Saab Senstronic..Vad är det?

Forum Övrigt Allmänt Saab Senstronic..Vad är det?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-12 18:36.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14818

    fredrik l
    Deltagare

    Hej alla.
    Är på jakt efter en fräsch 900. 1994 o framåt
    Hittar i vissa annonser att det står sensonic eller sensetronic.
    Är det nån typ av automat-manuell?
    Någon som kan detta får jättegärna förklara hur det funkar i praktiken.
    Är inte så van vid ”nya” Saabar

    MVH Fredrik

    #98382

    persa
    Deltagare

    Det är en manuell växellåda utan kopplingspedal. Kopplingen aktiveras när man rör växelspaken.
    Systemet (från Fichtel&Sachs tror jag) är rätt så komplicerat men rätt inställt brukar det
    fungera mkt bra. Har det själv på en 900 turbo årsm. 96 och trivdes med att köra den.

    Lycka till !
    /PerSa

    #98383

    pelle s
    Deltagare

    Manuell låda med automatisk koppling. Helt fruktansvärt att köra med… Man växlar med en vanlig spak utan att ha någon kopplingspedal att trampa på, så man får trycka till bromsen i stället… Det kan bli lite ryckigt i början!

    Saxomat hette det på sextiotalet.

    Pelle

    #98384

    anders jensen
    Deltagare

    Saxomat var det.
    Ser ut så här i maskinrummet…

    #98385

    anders jensen
    Deltagare

    …och så här i styrhytten.

    Lite OT, jag vet.

    /Anders

    #98386

    Lustgasen
    Moderator

    Grymt eller vad!! .. Det kallar jag innovationer, hade själv tänkt tanken för nått år sedan att kopplingen sätts in när man växlar, och så har saab redan det .. Bäst

    mvh Anton

    #98387

    persa
    Deltagare

    Saab hade det ! Både Saxomaten och Sentronicen är borta från Saab´s utbud idag. Istället kan du köpa
    en bil med automatlåda som du växlar manuellt med paddlar ! Typ samma – fast tvätom

    /PerSa

    #98388

    stefan
    Deltagare

    dessutom är det svårt med reservdelar, en på byn här jagade växellåda med styrdon länge och väl innan han hittade en. De går dock att bygga om till vanlig koppling. Speedparts och även Saab har väl nån sats med pedal och hydraulik och allt.

    #98389

    enor
    Deltagare

    Grymt eller vad!! .. Det kallar jag innovationer, hade själv tänkt tanken för nått år sedan att kopplingen sätts in när man växlar, och så har saab redan det .. Bäst

    Saxomat var inte SAABs uppfinning, den konstruerades av Sachs och satt i många bilar redan på femtiotalet. Den såldes även under namnet Olymat av Opel.

    #98390

    carl l
    Deltagare

    Tja, Sensonic är ytterligare ett exempel på hur ett företags marknadsavdelning kan misslyckas genom att ta fram en produkt som inte kunderna efterfrågar.

    Vissa gillar Sensonic, andra skyr den som pesten. Oavsett vilket skall man vara medveten om att det är ytterligare en sak som kan krångla på bilen. Det kan alltså bli rätt dyrt om man har otur.

    Jag skulle avråda både från Sensonic och Saab 900 94-98. Vajerkoppling på en bil från sent 90-tal är verkligen inte charmigt och chassit är knappt tillräckligt dimensionerat för den svagaste motorn (2.0i) som modellen levererades med. Med turbomotor slingrar sig bilen fram som en orm på vägen om inte vägbanan är perfekt. Nu ska man kanske inte klanka ner på bilmodeller som jag gör nu, men jag har aldrig riktigt kommit överens med Saab (opel?) 900.

    #98391

    fredrik l
    Deltagare

    Tack för svaren!

    Det blev en vanlig manuell-låda.
    Kolla gärna på min andra tråd….Alla tips o trix välkomna.

    MVH Fredrik

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng