Saabklubben, en förening för alla Saabmodeller

Forum Klubbinformation Styrelsen informerar / Hemsidan Saabklubben, en förening för alla Saabmodeller

  • Detta ämne har 28 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-18 21:36 av .
Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #59120

    @Per-Erik wrote:

    Kör på Sulo 🙂

    +1

    #59190
    nichell
    Deltagare

    Roligt att ni gillade förslaget. Jag hoppas detta kan leda till att vi får ta del av bilder, import historier, renoverings historier och annan kuriosa runt dessa bilar. De fyra modellerna (600, 9-2x, 9-4x och 9-7x) producerade totalt i 37 996 exemplar. Jag har hört att en Saab 9-4x v6 aero skulle vara den dyrast Saaben såld på aktion, skulle vara intressant och veta om det är så. Diskussionen kanske kan få en fortsättning…

    /Niklas

    #59198

    En 600 är lite av ett skamligt begär från min sida!

    #59199
    Karl Ask
    Moderator

    @Christian Haugsöen wrote:

    En 600 är lite av ett skamligt begär från min sida!

    Du är inte ensam. Såg en lågmilad för några årssedan på blocket och blev sugen.

    #59203
    Martin
    Deltagare

    ”Fortsätter OT”
    Vi hade Lancia som andrabilar när jag var yngre. Förstabilen var alltid en Saab..
    Både A112, Y10Fire, 600GLE (Delta) och Prisma.
    A112 Abarth var en kul liten sak. Efterföljaren Y10 var lite lyxigare och ombonad.
    600:an hade en härlig väghållning, men var lite undermotoriserad. Bland annat Gatukontoret i GBG och Motormännen hade 600.
    Prisman var helt ok, men kanske lite mjuk. En 600 med Prismans motor hade varit smaskens.
    Men som bekant fanns det ju avsevärt roligare Deltavarianter för andra marknader.

    ”Slut OT”

    #59208
    nichell
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    En 600 är lite av ett skamligt begär från min sida!

    Med 600 på karossen fick den snabbt dåligt rykte men med Delta på karossen vann den 6 konstruktörs mästerskap och 4 förarmästerskap i Rally VM (WRC) – så något var den ju uppenbart bra på.
    :icon_lakrits:

    /Niklas

    #59225
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Nichell wrote:

    @Christian Haugsöen wrote:

    En 600 är lite av ett skamligt begär från min sida!

    Med 600 på karossen fick den snabbt dåligt rykte men med Delta på karossen vann den 6 konstruktörs mästerskap och 4 förarmästerskap i Rally VM (WRC) – så något var den ju uppenbart bra på.
    :icon_lakrits:

    /Niklas

    Jepp, den både gick och rostade fort! :ID

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #59230
    Jonathan
    Deltagare

    Sagt och gjort, nu har vi en forumkategori för Saab-Lancia 600, Saab 9-2X, 9-4X och 9-7X.

    viewforum.php?f=61

    :CH

    #57530
    hollandare
    Deltagare

    Bra! Jag gillar det när saker går snabb. 🙂

    #60288
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej

    Vill nog hålla med patriks inlägg om nyordningen i klubben.
    Visserligen är jag till åldern kommen och riskerar att kallas bakåtsträvare,
    men tycker nog att vi gott kunde hålla oss till en 20-30-årsgräns på våra
    bilar i klubben. Det som skrämmer mig mest är att ta upp bastarder från
    Japan Mexiko och USA som inte har ett dugg med SAAB:s konstruktörsarv
    eller innovation att göra, utan bara ett försök av GM att sälja bilar med
    SAAB-logga på. Vilket var dömt att misslyckas från första början. Gamla
    SAAB-kunder kunde man inte lura så lätt. Tar ni med Lanciabilarna också
    lämnar jag klubben direkt och går med östgötarna i stället, som har stor
    känsla för det här med SAAB-bilar. Hoppas nu att ingen tar illa upp men
    det är i alla fall min och många andras åsikt. Har inget emot nyare SAAB-
    bilar, tro inget annat har varit märket troget i 44 år från TT- till n-g 9-3.

    Med vänlig hälsning Lars-Eric

    #61894
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Lars-Eric 96 wrote:

    Hej

    Vill nog hålla med patriks inlägg om nyordningen i klubben.
    Visserligen är jag till åldern kommen och riskerar att kallas bakåtsträvare,
    men tycker nog att vi gott kunde hålla oss till en 20-30-årsgräns på våra
    bilar i klubben. Det som skrämmer mig mest är att ta upp bastarder från
    Japan Mexiko och USA som inte har ett dugg med SAAB:s konstruktörsarv
    eller innovation att göra, utan bara ett försök av GM att sälja bilar med
    SAAB-logga på. Vilket var dömt att misslyckas från första början. Gamla
    SAAB-kunder kunde man inte lura så lätt. Tar ni med Lanciabilarna också
    lämnar jag klubben direkt och går med östgötarna i stället, som har stor
    känsla för det här med SAAB-bilar. Hoppas nu att ingen tar illa upp men
    det är i alla fall min och många andras åsikt. Har inget emot nyare SAAB-
    bilar, tro inget annat har varit märket troget i 44 år från TT- till n-g 9-3.

    Med vänlig hälsning Lars-Eric

    Min rekommendation för dem som vill vara ”100% GM-free” är att starta en Saab-historisk klubb. Detta är svenska Saabklubben, och i och med att ”ogSaab” inte finns längre så är den nya omfattningen helt logisk. Är även aktiv på Club Alfa Romeo Svezias hemsida och där blandas Giulietta från 50-talet och 00-talet med glatt humör. Är själv insnöad på 70-80-tals Alfa, givet att jag var ung då, men jag har ändå stor behållning av att läsa om andras vedermödor med bedagade 156:or från sekelskiftet som är otroligt läckra men med elak tunga också kan kallas Fiat Sport.
    Det är helt naturligt att ens eget intresse inte omfattar alla modeller från en 60-årig produktion, men det borde inte hindra att man kan glädjas åt andras entusiasm för dem. Hur mycket man än vill förtränga det så är GM-Saabarna en del av Saab-historien. Och ärligt talat, visst var väl V4:orna också bastarder med tyska Fordmotorer? Och 99 med motor från engelska Triumph? Saab-Fiat-Lancia-Alfa-plattformen som gav oss 9000?
    Skulle Saab ha kört ”Husqvarnaracet”, att allt ska tillverkas inom det egna företaget, då hade vi nog haft en väldigt kort historia att se tillbaka på… 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #61898

    Måste återigen säga att jag håller med Janne!

    Sitter det ett Saabmärke i fronten så är det en Saab. Och vi är ju Svenska Saabklubben, inte Svenska Saabveteranklubben…

    Antingen så skall alla modeller med vare sig det är Lancia-, Ford-, Triumph-, Izuzu-, Fordgener eller inte. Eller så skall vi arbeta om vad vi är för klubb.

    Jag anser att vi skall stå fast vid att vi är en Saabklubb. Oavsett modell, alla har sina favoriter eller ”hatobjekt” och så måste det få vara!

    #61899
    Jonathan
    Deltagare

    Lars-Eric, tack för din åsikt. Den uppskattas verkligen.

    Hoppas du inte tar illa upp heller, men Svenska Saabklubben inkluderar nu alla Saabmodeller. Det var något som våra medlemmar beslutade under vårt senaste årsmöte i Trollhättan den 31/5 2013.

    Patrik uttryckte tidigare en farhåga över att de äldre bilarna skulle komma i skymundan. Efter ett halvår med de nyare bilarna (samt Lancia/GM-bilarna) så kan vi konstatera att så inte har skett, varken i vårt forum, på vår hemsida eller i Bakrutan. Det är bara att se hur aktiva de olika forumsektionerna är här.

    De äldre bilarna älskas och används fortfarande av merparten av våra medlemmar. Nya klubbmedlemmar, med moderna bilar, tycks även få upp ögonen för de äldre bilarna. I förlängningen innebär det förhoppningsvis att de äldre Saabmodellerna kommer att vårdas och överleva längre.

    Du är inte ensam om att föredra de äldre Saabmodellerna. Men vi är numera en förening för alla Saabmodeller.

    #61904
    hans h
    Deltagare

    Jag tror det blir bra att ta med alla modeller. De är intressanta allihop, faktiskt. Bilar som 9-2x, 9-4x, 9-7x eller 600 har en intressant historia. Det går inte att förneka.
    När jag tänker efter finns det nog ingen tråkig Saab. 😉

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng