Saab v4 Rally

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab v4 Rally

  • Detta ämne har 19 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-04 10:02 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6802
    saabteddan
    Deltagare

    Vill berätta lite om min senaste renovering och kan kanske med detta inspirera andra såhär i höstrusket!
    Börjar lite tidigare: Ända sedan jag fick min första saab på sommarlovet mellan åk 8 och åk 9(1981) så har jag varit frälst. Hobbyn eller sektlivet med saab i centrum började nog på allvar 1987 då en stuggranne och tillika billackerare till yrket lackerade min första bil, en Saab 96 -61. Sedan dess kan listan göras lång på originalrenoveringar, ett litet urval: Saab 95 -60, Saab 95 -62, saab 93 -58 gånger 2, saab 93f, MC v4 -67, saab 96 -80 jub, saab 99 turbo -80, saab 92 -52, saab 900 Aero -84 och ett snedsteg blev det med en vw scirocco ts -75 .
    Alla dessa stora renoveringar har varit originalrenoveringar. För att inte gå i stå i hobbyn så har jag sökt nya utmaningar och den senaste renoveringen tänkte jag berätta lite om.

    Det började med att jag och mina kompisar besökte en bilskrot i Pärsön utanför Luleå många gånger i jakt på diverse reservdelar i början av 2000 talet. En liten trevlig byskrot som nu är nedlagd sedan ägaren tragiskt drabbats av parkinson. Ägaren var på mig flera gånger om att köpa en 96 -68 som stod där och såg sorgsen ut och som han inte ville skrota, utan han önskade att jag skulle göra något bra av den. Jag blev till sist motvilligt övertalad att överta ägandet av denna bedagade klassiker för det överkomliga priset av 500 kr (2004-05-20).

    Bilen har stått och givit mig dåligt samvete några år innan planerna för den blev klara. Rallybilar har alltid fascinerat mig och jag kom på id´en att bygga en rallybil ungefär som de såg ut på -60 talet. Jag hade en del delar liggande som skulle kunna komma till användning. Tidsoptimist som jag alltid varit så skulle bygget ta ett halvår men nu ungefär 2.5 år senare så är bilen besiktigad och körklar. Det återstår dock en del saker att knyta ihop innan jag kommer i mål om man nu någonsin gör det med en bilrestaurering. Det finns som den inbitne renoveraren vet alltid saker att förbättra. Bilder kommer en vacker dag! 🙂

    #48698
    saabteddan
    Deltagare

    Renoveringen startade med att planer på att bygga en rallybil smiddes. Målet var att bygga en bil ungefär som de såg ut på sent 60-tal och jag ville bygga på en v4a. Det kändes inspirerande att bygga på en tidig v4 då de flesta nybyggda v4 rallybilar är från mitten av 70-talet. Och min drivkraft har alltid varit att eftersträva det udda, jag är kanske lite ”tvärsöver” som man brukar säga i norrbotten 🙂

    Jag ville inte bygga en tävlingsbil att tävla med utan en bil så som rallybilarna såg ut och kändes under tiden det begav sig. Och bilen skulle se ut ungefär som fabriksbilarna kring 67-68. Jag bestämde mig för att leta efter en v4 -67 med den gamla fronten och den låga rutan. Så för några år sedan så åkte jag och Anton (Lustgasen) på en roadtrip norrut, då bland annat Luleå och Boden besöktes. Det var en kombinerad flytta bilar tripp, då jag har en lada och några bilar i norrbotten, och det andra målet vara att leta upp ett lämpligt rallybilsprojekt att köpa och ta med söderut. Vi åkte runt och tittade på flera gamla v4 -67or men ingen kändes rätt. Jag och Anton har skrivit om denna äventyrliga resa både på gamla hemsidan och i bakrutan för några år sedan.

    Då föll tankarna på 96 -68an jag köpte i Persön några år tidigare. Den var ganska frisk i stommen som jag kom ihåg den. Vid en närmare inspektion så visade det sig att det fanns rost i golvet mellan stolsbalken och torpeden, främre delen av trösklarna + nedre delen av torpeden. Dessa rostskador brukar uppkomma på de flesta v4or som brukats i vardaglig trafik några år. Även bagagerumsgolvet behövde byts. I övrigt var bilen förvånansvärt frisk i plåten och helt rostfri i framvagnen.

    Nu påbörjades rostlagningen. Jag vill inte tråkiga ut er med bilder på rostlagningen då det redan finns flera trådar på hemsidan som visar upp mycket fina bilder på mycket bra genomförda rostlagningar(Ska erkänna att jag glömde att ta bilder). Jag svetsade även in de förstärkningar som rally v4or brukar ha.

    #48700
    saabteddan
    Deltagare

    Under tiden som rostlagningen :weld genomfördes införskaffades diverse delar till projektet. Och det stora fyndet var en mc -66 instrumentering med en Aifab rallytripp. Denna instrumentbräda hade suttit på en mc som hade använts i bilorienteringstävlingar. Den var konverterad till v4 och detta spelade mig i händerna då varvräknaren passade min bil. Vidare så inhandlades en hasplåt och en halvbur. Hasplåten saknade bärjärn och var ett klumpigt hemmabygge, så den visade sig vara ett felköp pga okunskap. Halvburen ratades också då v4 rallybilar 1968 inte hade någon bur. Vidare så lämnades två rallystolar från tidigt 70-tal + baksätet till min lokale tapetserare för restaurering. Ssr ratt hade jag i mina gömmor.

    Jag diskuterade med flera duktiga kännare inom rallyvärlden både inom klubben och utanför om hur rallybilarna var utrustade kring 1968. Det framkom bland annat att det var obligatoriskt att ha kvar baksätet och att fabriksbilarna hade fyra extraljus på rad ovanför kofångaren. Vidare så diskuterades huruvida fabriksbilarna så tidigt hade mc backlamporna eller inte. Det finns en teori om att dessa monterades på rallybilarna för att få usa specen med 1700cc motorn och detta kan ha varit efter -68 men jag beslutade mig ändå för dessa backlampor då de enligt mig lyfter utseendet.

    Om saab körde med 1500 eller 1700 cc motorer 1968 verkar inte helt säkert, men Jag valde att bygga på det senare då jag hade en 1700 sonettmotor över från min Katerina. Motorn hade bara gått sjutusen mil. Katerinan var konverterad till en 1700 sonett motor på tidigt 70-tal. Då jag redan hade skaffat en långnos sportmotor till Katerinan för att bygga tillbaka den till ursprunget så blev ju denna sonettmotor tillgänglig för detta projekt.

    Jag bytte alla lager i motorn och köpte mig en ny 7,6 kam och portade topparna och satte i stora ventiler och hårdare fjädrar. Även nya kolvar monterades. Lättare lyftare blev det också. Och ett lättat svänghjul. Förstärkt koppling. Men jag har än så länge bara en std förgasare från en v4 -78. Men motorn gör riktigt fint. Finns ett ssr insug med dubbla stående solex 40or om det skulle uppstå sug efter mera pulver… :race

    Växellådan blev en ribbad aluminiumlåda med spec 1, 7.38 och kondiff.

    #48701
    saabteddan
    Deltagare

    När karossen var rostlagad så bestämde jag mig för att göra förarbetet själv. Konsten att rikta bilplåt har jag fått lära mig på Amu i Luleå där jag gick bilskadereparatörs utbildningen mellan -91 och -93. Jag var lite osäker på om jag fortfarande kunde och så hade jag aldrig tidigare gjort ett helt förarbete inför lack själv. Jag jobbade och slet med detta från och till i tre månader.

    Jag bestämde mig för att leja bort lackningen till ett proffs. Jag fick tag i en duktig lackerare via kontakter. Han ville komma och titta på bilen innan han bestämde sig för om han skulle ta på sig jobbet eller inte. När han kom in i garaget så gick han runt bilen ett varav under tystnad och kände över karossen. Jag var väldigt nervös över vilken dom han skulle ge mig. Han sade till sist: – detta kan du verkligen och du måste ha lagt ner många timmar på detta, behöver jag berätta att jag vara stolt (Nu kan det ju vara så att han sa så bara för att han ville ha jobbet 🙂 ) . Han fortsatte: -Jag har sett många försök till förarbeten men de brukar aldrig hålla måttet, så detta är ovanligt. Jag tar gärna på mig att lacka bilen till ett fast pris och jag lackar den både utvändigt och invändigt Ni får själv bedöma på bilderna som kommer senare om det blev bra eller inte.

    Innan jag skickade bilen på lackering bestämde jag mig för att rensa bilen från underredsmassa och måla hela underredet. Bara rengöringen tog en månad av mycket slit. Sedan målade (penslade) jag underredet med 2k etsgrund, 2k epoxiprimer och sist 2k billack.

    Efter lackeringen (ca mars 2011) så fick bilen stå någon månad och hösten -11 började jag monteringsarbetet som blev färdigt och kröntes med besiktning i Juli i år.

    Det som saknas är en hasplåt (om någon har en hasplåt med fästen att sälja, så hör gärna höra av dig) och så är mina fyrpunkts Saabbälten inte inmonterade + några eldragningar till backljus och extraljus. Som den inbitne restaureraren vet så blir en sån här renovering aldrig riktig klar, man hittar alltid förbättringar och förändringar att göra.

    #48702
    magnus m
    Deltagare

    Ser riktigt fint ut! Ser fram emot fortsättningen. :race

    #48703
    saabteddan
    Deltagare

    Några fler bilder:

    #48704
    saabteddan
    Deltagare

    Här kommer mera:

    #48705
    saabteddan
    Deltagare

    😎 Ännu mera bilder! Hoppas ni orkar med denna bildkavalkad??!! 🙂

    #48706
    Hällström
    Deltagare

    Snyggt!!! :AP :AP :AP
    Mvh Ove

    #48708
    Karl Ask
    Moderator

    Ser riktigt läcker ut.
    Funderar på att boka ett tåg upp så jag kan provköra den. 😀

    #48710
    saabteddan
    Deltagare

    Karl, det är bara att du kastar dig på första bästa flyg och kommer upp till UMeå 🙂
    Du måste absolut provköra så att jag får ett utlåtande. Tror att du kommer att uppskatta den röda racern. Mina små döttrar har döpt den till ”Röda blixten”!
    Ha det så gott och plugga inte ihjäl dig! / Ted

    #48713
    nzzr
    Deltagare

    Snyggt Ted 😀
    Vilken bil!!! går som en dröm :race

    /Ola

    #48723
    Per-Erik
    Deltagare

    mycket läcker, och helt rätt röda färg!!

    #48727
    emul
    Moderator

    Om vi orkar med bildkavalkaden? Det är fantastiskt med bilder!! :AP

    #48732
    saabteddan
    Deltagare

    Tack grabbar för era positiva omdömen om det jag skrivit. Det är en del av det som gör mödan värd.

    De som gjort stora renoveringar vet att det i bland blir bakslag som man inte räknat med. Och så är fallet även i detta fall. Jag hade bokat en besiktningstid i juli. Vad jag har vetat är att elsystemet inte såg så bra ut när jag jobbade med bilen. Jag gjorde några förbättringar och jag fick allt att fungera i bilen, glädjen var stor! Men säg den glädje som varar. Dagen innan besiktningen så skulle jag och en kompis provköra bilen för att känna att allt lirade. Jag backar ut bilen och sedan tänder jag halvljuset och frågar min kompis om det lyser. Svaret jag fick var: -Nej eller det kanske glöder lite?!. Jag hoppar ur bilen för att kolla läget med detta. När jag går fram för att kolla in lyktorna så skriker kompisen att det ryker från instrumenteringen…..:sad

    Rullgardin ner, panik att koppla ifrån batteripolen. Hade inte hunnit montera huvudbrytare som skulle in. När batteripolen var borta så slutade det att ryka, men skadan var ju redan ett faktum. Kan säga att det var en tung stund. Det blev mycket funderande på hur jag skulle fixa detta. Planen var att riva ut och klippa upp kabelhärvan. Byta det som smält ihop.
    Nu trädde min goda vän Ola in i bilden och sa att han kunde hjälpa mig och göra ett helt nytt elsystem. Till saken hör att Ola är elektriker till sin profession. Så erbjudandet var lätt att tacka ja till. Ola lade ner sin själ och gjorde ett nytt elsystem. Som ni kanske ser på bilderna så blev det väldigt snyggt och prydligt och allt fungerade på en gång. Snacka om duktig kille. Så nu är nog mitt elsystem bättre dimensionerat än det var då bilen var ny. Ett mycket stort tack Ola, vilka underbara vänner man har :hug

    Ha nu en trevlig fredagskväll och en fin helg alla Saabvänner!
    Mvh Ted

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng