SAAB V4 FÖR OCH IMOT?

Forum Övrigt Allmänt SAAB V4 FÖR OCH IMOT?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-08-05 12:21.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16389

    johnny
    Deltagare

    Hej ursäkta att jag som inte är medlem ställer några frågor.
    Det är så här att jag fått i huvudet att köpa en v4 antingen 96 eller 95 och använnda efter uppfixande till praktisk familje/bruksbil.
    Problemet är att min förnuftigare hälft inte är lika glad i detta(kan ni förstå?)
    Nå jag har haft att göra med saab ett antal gången och tyvärr har detta fått mig att bli skeptisk, så hjälp mig nu att övertyga mig om att saab v4 är en bättre bil än saab 99(2topp haverier, 1 kamras 1 växelådsras 1 kopplingsras) som ni ser så är jag och saab inte bästa vänner:) Nå det vill jag ändra på, v4 har jag mött i form av en kombi där mutter till pinjongen lossnade, 1 96.a som jag fick övningsköra med och som skrämde mig från rattväxel under några år, dock en sjutusansbil att gå gick i över 2 år för 1000kr :applause:
    1 v4 som gallopade fram över 80km dvs den studsade, fick den aldrig att gå bra över 80.
    Nåväl trots alla motgångar så älskar jag den lilla räkan för dess charm och form.
    Så vad skall man se upp med, fungerar dom som familjebil? Tänker skrota volvon :angel:
    till förmån om det blir så. Men man är lite orolig, kan man få tag på sportratt? När försvann extra sätet i skuffen på 95.an var den 75 eller 76 års modell? Jag vill veta mycket och gärna mer, kan man få fram en dragkrok?

    #109240

    Per-Erik
    Deltagare

    Ingen anledning att be om ursäkt – fråga på du!

    Till dina direkta frågor först:

    Kan man få tag på sportratt?
    Svar: ja, men de är väl inte alldeles billiga om man vill ha en i vettigt skick.

    När försvann extrasätet?
    Svar: 1975

    Kan man få fram en dragkrok?
    Svar: Samma som för sportratten, javisst osv.

    Vad gäller det övriga, tja, alla 95 och 96:or börjar ju bli gamla, så det är ju så att saker går sönder. Jag skulle inte vilja ha en som enda bil, men att ha en som extrabil tycker jag är perfekt. Mycket billigare kan det ju inte vara än att ha en skattebefriad bil, besiktas varannat år, samt om du sköter gasfoten någorlunda så kan du lätt hålla bränsleförbrukningen nere runt 0,7 liter milen. Reservdelar går relativt lätt att få tag på. Om du har lite mekar intresse och håller bilen välservad, samt skaffar lite bekanta som har V4 (finns säkert flera här på forumet från dina trakter) som back-up när du får problem, så är ju en gammal saab inte mer problem än något annat. Om man ska köpa sig en äldre bil som extrabil, och inte bryr sig så mycket om vad det ska vara så är det på sätt och vis vettigare att köpa ”rejält” gammalt, och inte någon sen 80-talare med massa ”lull-lull”-elektronik som lägger av. Om en V4:a är bättre än en 99:a, tja jag föredrar personligen 96:or, men har haft ett antal 99:or med, som jag tyckt mycket om. Komfortmässigt så ligger de nog en bit före 96:an – båda är klassiska saabar, så om din ”förnuftigare hälft” föredrar en sådan så, varför inte – kanske lättare att hålla den rullande om familjens överhuvud 🙂 är med på noterna?!?!

    Vet inte om detta hjälpte, men men… lycka till i beslutsfattningen

    PS: jag letar själv efter en vettig 95:a… Om du hittar en o inte vill ha den så… 🙂 DS.

    #109265

    johnny
    Deltagare

    okej så på 75 års modell och framåt finns inte extrasätet? Jo motordelar vet jag finns då samma motor satt i ford taunus och transit, jag har en fin motor som kom från en saab, bodde i en transit och är nu hemlös.
    Men det är det runt omkring som är lite oroväckande, för att vara en svensk bil är utbudet med extra delar så som plåt, tillbehör som trim etc avsevärt mindre än till volvo.
    Som kuriosa kan nämnas att vi under 1,5 år körde triumph 2000 som familjebil och nu senast en Austin 1300 med 1750 motor i så jag är van att skruva och ha gammelbilar som bruks/familjebil, det är saabs värme jag vill åt, den är underbar och sedan framkomligheten vintertid, mhhmhmhm snödrivor upp till kofångaren saaben bara mummsar i sig oplogat medans jappaner står still.
    Föresten vilka smeknamn hade 96/95 för 96.an har jag bara hört mandeln dvs på v4 bilarna, annars dopad motorsåg kallade min far alltid 2t bilarna.

    #109268

    Molte
    Deltagare

    Hej!

    Får hoppas att vi lyckas frälsa dig till saabförare igen.

    Tyvärr tror jag inte att Transit motorn passar i 96.an. V4.an i 96.an kommer från tyska Ford och är av en helt annan familj än den engelska Transit v4.an.

    Få tag på delar för att hålla bilen rullande ska inte vara några problem, med hjälp av forumet så kan de flesta problemen lösas.
    En ratt får man väl ge ungefär ge 1000:- för om den ska vara i fint skick.

    Smeknamn: Spontant kan jag komma på ”Trollhättemoped”, ”Djungeltrumma”, ”Päronhalva” och ”Gurka”

    Man får lite mer charm för pengarna om man köper en V4 men å andra sidan så får man mycket mer bil för samma slantar om man köper en 99.a. Enligt min åsikt

    Lycka till

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #109281

    johnny
    Deltagare

    Hej igen tack för era svar. Jag vill inte slå någon på fingrarna men efter att ha haft mk1 transiter så vill jag berätta följande ang transiten. Det var den första bilen som ford byggde både i england och i tyskland, de tyska fick ”vår” v4 den som sitter i saaben de sobyggdes i england fick den större v4.an som bara delar antal cylindrar och ser lika, så snubblar du på en transit 61-65 Sdan ut. Vår tarnsit försvann från tyskland 65 å snubblar du över en transit som är tillverkad i tyskland mellan dessa år kan du sno motorn rakt ur eller stoppa i en saab motor. Den motron fanns i granadan, samt i den första personbilen som ford byggde på båda sidor kanalen nämligen caprin, sen consul, granada tyska sådana.
    Men du har helt rätt i att en engelsk motor går inte i v4.an men en v4 går i en transit om man byter sprängkåpa:) Överkurs men jag gillar motorer och jag börjar kännna att en saab v4 är vad jag vill ha och åka runt i, frugan gruffar över 2 dörrars och hund, men men en vecka till av konstant jag vill ha borde få henne med:)
    Jag hoppas jag inte gjort något fel nu ang mitt motor utlägg och menar inget illa, jag tänkte bara berätta hur det kom sig att v4 motorn kunde sitta i en transit efter att saaben blivit platt:(

    #109282

    Martin
    Deltagare

    Hund? Klart ni skall ha en Saab 95 V4! Polisen körde dessa som hundbilar.
    Kultfaktorn är om inte annat ännu högre…

    #109286

    Per-Erik
    Deltagare

    Lämpligt objekt i dina hemtrakter?

    95 V4 1971

    #109295

    johnny
    Deltagare

    har kollat på den där, bror min var dit och hans omdömme var ett bud på 1500:) det finns ingen plåt kvar i bilen och då är priset ett över pris. men jag tackar för tippset. har hittat en via en bekants bekant i västerbottens inland……… så den skall undersökas här i veckan…

    #109325

    Molte
    Deltagare

    Ingen irritation alls. Det viktiga är att rätt fakta kommer fram.
    Viss sanning låg det allafall bakom de jag skrev 😉
    Hoppas nu du får frun på din sida och du hittar en fin bil.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #109345

    anders dahl
    Deltagare

    Extrasätet försvann först i -75B, alltså finns det i många 75:or, dvs de utan gummi kofångare.

    #109933

    nubbpiraten
    Deltagare

    ”Osthyveln” har jag hört om saab 95, då den tydligen hyvlade backen om man gled på taket 😛

    Och reservdelar finns det, kolla bara på micro det mesta är tillåmed flera hundra kronor billigare än till andra märken. Och annars har vi marknader, Jag lyckades tex. komma över 2 extra dörrar i helt ok skick för 20 kr (dvs. 10:- styck) 😛

    Så lycka till med V4:andet!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng