Sänka 96a

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 12, 2017 at 20:26 #433653

      hej sänkte min 96a idag, kapade fjädrarna ca 3 varv runt om. Fram funkade de bra hyfsat med spännst i fjädern även fast bilen va upp pallad. Men bak så var dom inte lika spänstiga, så jag fick sträcka remmen på båda sidor för att inte fjädrarna skulle hamna konstigt när man hissar upp bilen, kanske inte den optimala lösningen.

      Hur gör folket när dom sänker 96or?

      Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 v4 1975

        augusti 20, 2017 at 17:54 #433995

        Har för mig jag kapade 2½ varv fram och två bak på Spökplumpen. Eftersom det är en råttbil kan jag slarva och fixa ful-lösningar med gott samvete. Stoppbanden till bakaxeln lämnade jag orörda och tog i stället upp slacket genom att svetsa på stumpar av 20mm rundstång på bakaxelns “stopp-pinnar”, vilket var precis lagom för att inte fjädrarna kan hoppa ur läge om bakaxeln skulle råka fjädra ut fullständigt.

        Bilen fick riktigt snyggt stuk både fram och bak, men 2½ varv fram gjorde bilen så pass låg att de inre drivknutarna ger kännbara men acceptabla vibrationer vid pådrag. De primitiva T-knutarna måste ha i det närmaste horisontella drivaxlar för att inte vibrera, men det får väl kosta lite att ligga på topp, eller “botten” om man så vill. 🙂 En klart positiv sidoeffekt av sänkningen fram var att det blev helt lugnt i ratten trots 5-6 cm utåt breddade fälgar med 195/65R15. Innan sänkningen vandrade bilen iväg för minsta spårighet i gatan, vilket var väldigt tröttsamt under vardagsresorna. När framvagnar med dubbla A-armar sänks får man negativ camber, vilket flyttar in “tyngdpunkten” på däcken så att den effektiva styrradien av en breddning minskar. Detta ger förstås också ökat slitage i innerkant på däcken, men som sagt, det får väl kosta lite att vara snygg och fräck! Det är trots allt en högst beskedligt ökad camber det handlar om, inte sånt där trams man ser på ungdomarnas bilar.

        Det var för övrige ett jäkla stök att lossa framfjädrarna! Kanske är min envishet större än förnuftet..? Jag hade vanliga typen av fjäderklämmor (en lång grov skruv med en klo i vardera änden, men jag misstänker att det finns fiffigare verktyg till saabarnas långa sladdriga fjädrar. Värst är ändå det långa “benet” med genomslagsgummit i mitten av fjäderna, -det gjorde det helt hopplöst att få loss fjädern trots att den var bra ihoptryckt. Att sedan få den kortade fjädern tillbaka på plats var inte ett dugg lättare. När jag sedan gjorde andra sidan kapade jag fjädern kvar på plats, sedan jag tryckt ihop den med fjäderklämmorna/-kompressorerna, med vinkelslip av mindre modell.

        En viktig sak jag blev tipsad och och som jag kanske inte hade tänkt på själv var att kapa alla fjädrar i UNDERKANT. Detta eftersom att även om man planar fjädrarna duktigt så får de ändå inte samma jämt fördelade anliggning som originalfjädrarna, och en kapad fjäder kan då nöta sönder det ganska tunna materialet i de övre fästena. De undre fjäderkopparna tål mer misshandel.

          augusti 25, 2017 at 20:38 #434183

          med stopp pinnar menar du där remmarna ska ligga emot när bakaxeln fjädrat ut?

          kapade mina på plats också, hade samma verktyg som du nämner och det var omöjligt att få ut fjädrarna fram.

          3 varv vart riktigt rejäl och ´´fränt på min, kapade alla fjädrar i underkant. är lite av en rått bil också. nu skulle man haft några bredare däck bara.

          Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 v4 1975

            augusti 25, 2017 at 21:50 #434185

            Det många kör med, och som jag tänker testa så småningom, är att flytta framfjädrarna bak och ersätta dem med og900 bakfjädrar. Allesammans kapas efter smak, har för mig att det brukar handla om 1,5-2,5 varv. Enligt mig är original bakfjädrarna på tok för mjuka, särskilt efter 40 års brukande. Funkar när den lätta bakvagnen är olastad men tryck in ett par personer i min viktklass i baksätet och lite prytlar i bagagen och stänklapparna släpar i backen!
            Som John säger tror så finns det två bra orginalverktyg till framfjädrarna: Ett som du demonterar från bil med och ett som du komprimerar med för att kunna montera det förstnämnda verktyget. Bägge är ofta dyra om du hittar dem (ligger på Tradera just nu, faktiskt) men de kan kanske gå att låna av någon också.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.