Saab segrar på Le Mans 2008
- Detta ämne har 68 svar, 36 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-02 23:24 av
3 i tanken.
-
FörfattareInlägg
-
Stort grattis & snyggt jobbat! Riktigt imponerande!
Alltid fränt med raka rör på en vråltrimmad Saab 2t!
Angående fläckarna Niklas var det ett konstaterande eftersom ni hade vita Mekoveraller?????
Vem var chauffören på filmen på Mulsanne rakan med dutt gasandet???? Jag gissar på Göran ”Dutten” Dahlen…. Tornerhielm kan det inte ha varit för han prutar sällan på Gasen & Bosse med sin stora erfarenhet kör mjukare. Kanske Niklas Njae jag håller på Dutten för han brukar dutta…..
/Fredrik
/Fredrik
juli 17, 2008 kl. 09:27 #124147Trevlig film från Le Mans. Se, lyssna och njut!
/B
bengt@akesson-motorsport.se
http://www.trollhattansaab.net/archives/2008/07/images-of-a-saab-at-lemans.html
Mer bilderBeen a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidBengt Akesson wrote:Noen som kan lage denne lyden som ringetone for mobilen 😀
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidjuli 17, 2008 kl. 12:34 #124160Morten Strandmoe wrote:Noen som kan lage denne lyden som ringetone for mobilen 😀Jobbar på det, underbart ljud 🙂
Visst applåderar killen till höger i depån? (Cirka 3:24 in i filmen)
Bengt Akesson wrote:Hej på Er,
Alldelses nyss hemkommen från Le Mans, och en fantastisk upplevelse som Johan väl beskrivit ovan.
Lite kommentarer här till hur det gick till i tävlingen som delvis finns på filmen som länkades av av Bengt Åkesson ovan.
Vi gör alltså en riktig springande Le Mans start i den första omgången men direkt efter att denna är avklarad så samlas heatet upp för ett formeringsvarv (långt sådant….) och sedan går den riktiga fullfartsstarten först när man passerar start/mållinjen nästa gång. Under formeringsvarvet skall bilarna återta sin position enligt tidsträningen.
Lite kuriosa: En trim-motor (varm) med dubbelförgasare bör nog alltid startas med stängda bensinpumpar för att inte riskera att sura ihop helt, vad vi kan utläsa var det likadant man gjorde 1959. Ändå måste man mala 10-15 sek på startmotorn innan motorn vaknar på en – två – och slutligen tre cylindrar. I vårt fall hade vi övat detta och i springstarten var dragstarten det första som greppades efter (innan bälten och annat ovesäntligt….)
Detta framgår av filmen och gör att några konkurrrenter kommer iväg lite före,
sedan -för den som läst på historien från 1959- så glömde man slå på pumparna (för övrigt två paralellkopplade standardpumpar på ett specillt fäste – GT-Supersats).
Klart som korvspad, vi valde att upprepa historien! och på filmen framgår att bilen strax efter 1:ans växel dör av något innan pumpen slås på.Ett annat You Tube klipp kommer här med bilarna som körde i vårt vårt heat,
http://www.youtube.com/watch?v=3PGhyIZqSSsKonkurrenter passerar här från Race-paddoc ut till gridden innan start.
//Hälsningar Göran
Några bilder till
Strax före och efter start samt bild på några konkurenter.
Lotus Eliten nr 71 körde vi sedan om efter något varv Även om han tog oss på raksträckan sedan. Föraren såg ut som ett frågetecken när han kom fram till oss i depån sedan och undrade hur detta kunde gå tillDyna panarden på första bilden till vänster om Saaben är en cigarrformad fransk varelse , glasfiberkaross , lätt som sjutton, byggd för race kort och gott och tävlar i samma klass som vi – den lämnade vi bakom oss.
http://www.flickr.com/photos/pixeleye/2673737551/in/pool-686996@N23
http://www.flickr.com/photos/pixeleye/2668432382/in/pool-686996@N23
http://www.flickr.com/photos/pixeleye/2674558626/in/pool-686996@N23
//Hälsn G
juli 17, 2008 kl. 22:17 #124195Helt fantastiskt bra gjort och stort grattis till segern!!!! :applause: :worshippy:
Verkligen skönt att det blev av till slut och jag grämer mig svårt över att jag inte var på plats.
//Johan
96 V4 -69
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.