Saab v4 tänd/förgasar problem?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Saab v4 tänd/förgasar problem?

  • Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-23 16:53 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7320
    tinol
    Deltagare

    Hej alla!

    Behöver lite hjälp med min Saab som jag fixat till nu under vinterhalvåret.
    Saaben ifråga är ju en v4 från -73. Har fixat i ordning den från att jag köpte den efter att motorn hade brunnit.
    Problemet nu när startförsök är på tapeten är att den ger ifrån smällar från förgasaren lite när det passar den ungefär.
    Har en förgasare från senare årsmodell (fomoco). Har blåst rent förgasaren, lekt med tändningen och mer där till.

    Lägger in en film här hur de låter när jag försöker starta den.

    Ni behöver inte anmärka på röken då detta är från startgasen som överantände tidigare.

    http://www.youtube.com/watch?v=uTfdLxAy52A

    Att tilläggas så är jag nybörjare på det här då det är mitt första projekt 😳

    #53700
    hubbe
    Deltagare

    Kontrollera om dina tändkablar är korrekt anslutna från tändfördelaren till de rätta cylinder (tändföljd 1-3-4-2)

    #53702

    Sitter slangen mellan fördelaren och ”insuget” ordentligt? Min sådan lossnar titt som tätt och då beter den sig liknande!

    #53707
    tinol
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    Sitter slangen mellan fördelaren och ”insuget” ordentligt? Min sådan lossnar titt som tätt och då beter den sig liknande!

    Jo det ska den göra. 🙂

    @Hubbe wrote:

    Kontrollera om dina tändkablar är korrekt anslutna från tändfördelaren till de rätta cylinder (tändföljd 1-3-4-2)

    Är till 99% säker att de sitter rätt. Men läste på forumet att man kunde få fördelaren 180grader fel och enklaste lösningen är att byta plats på tänkablarna 1-4 och 2-3. Ska testa detta men har inte direkt några större förhoppningar 🙁

    #53710
    William
    Deltagare

    Två tänkbara orsaker dyker upp i mitt huvud.

    1. Tändning, som du säger kan vara satt halvarv fel ifall fördelarna varit av. (Bilen ska starta ok med fördelaren grundinställd med ögat mot markeringarna, bara det är ”på rätt varv”)

    2. Tjuvluft, från förgasarfot, bromsservots anslutning, deccelerationsventil eller i värsta fall insugspackningen.

    Hoppas det löser sig 🙂

    #53711
    andersson__
    Deltagare

    Tror mest på att fördelaren sitter ett halv varv fel, ska vara ett ganska bra tjuvluft läckage om det får bilen att inte starta alls.

    #53717
    tinol
    Deltagare

    @William wrote:

    Två tänkbara orsaker dyker upp i mitt huvud.

    1. Tändning, som du säger kan vara satt halvarv fel ifall fördelarna varit av. (Bilen ska starta ok med fördelaren grundinställd med ögat mot markeringarna, bara det är ”på rätt varv”)

    2. Tjuvluft, från förgasarfot, bromsservots anslutning, deccelerationsventil eller i värsta fall insugspackningen.

    Hoppas det löser sig 🙂

    Det var halvt varv fel:) Och en fråga vart ska slangen från bromsservon anslutas?

    @andersson__ wrote:

    Tror mest på att fördelaren sitter ett halv varv fel, ska vara ett ganska bra tjuvluft läckage om det får bilen att inte starta alls.

    Så sant! Den starta efter jag byte plats på tändkablarna. :AP

    Nu är det bara att den går upp högt i varv sedan dör. Misstänker att det är något knas med automatchoken?

    #53718
    William
    Deltagare

    Då låter det som du inte har servoslangen till bromsservot på plats?, har själv glömt den ett par gånger när kjag pysslat med fuggen och den blir precis sådär… ska sitta på en nippel i mellanplattan under förgasaren 🙂

    #53719
    tinol
    Deltagare

    @William wrote:

    Då låter det som du inte har servoslangen till bromsservot på plats?, har själv glömt den ett par gånger när kjag pysslat med fuggen och den blir precis sådär… ska sitta på en nippel i mellanplattan under förgasaren 🙂

    Ja den sitter ju inte på plats än. Men finns ju två nipplar på denna mellanplatta vart ska den andra ta vägen? :h

    #53724
    hubbe
    Deltagare

    Nipple no. 2 är till vevhusventilationen, dvs slangen går till ventilkåpan.

    #53725
    tinol
    Deltagare

    @Hubbe wrote:

    Nipple no. 2 är till vevhusventilationen, dvs slangen går till ventilkåpan.

    Okej tack! 😀 Misstänker att den andra vevhusventilationen ska sitta i luffiltret (stekpannan)

    Då motorn hade brunnit så har jag ingen som helst aning hur och var alla slangar har suttit. 🙂 Har satt fast allt på det vis som jag sett på bilder ur verkstadshandboken.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.