Saab segrar på Le Mans 2008
- Detta ämne har 68 svar, 36 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-02 23:24 av
3 i tanken.
-
FörfattareInlägg
-
Här kommer ett Youtube klipp till:
den är från racet efter ett depåstopp: http://www.youtube.com/watch?v=R3oXmSc_1kY
Denna gång så drar vi om en Lotus Elite. Detta åk består av en lätt fiberglas monocoque konstruktion med en Lotus Coventry Climax helaluminiummotor. Rackaren väger bara 503 kg och har vunnit klassegrar i Le mans inte mindre än 6 gånger på 50-60 talet. Redan i standardutförande på gatan har bilen en topphsastighet om 180 km/ coh här på Le Mans i trimmat utförande går den inte sämre precis. http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Elite
Men fick ge sig för 93an efter start och målrakan. Lotusföraren kom bort till oss direkt efter racet och undrade liksom lite…
//Göran
oktober 14, 2008 kl. 07:13 #128780Göran D wrote:Men fick ge sig för 93an efter start och målrakan. Lotusföraren kom bort till oss direkt efter racet och undrade liksom lite…Så klockrent
november 20, 2008 kl. 21:58 #130667Så himla grymt när er 93:a kommer ut från depå, de är så man ryser o skrattar av förtjusning. Tvåtaktröken och vrålet, den urskiljer sig allt från de andra ”tysta” och även flera motorstarkare bilar. Tycker ni har gjort en underbar prestation!
riktigt riktigt mysig spana in på muséet!
fast hörde att orginalrovan hade skurit?2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)Hej Anton
Kul att du gillade bilen.
Ja just nu sitter första reservmotorn i som vi körde in på Midnattsols rallyt i somras.
Orginal motorn har ju åkt runt med bilen på diverse utställningar och uppvisningar och startats upp och tomgasats en hel del. Till slut så tyckte Göran att det fanns ett bi-ljud i motorn han inte hört förut och mycket riktigt så hade vi tappat cylindertryck på mittenburken.
Jag har öppnat upp motorn nu och jag skulle tro att vi har åkt på en liten kallnypning då motorn varvats upp så att kolvarna har värmts innan blocket fått up temperaturen.
Som framgår i XP-manualen så växer cylinderlopet med flera hundradelar mellan kallt och varmt tillstånd vilket kan ge upphov till kallnypning om kolven värms upp så mycket att den ej längre får plats i loppet. Loppet hade dock ej tagit skada så en ny kolv ligger och precitions hovrar här i hyllan och skall snart in i blocket så allt kan åtgå till ordning igen.
Det kan vara kostsamt att Showa för mycket men det är ibland svårt att låta bli 🙂///Niklas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.