Saab segrar på Le Mans 2008
- Detta ämne har 68 svar, 36 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-02 23:24 av
3 i tanken.
-
FörfattareInlägg
-
juli 16, 2008 kl. 08:44 #18261
Nu börjar teamet rulla in på hemmaplan igen fulla av glädje och överaskning. För vem av oss trodde på fullaste allvar att man kunde åka ner till Le Mans och plocka hem segern med en Saab 93b -59?
När man går runt i depån och ser klenoderna stå uppradade känner man att man är lyckligt lottad att bara få vara möjligheten att delta med en Saab. Det står rader med Ferrari 250 GT Berlinetta, Lotus XI, Aston Martins, Jaguarer och andra bilar man nästan bara sett på bild. Folk blir nyfikna när vi rullar in en liten, rund och helt anonym bil i vårat tält. Frågorna kommer med en gång.
-Var är det för bil?
-Hur stor är motorn? –
-Va, har ni med 2 reservmotorer?Folk ler och önskar oss välkomna.
Nån timma före första träningen rullar vi ut bilen ur tältet för provstart.
Vässad 750 motor med den beryktade Solex PII förgasaren är lite morgontrött. Efter lite malande på startmotorn startar bilen.Det är nu som hela området förstår att den lilla söta grå bilen från Sverige är här för att tävla. Folk glömmer av att dom kommit dit för att titta på sina drömmars supersportbilar. Nu står dom som flugor runt Saaben och lyssnar på sången från dom dubbla raka avgasrören som munnar ut precis bakom höger framhjul.
Normalt sett brukar det vara svårt att se Saabarna för all rök. Nu ser men inte bilen för allt folk!
Några snabba ryck på gasen och folk har svårt att sluta le…
Efter första träningspasset är det positiv stämning i teamet. Bilen går bra och det beslutas att vi skall bestycka ner förgasaren lite. På nattträningen går bilen ännu bättre och det bestyckas ner ytterligare före tävlingen.
Vi kör första tävlingspasset sent på eftermiddagen. Först en mycket lyckad klassisk ”Le Mans-start” då man först springer till bilen innan man kör iväg. Bilen går som ett spjut och vi hänger av alla konkurrenter i 750cc klassen. Förarbytet fungerar bra och alla är nöjda efteråt.
Vi tankar upp bilen och börjar kolla att allt är som det skall. Jag och Niklas har fullt upp med att kolla bromstrummorna och leta efter sprickor när våra förare kommer upp med resultatlistan. Jag får listen med resultatet i ”Index om performance”. Börjar givetvis leta längst ner och blir glad när det ligger i alla fall 10 bilar bakom oss. Fortsätter sedan uppåt och hittar inte bilen förräns längst upp med siffran 1 framför.– Vad betyder det här?
Det är en helt overklig känsla som dyker upp inombords. Vi är ett litet gäng med svenskar som inte förstår bättre än att åka till Le Mans med en gammal Saab. Och nu helt plötsligt står vi på banan och har vunnit första heatet.
Stärkta av framgången betas nattköningen av. I slutet så slutar kopplingen att fungera men heatet kan ändå fullföljas. Väl inne i depå tycker alla det är konstigt att kopplingvajern bara kan gå av så fort. Den såg ju så bra ut när den monterades. Vi säger åt Bosse att vi byter vajer på 15 minuter/en kvart så gå och lägg dig. Vajern byts, men felet kvarstår. Det visar sig att armen under växellådan har spruckit i svetsarna. Ärmarna kavlas upp och vi plockar ur motorn och sedan växellådan.
Dagen före hade jag sett ett team i en annan depå svetsa grenrör i en Corvette. Hoppas dom är där. In med växellådan i våran servicebil (Tack Ingvar Lindberg för din Saab 95 servicebil) och iväg. När vi är framme skall Corvetten precis ut att köra så mekanikern slänger fram svetsen till oss och springer sen därifrån. Vi svetsar och sen monteras allt in i bilen igen. 2,5 timma efter att vi började plocka ner bilen är den startklar igen. Precis när bilen blivit klar lägger jag och Niklas oss ner på marken i depån för att försöka sova. Då kommer Bosse nyvaken och kommenterare till en åskådare:– Här är våra 2 mekaniker som är lite trötta för dom har bytt kopplingvajer inatt.
Det Bosse inte visste var att både motor och växellåda varit ur. Detta kommer han få höra länge.
På grund av kopplingstrulet hade vi nu ramlar ner till 2 plats. Om det nu är möjligt så var det ännu mer folk i våran depå. Ryktet hade gått att det gått bra för den lilla söta Saaben som låter som om den gjorde 300kh/h på tomgång.
Inför avslutande körningen var alla laddade och bestämda att nu skall vi visa dom!
Körningen går bra och förarbytet går nu på rutin. Efter målgången passar vi på att ta lite bilder på bilen i klassisk miljö innan vi samlas för en gemensam måltid. Var tjugonde minut springer vi ner och kollar efter resultatlistan. Men inget…När listan väl släpps är känslan otrolig. VI VANN!!!
På våra teamkläder stod det redan innan tävlingen tryckt: SAAB Legends at Le Mans.
Bättre marknadsföring för ett bilmärke som byggt upp sin historia kring tävling är väl svårt att uppnå… Eller hur Saab?
Signerat Johan Josefsson, mekaniker
juli 16, 2008 kl. 16:03 #124102Jag kör bildsviterna från Youtube om och om igen. Ljudet; LJUDET, jag blir helt salig.
I morgon plockar jag ut ”Miss Piggy” och ”drar en repa”. TT-ljud, oljerök och doft kan man inte få nog av…Än en gång ett JÄTTEGRATTIS till alla er i gänget som visat vad den lilla fabriken i Sverige kunde och kan prestera. Dessutom är jag imponerad av vad modernt kunnande kan åstadkomma med en gammal tvåtaktsmaskin. All heder till XP-gänget!
Hoppas det här får genomslag i ”motorvärlden” och åter visar vad SAAB går för….
:applause: :worshippy: :thanks:
juli 16, 2008 kl. 17:21 #124105http://www.youtube.com/watch?v=UyTHdbrdxs0
http://www.youtube.com/watch?v=JFCgljNTyKMHåll till godo och njut!!!!
juli 16, 2008 kl. 18:18 #124110Ett STORT GRATTIS till alla inblandade och vilken PR för vårt omhulldade märke !
Och ljudet sedan !!!
Släng er i väggen alla V8:or !!!!
UlfMitt vokabulär räcker inte till för att uttrycka hur häftigt jag tycker att detta är.
När jag hittade tråden på Rejsa om bygget så bestämmde jag mig för att ställa in den tänkta F1-resan i sommar för att kunna åka till LeMans och bevittna detta… men när sommaren kom så kom en jäkla massa måsten och som brev på posten så krashade den redan usla ekonomin.
Jag kan lova att jag ångrar mig bittert att jag någonstans felprioriterat eftersom jag inte kunde närvara.Grattis till er framgång är hur som helst det minsta jag kan säga.
Hej
Vi hade kamera ombord så det finns suverän film som just nu är på redigering.
Det var tom så att Le Mans Classic hade sin oficiella kamera monterad i bilen då Göran hade Le Mans start. Förhoppningsvis grymma bilder då de även hade en kamera riktad mot föraren. Blir den filmen bra så lär den dyka upp på den oficiella videon så småningom.
Det har kommit upp en lite film till om 93:an kolla
http://www.youtube.com/watch?v=Pj1hLeeCFCM
Pratade med Fredrik på vägen hem i förrgår natt då han höll mig vaken genom att läsa utväxlingstabeller ur XP-manualen. Han såg 6900 på den digitala varvräknaren innan han gick på bromsen i slutet av Mulsanne rakan.
Räknar man på den lådan vi hade och med rullomkretsen på Dunlop racing 4.50-15 så gör det 177 km/h och då accade bilen fortfarande!Vi matchade som bäst Nottorps varvtider med 6.13 mycket bra kört av Tornerhielm med tanke på att det numera finns två shikaner på Mulsanne rakan samt fler kurviga partier än det fanns 59.
Motorn är med ett special optimerat XP-blås simulerad till 90 hp vid 6500 rpm.
Inte dåligt från 748 cc. 120 hp/liter.Kolvarna är fortfarande blanka av tvättande soppa och stiften svarta så motorn går precis så fett att den ej fytraktar så det finns mer att hämta men på Le Mans så är det bättre att vara ”safe than sorry” för annars så hade nog motor ingengörn fått stryk av resten av teamet 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.