögon. Eller som det också är på väg att bli, en SAAB byggd av tyska Opel? Godnatt!
    Innovationer? SAABkänsla? Jag äger ju ingen 9-3ss men jag har kört några ex och jag har väl inte hittat så många innovationer på dem. SAABkänslan hittade jag tyvärr inte heller. Synd tycker jag, då jag anser att 9-3:an ändå ser ganska bra ut, men med en annan grill…??? Ja en Cadillac tex.
    Säkert en bra bil och visst är den skön att köra, men det är liksom inte det jag vill ha. Jag vill ha en utpräglad SAAB som inte bara är en bil utan en SAAB!

    Emblemet gör inte bilen!

    #85463

    Martin
    Deltagare

    Ett tankeexperiment. Vi vänder på saken och försöker vara konstruktiva istället. Definiera exakt vad du/vi vill ha istället för vad du/vi inte vill ha.

    Om vi för över de typiska Saabegenskaperna från låt säga 60-70 talet (eller senare, du får själv välja) till en sorts dagens önske-Saab.

    Hur skall Saaben vara utformad för att möta dagens bilmarknad med dels lönsamhetskrav, dels bilköparnas förväntningar?

    Är det exklusiva bilar som man tillverkar i små serier till hög vinst per bil eller är det massproduktion med små marginaler per bil?

    Hur skall bilen vara utformad?
    Exteriör design, motoralternativ, interiör, ergonomi, detaljer, människa-system-interaktion, miljöindex för att ta några exempel.

    Definiera gärna Saabkänslan också.

    Spåna på!

    Jag vill ha en utpräglad SAAB som inte bara är en bil utan en SAAB!
    Emblemet gör inte bilen!

    #85464

    perhaninge
    Deltagare

    Ursäkta Anders, men nu tänker jag sticka ut hakan.
    Om uppgifterna stämmer så är din nyaste bil en 9000 från -90 ?
    Gav du upp redan då ?
    Saab lever på att sälja bilar.
    Detta inägg är skrivet med glimten i ögat men som jag ser det så klagar väldigt många på Saab`s senare modeller men är inte på något sätt potentiella köpare.
    Vad ska Saab med ”kunder” till som tycker att märket dog efter tidiga 900:an eller V4:an för den delen ?
    Jag har full respekt för dom som inte tycker om modellen men byt märke då, det har jag.
    Men att stoppa utvecklingen , det tror inte jag på.
    Alternativet är att Saab försvinner, för ensamma klarar dom sig inte.
    Personligen så tycker jag att det ska bli spännande med fler modeller i programmet och slippa se samma modell år ut och in.

    Per/Haninge

    #85465

    anders dahl
    Deltagare

    Förstår inte vad min nyaste bil har med saken att göra???
    Jag vill ha bilar som hobby och lägger därför mina pengar på detta istället för en ny bil.
    Eftersom du vet hur gammal min nyaste bil är, så har du säkert sett att jag har råd att ha ganska många bilar, dessutom ett garage. Inget av detta hade jag haft råd med om jag haft en bil av senare modell!

    Detta har ju inte hindrat mig från att köra nyare bilar av alla möjliga märken, detta har gjort mig besviken, det är ju ingen större skillnad!!!
    Jag förstår att du kör ett annat märke(har inte tagit reda på vilket), det finns ju billigare alternativ och man får samma sak för mycket mindre pengar. Om jag skulle köpa en ny bil skulle jag nog också välja annat av den anledningen.
    Det är ju precis där felet ligger, man måste ju få DET som är speciellt bara för SAAB!

    Och vad är det? Ja, vad vet jag, men körglädje, en sportig och trevlig motor(som inte finns i en Opel som kostar10000-talskr mindre), Underbara SAABstolar, Stora och lättlastade bagageutrymmen dvs Combi Coupé,Instrument och reglage som är speciella för SAAB och sist men inte minst en speciell design, så att man slipper gå runt bilen för att se att detta är en SAAB.

    Detta är vad jag vill ha!

    #85466

    perhaninge
    Deltagare

    Om du på något sätt har tagit illa upp Anders så ber jag om ursäkt.
    Ska försöka förklara vad jag menar:
    Skulle du ge upp hobbyn för att köpa en Saab om den hade ”känslan” ?
    Saab behöver sälja för att kunna vara självständiga och utveckla sina ideèr.
    Att vara potentiell köpare handlar inte bara om pengar utan också om inställning.
    Jag får också känslan av att många har fastnat i nostaliträsket och vägrar se framåt med helhetsbilden av vad det krävs för att vara en aktör på denna marknad.
    Sverige är en väldigt liten pusselbit i detta fall, varför tror ni b.l.a. att man satsar på större serier ?
    Ekonomi, stor marknad att etablera sig på, USA, Europa, utveckling, större serier för att märket skall gå med vinst.
    Mina pengar räckte tyvärr inte till för en ny Saab av roligare karaktär därför valde jag Skoda, skulle aldrig drömma om att jämföra dessa två märken men för denna gång så tillfredställde dom våra behov då vi behövde två bilar.
    Dessutom så var säljaren väldigt arrogant på Saab och ville bara kränga en Opel till oss.
    Vad jag inte förstår är varför man ibland offrar mer energi på att klaga på det nya än att berömma det man tycker om ( om det nu även är det gamla )
    Andra felet man gör tycker jag är att många drar paraleller med gamla bilar sedan 70-80 talet, vad skulle Saab sälja om det t.e.x. fanns en rattväxel på bilarna ?
    Jag tycker att det växer någon typ av hatkultur till det nya här på forumet, gör som Martin föreslår, kom med kreativa förslag istället.

    Per/Haninge

    #85467

    Martin
    Deltagare

    Handsken är kastad, det är bara plocka upp den…Släpp klagosången och kom med något konstruktivt. Först då kan man gå vidare.

    En parallell, som latent flygentusiast är en av absoluta mina favoriter Saab J32 Lansen. Har tom några timmar i baksits. Som Flygvapenofficer (på marken) föredrar jag bland annat JAS39 Gripen om det blir tråkigheter. Den är anpassad till dagens ”konkurrens”. Den har inte samma charm, men är mycket effektiv på det den är byggd för…

    Hur skall Saab se ut anpassad till dagens bilmarknad??

    Det duger inte med svepande formuleringar, var konkret!!

    Ett tankeexperiment. Vi vänder på saken och försöker vara konstruktiva istället. Definiera exakt vad du/vi vill ha istället för vad du/vi inte vill ha.

    Om vi för över de typiska Saabegenskaperna från låt säga 60-70 talet (eller senare, du får själv välja) till en sorts dagens önske-Saab.

    Hur skall Saaben vara utformad för att möta dagens bilmarknad med dels lönsamhetskrav, dels bilköparnas förväntningar?

    Är det exklusiva bilar som man tillverkar i små serier till hög vinst per bil eller är det massproduktion med små marginaler per bil?

    Hur skall bilen vara utformad?
    Exteriör design, motoralternativ, interiör, ergonomi, detaljer, människa-system-interaktion, miljöindex för att ta några exempel.

    Definiera gärna Saabkänslan också.

    Spåna på!

    Jag vill ha en utpräglad SAAB som inte bara är en bil utan en SAAB!
    Emblemet gör inte bilen!

    #85468

    anders dahl
    Deltagare

    Det är helt OK Per, jag tog inte illa upp, jag ville bara förklara mig.
    Tycker nog att jag hade en del kreativa förslag i mitt förra inlägg, att dessa punkter hör hemma i gamla SAABmodeller behöver väl inte vara negativt, allt går säkert att utveckla och förbättra.

    Att jag och en del andra som SAABentusiaster reagerar när vi ser SAAB bli något som inte känns speciellt intressant att ha ens när det blir billigt är väl inte så konstigt, som utvecklingen har varit de senaste åren, men mycket tråkigt!

    Vad är felet med att dra paralleller med de gamla bilarna? Det är ju historien som gör de olika bilmärkena unika!

    Annars skulle man ju lika bra kunna tillverka alla världens bilar efter samma ritning och bara montera olika emblem.

    Jag skrev dessutom vad jag tyckte om med 9-3, ganska snygg och säkert en bra bil men…
    Mer än så tycker jag inte angående den bilen.

    Vad mina tyckanden och åsikter har med hat att göra vet jag inte, jag tycker inte om det som händer, men ordet hat har jag inte använt vad jag vet.

    Dessutom måste man väl få säga vad man tycker även om man inte tycker att allt är jättebra jämt utan att bli kallad för hatisk.

    Jag har varit SAABentusiast sen jag föddes och har alltid varit stolt över MITT SAAB!
    Men jag tappar min stolthet när SAAB inte riktigt är SAAB längre!

    #85469

    robin t
    Deltagare

    Ok, min önske-Saab:

    Exteriör design:
    Som en Daihatsu Copen ungefär. Trubbnosgrill i modernt, stilrent utförande. Coupetak med elefantplåster. Akter i stil med Datsun 350z. Koenigseggsdörrar, vilka jag tror skulle kunna vara riktigt praktiska ibland. Skärmar, huv och tak i kolfiber.

    Motoralternativ:
    Saabs SVC motor i en 3-4 olika trimningsgrader mellan 125-300hk, flexifuel förstås, kompletterat med en eller två SVC-dieslar (eller om man kanske kan bygga en motor går på både bensin, etanol och diesel?). En pigg och stryktålig 6-växlad manuell låda till kraftöverföring. Plus en automat för folk som inte kan koppla.

    Interiör:
    Retro! Borstad aluminim, ingen mittkonsol (om det inte behövs för vridstyvehetens skull), golväxel (förlåt!), skålade stolar stoppade med Tempur, signalring, stor varräknare med digital hastighetmätare i mätartavlan, plus ett analogt dito brevid, och så Saabs fiffiga mugghållare såklart.

    Ergonomi:
    Rymligt givetvis. Som en Ford Focus ungefär, dom tycker jag har balanserat komfort och yttermått väl. Baksäte för två vuxna eller tre barn. Och som sagt: ingen mittkonsol, skålade stolar med Tempur i. Inga hjulhus i kupén tack!

    Människa-system-interaktion:
    Jag hade tänkt mig ett chassie med manuellt justerbar hårdhet och markfrigång, plus ett läge där bilen går lägre ju fortare man kör. Sen har jag funderat på hur fyrhjulsstyrning skulle kunna påverka köregenskaperna? Inte manuell bahjulstyrning då, men kanske så att bakhjulen vinklar sig istället för att tappa greppet vid sladd…bara spånar lite.

    Jag kanske bör nämna att jag aldrig kört gammelsaab.

    Vad tror ni?

    #85470

    perhaninge
    Deltagare

    Anders: endast några stycken var menat till dig,
    Om du på något sätt har tagit illa upp Anders så ber jag om ursäkt.
    Ska försöka förklara vad jag menar:
    Skulle du ge upp hobbyn för att köpa en Saab om den hade ”känslan” ?
    Saab behöver sälja för att kunna vara självständiga och utveckla sina ideèr.
    Att vara potentiell köpare handlar inte bara om pengar utan också om inställning.
    Resten var skrivet lite mer allmänt.

    Per/Haninge

    #85471

    mats a
    Deltagare

    Låt oss titta på konkurrensen. Ett annat före detta svenskt, numera amerikanskt, bilföretag har i sitt utbud något som Saab saknar. Här finns stora och små kombibilar. Dessa kombibilar finns med alla möjliga motoralternativ – och framför allt – med fyrhjulsdrift.

    Människan är sig själv närmast. Att världens olja är slut innan vi som skriver detta är döda bekymrar oss inte ett smack. Volvo tillverkar enorma bilar med enorma motorer och till enorma priser – och säljer som aldrig förr! Kan det vara så att Ford har tillåtit mer svängrum hos Volvo? Å andra sidan, Volvo är en vinstmaskin. Att GM har tolererat sådana makalösa förluster hos ett litet europeiskt dotterföretag är nog mer än vad både Ericsson och Vattenfall skulle tåla – det ska vi inte glömma bort. Att sedan Saab skötts som ett amerikanskt företag: toppstyrt och med tanken att hela världens bilköpare tänker som en amerikan, kan man ju ha synpunkter på.

    Vi kan nog så här i efterhand enas om att Saab skulle ha mått bra av en 9-3 SC för tre år sedan istf 9-2X och 9-7. Tillika skulle 9-5 behöva fyrhjulsdrift och en saftig diesel (i det egna hushållet är den enda icke-saaben en xc70 med dieselfemma – det är en makalös traktor och man färdas med stil). Jag vet inte vilka modeller i GM-familjen som en sådan 9-5 skulle konkurrera med. I volvo-sfären finns ju alla modeller att få med fyrhjulsdrift, tom lilla S40. Visserligen får du betala 40′ för den lyxen men det är köparna uppenbarligen beredda att slanta upp. Kan du tänka dig en 9-3 Aero med fyrhjulsdrift? Vilken sagolik vinterbusmaskin det vore!

    Saabs stora black om foten är en skriande brist på modellvarianter. Jag lider med Saab när man i vintras gick ut med ett reklamblad där den enda nyheten var… en stylad skidbox. Är det produktutveckling? Får det audi-förare att vilja byta? Tror inte det…

    Nä, till hösten vill jag se ett modellutbud där det finns en liten mellanklassbil (9-2, gärna som kupé) med diesel och de vanliga turboalternativen. Jag vill se 9-3 med 4WD och även den som kupé. 9-5 ska förses med en hejdundrandes diesel och 4WD. Ring mig när det är klart! Under tiden dreglar jag vidare över 9-3 SC.

    #85472

    anonymous
    Deltagare

    Får jag lov att återvända vad jag vill ha?!
    En blott 28-årig, i sammanhanget, fjunig ungdom som visserligen Kört Saab nästan uteslutande i sin karriär.
    Jag vill ha Saabar som beter som Saabar ska göra.

    – Jag menar sitta skönt som få, men samtidigt med stolen riktad mot mittkonsollen så man får ont i ryggen efter ett par mil.
    – Jag vill ha Saabar som släpper ut rumpan litegrann, prcis så där mycket att man kan köra fort fort på vinterväg och bilen hjälper dig att styra genom kurvan.
    – Jag vill ha Saabkänsla i detaljerna, ljusväljaren på 9-3 är inte Saabmässig medan resten av interiören är det.
    – Jag vill ha handtag på insidan av bakluckan, precis som Christer Glenning, vila i frid.
    – Jag vil ha en halvkombi, för liten för en barnvagn men stor nog att lasta ett mindre PA, (PA betyder Public art, ljudanläggingar för en större publik), som man kunde i 900 och 9000.
    – Jag vill ha en Saab som briljerar med sina vinteregegenskaper, som de alltid har gjort, går långt in i snön framåt och ALLTID bakåt.
    – Jag vill ha en Saab med dåligt lyse, det finns ju extraljus.

    Var man sedan bygger den här Saaben har kanske ingen betydelse men visst är det i Trollhättan man uppfinner och utvecklar modellerna till att ha just de här egenskaperna jag vill ha.
    Saab är ingen perfekt bil, absolut inte den ultimata bilen men Saab har egenskaper jag lärt mig att uppskatta, hon har det där lilla extra som just JAG eftresträvar, (sladd, går i snö, sköna stolar).
    Saaben har det där lilla extra som jag tror vi alla uppkattar, framförallt att hon är skön att köra.
    Jag har själv en kamrat som är testförare på Saab och han gör allt för att tekninkerna ska bygga in Saabkänsla i bilarna.
    Han och hans kollegor gör säkert allt för att bygga in Saabkänslan i vagnarna vilket kollegorna i Rüsselsheim inte har betalt för att göra över huvudtaget, därför tror jag att varumärket Saab kommer att tappa bara ännu merän vad der redan gjort.
    Jag menar,min sneaste Saab, en 9-3, är ju inte alls en riktig Saab, den senaste SAABe.en jag hade var en 9000 CS.

    Därför bör/ska produktionen och tillverkningen av Saab vara kvar i Sverige.
    Att produktionen av 9-5 stannar betyder knappast att ingenjörerna och tekninkerna tillsammans med testförarna bygger ”riktiga” Saabar i Trolhättan även i framtiden.

    Jag lider med bilbyggarna i Trollhättan och Saabförare världen över.

    #85473

    enor
    Deltagare

    (PA betyder Public art, ljudanläggingar för en större publik)

    Nej.

    PA betyder ”Public Address”. A-et står för ”tilltal”, inte ”konst”.

    /Jobbar med sånt

    #85474

    mrturbo
    Deltagare

    Även jag arbetar på ”upplevelsefabriken” i Trollhättan. Beslutet att tillverka nästa generation mellanklassbil i Tyskland var väl inte helt oväntat? Nu måste de ju transportera alla Opeldelarna till Trollhättan innan de bygger en Opel med Saabemblem. Bättre att tillverka Oplen i Tyskland och där Saabmärka den. 1993 gick den sista ÄKTA Saaben av linan i Trollhättan, efter det har det bara rullat ut bilar som i grunden vart samarbete med andra bilmärke. Så dagarna då Saab var Saab är sedan länge förbi. Dock anser jag att GMs sätt att resonera är väldans mysko. De vill bevara Saab svenskt men tillverka dem utomlands. Nåja, de kallar ju de koreanska Daewoo för Chevrolet nu så man skall väl inte sluta förvånas!

    Som anställd skiter jag iofs vad de kallar bilarna, bara jag har jobbet kvar. Fabriken betyder allt för Trollhättan och dess kranskomuner. Så jag struntar i vad de på linan bygger, bara de gör nått…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng