SAAB vaknar till om sitt arv

Forum Övrigt Allmänt SAAB vaknar till om sitt arv

  • Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-09 16:19 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18517
    timo m
    Deltagare

    Fick ett nyhetsbrev från SAAB idag. Sent, mycket sent omsider en liiiiten signal om att de börjar att vakna till kring sitt (tävlings-) arv och använder det i sin kommunikation 🙂 I nyhetsbrevet, en länk till deras sajt. Skojigt!

    http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/saab-i/2008/08/dutch_saab_club.shtml

    #126204
    gindemo
    Deltagare

    Även GM har fattat vikten av Saab:

    [font:Arial Black]Saab 92 i topp – när GM själva får välja[/font]

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080827-gm-topp-10-saab/index.xml

    #126218
    janneh
    Deltagare

    Vågar man hoppas att detta betyder att GM också inser att nästa Sonett INTE bör bli en bakhjulsdriven Opel Tigra….?

    #126281
    96GT
    Deltagare

    Med risk för att bli svarte petter tror jag dessvärre att de griper efter halmstrån… SAAB har väl inte visat svarta siffror de senaste 25 åren och GM är ju riktigt illa ute, detta plus en allt mer infekterad debatt om etanolmotorer gör att det ser mörkt ut för SAAB. Själv hoppas jag på att GM säljer ut SAAB till någon som verkligen tar till vara ingenjörskompetensen och tävlingshistoriken innan det är för sent.

    #126331
    rodder76
    Deltagare

    Som sann optimist säger jag att det ser ljusare ut för Saab som varumärke nu än vad det gjort sedan GM köpte sin första post i Saab.
    Vi entusiaster ska dock inte förvänta oss att varumärket Saab kommer att formas på det sätt som vi helst vill se utan att det formas till något som förhoppningsvis ger lönsamhet. Sen om det innebär att modeller tillverkas i andra länder och till viss del designas och konstrueras någon annan stans än i Trollhättan är bara att acceptera….

    Saabs största problem är dess historia och någon måste våga ta avsteg från arvet för att börja komma med vinstgivande modeller, sen om det innebär bakhjulsdrift, miljöbilar eller lågbudget är en helt annan sak.
    Som en jämförelse kan man se till Bangle-design på BMW som har fått så extremt mycket spott och spe för han förstörde BMWs snygga design, men resultatet blev att BMW hittade nya kunder bara för att de inte såg ut som de brukat göra.
    Man måste våga satsa för att kunna vinna och just nu känns det som hela marknadsföringsavdelningen hos saab målat in sig själva i ett hörn. De måste riva väggen för att komma ut!

    #126379
    svac
    Deltagare

    Jo, de är inmålade ganska rejält i hörnet och står där med en 30 år gammal GM-pensel med intorkad vattenfärg som enda verktyg, och är väggen så svag att de tar sig igenom själva så är jag mycket tveksam om jag vill ha det resultat de åstadkommer därefter.

    #126927
    janneh
    Deltagare

    Jag förstår fuller väl de företagsekonomiska övervägandena som måste göras för att ge vinst men för min personliga del får GM hellre ägna sig åt badge engineering med Opel, Vauxhall & Co och låta Saab vila i frid. En ”riktig” Saab tror jag ändå aldrig att vi kommer att se igen.

    #126936
    rodder76
    Deltagare
    JanneH wrote:
    Jag förstår fuller väl de företagsekonomiska övervägandena som måste göras för att ge vinst men för min personliga del får GM hellre ägna sig åt badge engineering med Opel, Vauxhall & Co och låta Saab vila i frid. En ”riktig” Saab tror jag ändå aldrig att vi kommer att se igen.

    Dessa ämnen är alltid lika roliga
    Vad är en riktig Saab och vilken modell är/var Saabs sista riktiga bil?
    Om man sedan tänker efter och ser på andra märken. Vilket märke är då likt det man uppfattar om deras 70/80tals modeller?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng