Saab Sport -62 såld för 2400kr

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Saab Sport -62 såld för 2400kr

• Författare

När jag var hemma hos mina föräldrar idag så visade min farsa en pärm där han hade sparat gamla kvitton på olika fordon mm han hade haft genom åren.
      Bl.a. denna -62:a vita saab sport som han köpt för 2400kr i Hillerstorp 1969. Undrar om det går att hitta en sport -62:A för det priset idag? 😉

januari 2, 2010 kl. 12:58 #150594

KPI-justerat så motsvarar det ca 18.600 kronor. Fortfarande svårslaget.

januari 2, 2010 kl. 13:24 #150598

är det rallykillen Dag Larsson??

januari 4, 2010 kl. 11:05 #150719

Farsan körde rally, men var inte nån kändis direkt.
            Du tänker kanske på Dag Petterson, MK Scandia?

edit: Bilen var en rallybil förresten.

januari 19, 2010 kl. 19:46 #151579

Här är en bild på bilen. Visst kunde man tänka sig att ge 2400 för den? 😉

januari 19, 2010 kl. 20:03 #151581

Det der er nok det tøffeste Saab kortfront bildet jeg noensinne har sett :applause:

Vis gjerne mer bilder:)

Henning

januari 19, 2010 kl. 20:17 #151583

Har tyvärr inga fler bilder på den bilen.
                  Ska kolla med farsgubben.

januari 29, 2010 kl. 19:17 #152215

Här är ett kort till på bilen från en tävling i Örkelljunga 1970.
                    Det är min farbror som kör, kanske var det han som körde på det andra kortet med??
                    Bilen såldes mellan olika kompisar som körde rally med den.
                    Vad den tog vägen till slut vet jag inte. Men det kanske finns någon som kan svara på det.

/Per

februari 1, 2010 kl. 16:22 #152384

Hej igen.
                      Nu har jag fått lite mer information om bilen och dess ägare.

Bilden vid hoppet är från Gnosjö-Cupen 19/2-72
                      Ekipaget blev segrare i C-Grupp 2 klassen och det är ägaren efter min farbror som kör på den bilden men kartläsaren är den samma på båda bilderna.

Bilden var med i Värnamo Nyheter efter tävlingen.

Bilens historia är så vitt jag vet att min far köpte den för 2400kr i Hillestorp 1969.
                      Då hade den redan gått i skogen och var inte i bästa skick.
                      Efter ett tag sålde han den till sin bror d.v.s. han som kör på det andra kortet.
                      Han sålde i sin tur vidare bilen till killen på den övre bilden, vid hoppet.
                      Sedan var det ytterligare två rallyåkare från Hyltetrakten som hade bilen innan den förmodligen hamnade som skrot på Borrebo soptipp i Hyltebruk.
                      Vore kul att se om det finns ännu fler bilder och historia om denna bilen.

februari 21, 2010 kl. 21:11 #153610

Några fler bilder som jag fått på mail från killen som kör på hoppkortet. :applause:

Här syns det att bilen börjar bli lite sleten efter hårt nyttjande i skogen.

Se och njut…. jag vill fortfarande köpa den för 2400… 🙂

februari 21, 2010 kl. 21:19 #153611

Trevliga bilder, snygg bräda i den dessutom:-)

februari 22, 2010 kl. 07:38 #153617

Patina på en rallybil är så vackert… fina bilder, tackar!

februari 26, 2010 kl. 19:31 #153872

Här kommer kanske det sista inlägget i historien om dennna bil(?).
                              Fast jag förmedlar mer än gärna fler historier om denna bilen.
                              Det är fantastiskt vad mycket historia som kommit fram p.g.a. att jag råkade se ett gammalt kvitto i en pärm hemma hos min far. 🙂

Jag fick en liten anekdot på mail från samma kille som innan som jag helt enkelt kopierar och klistrar in nedan.

/Per

Innan sista vilan infann sig på Borrebotippen så ville ägaren till bilen efter mig testa vägegenskaperna på grus. Den härliga bilden är från Varbergs MK’s OTB-serietävling april, 1973. Det var den sista tävlingen bilen deltog i och hamnade då på en hedrande 8:e placering i sin klass.

Tyvärr är bilden lite oskarp men det blev så när fotografen försökte fånga bilen i det snabba intermezzot.

Visst gav den oss ägare många härliga minnen och hade förtjänat en bättre viloplats än en sunken soptipp.

Personligen har jag mitt starkaste minne efter en avåkning i en tävling som gick i härligt vinterlandskap. Förardörren gick inte att öppna pga all snön utanför varför jag vevade ned rutan och klättrade ut fönstervägen för att ropa på hjälp att lyfta upp den. Med hjälp av en massa åskådare fick vi snabbt upp den på vägen igen och när jag skulle hoppa in för att fortsätta så tog jag helt logiskt samma väg in igen, alltså genom sidorutan.
                              Pga det uppstressade läget och tillika trånga utrymmet då jag hoppade in genom fönstret lyckades jag få in ena benet i ratten. Kan försäkra dig att ordförrådet på svordomar i alla dess former ljöd högt i kupén.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.