Saab Ltt "dålig gång"

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab Ltt "dålig gång"

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-15 19:18 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17743
    bm_tobbe
    Deltagare

    Hejsan alla kunniga. Har problem med min lättrycksturbo 91:a med lucas bränslesystem. Och felet yttrar sig som så att tomgången går upp och ner och när man gasar så svarar den med fördröjning. Om motorn är lite kallare så går den först när man startat upp på ca. 2000rpm för att sedan gå ner och dö lite långsamt. Ju varmare motorn blir desto längre tid tar det tills den dör för att till slut pendla upp och ner mellan 2000 och ”nära-döden-varvtal”
    Vad kan detta va? Kan det bero på dålig bensin med inslag utav vatten då bilen har stått några månader utan tanklocket på, dock har ”tankluckan” varit stängd?(önsketänkande)

    Har testat att dra ur kontakten till Lmm och lite annat (limp home mode??) så att ”check engine” lampan lyser, Då gick den ca 10 s. på normal tomgång sen dog den.

    Jag tycker även att det knackar konstigt någonstans från motorn precis när motorn håller på att dö, men det kanske är vanligt och beror på för lågt varvtal och vibrationer. För det hörs ju inte någon missljud annars. Låter ungefär som en diesel.

    Tack på förhand för svar!
    Ps. har alla Ltt, lucas-systemet eller är det olika?

    Mvh Tobbe

    #120422
    stefan
    Deltagare

    jag har sålt flera stycken tempgivare till just Lucas systemet. kanske är en vanlig felkälla? Sitter väl uppe mellan insugningsrören med en tvåpolig kontakt.
    Inte den till mätaren alltså utan insprutningsgivaren. Ohm mät och kolla att den är hel eller så kolla om det händer nåt när du drar ur den.

    #120424
    stefan w
    Deltagare

    Det låter det precis som min systers volvo 240 som hade samma symptom. Det var bränsletrycket som var dåligt. Det kom jag fram till genom att f ö r s i k t i g t klämma ihop bränslereturen från regulatorn och lyssna om motorngången blev bättre. OBS kläm inte ihop den helt för då kan nåt sprängas. Det visade sig vara kass bränslepump. Har man så man kan mäta bränsletrycket så är det helt klart bästa sättet att kolla.

    Den bilen knackade också i dödsryckningarna

    Nu har jag tyvärr inte full koll på Lucassystemet så jag kan ha fel, på volvon satt det Bosch 2.4

    #120443
    bm_tobbe
    Deltagare

    Tack för tipsen.
    Mätte tempgivaren och den verkade vara okej. Lånade en mätklocka till bränsletrycket med, men visaren hoppade upp och ner mellan 0.8-3.5 bar med väldigt hög frekvens, vet inte om det var jag som använde klockan fel kanske.

    Gjorde sedan enligt haynes och tvångskörde pumpen i 30s. Resultatet blev 7dl och det skulle enligt haynes vara minst 9 dl.

    Nästa steg blir väl för mig att byta ut bensinen mot ny fräsch vattenfri så man kan utesluta det felet.

    MVH Tobbe

    #120445
    stefan
    Deltagare

    bränsletrycket ska iallafall ligga stadigt så det får du väl undersöka mer kanske?
    Det är inte så att du har modellen med förpump bredvid den ordinarie och att den har lagt av? Då kan jag tänka mig att den ordinarie pumpen kanske har lite svårigheter att pumpa?

    #120448
    stefan w
    Deltagare

    Bränsletrycket försvinner alltså kanske när insprutning sker, verkar vara dåligt flöde nånstans. Hur är det med bränslefiltret, ingen skada på bränsleledning så det finns nån strypning eller att det suger luft nånstans?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng