Forum › Klubbinformation › Styrelsen informerar / Hemsidan › Saabklubben, en förening för alla Saabmodeller
- Detta ämne har 28 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-18 21:36 av .
- FörfattareInlägg
- 5 september, 2013 kl. 18:41 #59120
Christian Haugsöen
Deltagare9 september, 2013 kl. 12:26 #59190nichell
DeltagareRoligt att ni gillade förslaget. Jag hoppas detta kan leda till att vi får ta del av bilder, import historier, renoverings historier och annan kuriosa runt dessa bilar. De fyra modellerna (600, 9-2x, 9-4x och 9-7x) producerade totalt i 37 996 exemplar. Jag har hört att en Saab 9-4x v6 aero skulle vara den dyrast Saaben såld på aktion, skulle vara intressant och veta om det är så. Diskussionen kanske kan få en fortsättning…
/Niklas
9 september, 2013 kl. 18:29 #59198Christian Haugsöen
DeltagareEn 600 är lite av ett skamligt begär från min sida!
9 september, 2013 kl. 18:35 #59199Karl Ask
Moderator@Christian Haugsöen wrote:
En 600 är lite av ett skamligt begär från min sida!
Du är inte ensam. Såg en lågmilad för några årssedan på blocket och blev sugen.
9 september, 2013 kl. 19:07 #59203Martin
Deltagare”Fortsätter OT”
Vi hade Lancia som andrabilar när jag var yngre. Förstabilen var alltid en Saab..
Både A112, Y10Fire, 600GLE (Delta) och Prisma.
A112 Abarth var en kul liten sak. Efterföljaren Y10 var lite lyxigare och ombonad.
600:an hade en härlig väghållning, men var lite undermotoriserad. Bland annat Gatukontoret i GBG och Motormännen hade 600.
Prisman var helt ok, men kanske lite mjuk. En 600 med Prismans motor hade varit smaskens.
Men som bekant fanns det ju avsevärt roligare Deltavarianter för andra marknader.”Slut OT”
9 september, 2013 kl. 19:17 #59208nichell
Deltagare@Christian Haugsöen wrote:
En 600 är lite av ett skamligt begär från min sida!
Med 600 på karossen fick den snabbt dåligt rykte men med Delta på karossen vann den 6 konstruktörs mästerskap och 4 förarmästerskap i Rally VM (WRC) – så något var den ju uppenbart bra på.
:icon_lakrits:/Niklas
10 september, 2013 kl. 11:41 #59225Janne Hagnell
Moderator@Nichell wrote:
@Christian Haugsöen wrote:
En 600 är lite av ett skamligt begär från min sida!
Med 600 på karossen fick den snabbt dåligt rykte men med Delta på karossen vann den 6 konstruktörs mästerskap och 4 förarmästerskap i Rally VM (WRC) – så något var den ju uppenbart bra på.
:icon_lakrits:/Niklas
Jepp, den både gick och rostade fort! :ID
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”10 september, 2013 kl. 13:15 #59230Jonathan
DeltagareSagt och gjort, nu har vi en forumkategori för Saab-Lancia 600, Saab 9-2X, 9-4X och 9-7X.
:CH
10 september, 2013 kl. 15:59 #57530hollandare
DeltagareBra! Jag gillar det när saker går snabb. 🙂
18 december, 2013 kl. 18:48 #60288lars-eric 96
DeltagareHej
Vill nog hålla med patriks inlägg om nyordningen i klubben.
Visserligen är jag till åldern kommen och riskerar att kallas bakåtsträvare,
men tycker nog att vi gott kunde hålla oss till en 20-30-årsgräns på våra
bilar i klubben. Det som skrämmer mig mest är att ta upp bastarder från
Japan Mexiko och USA som inte har ett dugg med SAAB:s konstruktörsarv
eller innovation att göra, utan bara ett försök av GM att sälja bilar med
SAAB-logga på. Vilket var dömt att misslyckas från första början. Gamla
SAAB-kunder kunde man inte lura så lätt. Tar ni med Lanciabilarna också
lämnar jag klubben direkt och går med östgötarna i stället, som har stor
känsla för det här med SAAB-bilar. Hoppas nu att ingen tar illa upp men
det är i alla fall min och många andras åsikt. Har inget emot nyare SAAB-
bilar, tro inget annat har varit märket troget i 44 år från TT- till n-g 9-3.Med vänlig hälsning Lars-Eric
18 december, 2013 kl. 19:46 #61894Janne Hagnell
Moderator@Lars-Eric 96 wrote:
Hej
Vill nog hålla med patriks inlägg om nyordningen i klubben.
Visserligen är jag till åldern kommen och riskerar att kallas bakåtsträvare,
men tycker nog att vi gott kunde hålla oss till en 20-30-årsgräns på våra
bilar i klubben. Det som skrämmer mig mest är att ta upp bastarder från
Japan Mexiko och USA som inte har ett dugg med SAAB:s konstruktörsarv
eller innovation att göra, utan bara ett försök av GM att sälja bilar med
SAAB-logga på. Vilket var dömt att misslyckas från första början. Gamla
SAAB-kunder kunde man inte lura så lätt. Tar ni med Lanciabilarna också
lämnar jag klubben direkt och går med östgötarna i stället, som har stor
känsla för det här med SAAB-bilar. Hoppas nu att ingen tar illa upp men
det är i alla fall min och många andras åsikt. Har inget emot nyare SAAB-
bilar, tro inget annat har varit märket troget i 44 år från TT- till n-g 9-3.Med vänlig hälsning Lars-Eric
Min rekommendation för dem som vill vara ”100% GM-free” är att starta en Saab-historisk klubb. Detta är svenska Saabklubben, och i och med att ”ogSaab” inte finns längre så är den nya omfattningen helt logisk. Är även aktiv på Club Alfa Romeo Svezias hemsida och där blandas Giulietta från 50-talet och 00-talet med glatt humör. Är själv insnöad på 70-80-tals Alfa, givet att jag var ung då, men jag har ändå stor behållning av att läsa om andras vedermödor med bedagade 156:or från sekelskiftet som är otroligt läckra men med elak tunga också kan kallas Fiat Sport.
Det är helt naturligt att ens eget intresse inte omfattar alla modeller från en 60-årig produktion, men det borde inte hindra att man kan glädjas åt andras entusiasm för dem. Hur mycket man än vill förtränga det så är GM-Saabarna en del av Saab-historien. Och ärligt talat, visst var väl V4:orna också bastarder med tyska Fordmotorer? Och 99 med motor från engelska Triumph? Saab-Fiat-Lancia-Alfa-plattformen som gav oss 9000?
Skulle Saab ha kört ”Husqvarnaracet”, att allt ska tillverkas inom det egna företaget, då hade vi nog haft en väldigt kort historia att se tillbaka på… 🙄96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”18 december, 2013 kl. 20:49 #61898Christian Haugsöen
DeltagareMåste återigen säga att jag håller med Janne!
Sitter det ett Saabmärke i fronten så är det en Saab. Och vi är ju Svenska Saabklubben, inte Svenska Saabveteranklubben…
Antingen så skall alla modeller med vare sig det är Lancia-, Ford-, Triumph-, Izuzu-, Fordgener eller inte. Eller så skall vi arbeta om vad vi är för klubb.
Jag anser att vi skall stå fast vid att vi är en Saabklubb. Oavsett modell, alla har sina favoriter eller ”hatobjekt” och så måste det få vara!
18 december, 2013 kl. 20:57 #61899Jonathan
DeltagareLars-Eric, tack för din åsikt. Den uppskattas verkligen.
Hoppas du inte tar illa upp heller, men Svenska Saabklubben inkluderar nu alla Saabmodeller. Det var något som våra medlemmar beslutade under vårt senaste årsmöte i Trollhättan den 31/5 2013.
Patrik uttryckte tidigare en farhåga över att de äldre bilarna skulle komma i skymundan. Efter ett halvår med de nyare bilarna (samt Lancia/GM-bilarna) så kan vi konstatera att så inte har skett, varken i vårt forum, på vår hemsida eller i Bakrutan. Det är bara att se hur aktiva de olika forumsektionerna är här.
De äldre bilarna älskas och används fortfarande av merparten av våra medlemmar. Nya klubbmedlemmar, med moderna bilar, tycks även få upp ögonen för de äldre bilarna. I förlängningen innebär det förhoppningsvis att de äldre Saabmodellerna kommer att vårdas och överleva längre.
Du är inte ensam om att föredra de äldre Saabmodellerna. Men vi är numera en förening för alla Saabmodeller.
18 december, 2013 kl. 21:36 #61904hans h
DeltagareJag tror det blir bra att ta med alla modeller. De är intressanta allihop, faktiskt. Bilar som 9-2x, 9-4x, 9-7x eller 600 har en intressant historia. Det går inte att förneka.
När jag tänker efter finns det nog ingen tråkig Saab. 😉 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.