Sänkningrecept som fungerar bra?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Sänkningrecept som fungerar bra?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-04-21 22:24.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #395816

    John Ahlberg
    Deltagare

    Vad finns för beprövade och väl fungerande sänkningsrecept till 96 V4?

    Jag vill göra bilen lägre så det syns tydligt både fram och bak, men eftersom Spökplumpen är en bruksbil som rullar långt vill jag inte få problem med slitage på framdäck och drivknutar. Det ska så klart också gå att passera kontrollbesiktningen och helst även gå att ha folk i baksätet åtminstone på en hyfsat slät väg utan att studsa sönder bil eller människor.

    Hur mycket kan man kapa framfjädrarna utan att behöva byta stötdämparna? Framfjädrarna får ju inte riskera att ramla ur! Bakaxeln är väl inte alls kritisk och där är ju lätt att begränsa rörelsen så även kortar fjädrar sitter kvar. Bör jag sätta i framfjädrar eller ger en rejäl fjäderkapning i sig den styvhet som behövs för att inte bilen ska bli helt stum med folk i baksätet?

    De gånger jag kört 300-400 kg cementsäckar och klinkerplattor har Plumpen sett rätt fräck ut och även om det då varit ganska stumt i rumpan har det ändå känts helt ok på landsvägen.

    #395831

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Med tanke på vilket tryck det är på framfjädrarna får du nog kapa en del innan det är risk att de hoppar ur…
    Det klassiska uppstyvnngs- och sänkningsreceptet är ju annars og900 bakfjädrar fram och originalframfjädrarna bak och kapa efter önskemål.
    99-stötdämpare passar bak (jag har det) och det ska gälla fram också, om jag har fattat rätt. Dessa är ju gjorda för större tyngd.

    #395997

    John Ahlberg
    Deltagare

    Tack för tipsen Janne! Jag glömde dock påpeka min nästan alltid gällande snik- eller nollbudget när jag försöker åstadkomma något roligt.
    OG900 bakfjädrar fram blir det således inte för mig men jag är nyfiken på hur mycket lägre det gör bilen. Jag grävde fram min _gamla_ SFRO bygghandbok, som har mer info om sänkning, takchoppning, belysningsregler m.m. än den nya. Där talades om att fem cm i allmänhet går bra att sänka, om man samtidigt styvar upp. Där står också mellan raderna att även om en spiralfjäder blir styvare ju mer den kapas så ”hinner” den inte kompensera styvheten i takt med sänkningen.

    OG900 bakfjädrarna, är de lagom i framvagnen utan att de kapas/slipas? Någon brutalsänkning vågar jag mig inte på så länge bilen både rullar många mil (drivknutar+framdäck) och ibland fraktar en familj på fem (bottenkänningar bak). Om familjen måste kliva ur inför ett fartgupp går att leva med men det ska åtminstone gå att komma över försiktigt med EN passagerare ombord. Hur mycket marginal brukar man ha mellan farthinder och en sänkt gurka?

    #396064

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Jag har för mig att og900-fjädrar, och jag vet att framfjädrar bak, höjer bilen om man inte kapar alls. Vill minnas att de som kapat framfjädrar till bakvagnen tagit 1,5-2 varv.
    Varför går og900-fjädrar bort? Sådana i standardutförande och beg borde du nästan kunna få gratis.

    #396163

    John Ahlberg
    Deltagare

    Jo, jag är lat också… :-))

    Fick idag tag på fyra lagliga Nokia 195/65R15 mot en påse kanelbullar. Ska sedan handbredda 60-talsfälgar med 3mm plåt från min gamla villatank. Det är så här jag håller på, det är en både rolig och billig sport!

    #396172

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Att köpa ny grejer kan alla, det är att snickra till något av befintliga grejer som är sporten!
    🙂

    #396209

    Georg Bivall
    Deltagare

    Spännande.. klart den ser läcker ut sänkt.. men är komfortförlusten värt det? Polarn hade 3st (iofs fullvuxna karlar) i baksätet på sin 96:a och då var det tokstumt när jag utifrån försökte trycka lite.. vill inte veta hur det kändes att åka hem, de sa att den hade gått tyngre än vanligt. 5 pers med snittvikt på 80 kg.. det är ju ändå + 40% av bilens vikt 🙂

    #396223

    John Ahlberg
    Deltagare

    Det kan få kosta att ligga på topp! Eller i detta fall, ligga i botten… 😀

    #396294

    John Ahlberg
    Deltagare

    Blir man glad av att montera krängningshämmare från en 95:a -68? Har fulbreddat EN 60-talsfälg 50mm idag och kört en bit med 195/65R15 som ena framhjulet. Det kändes mycket lovande, jag ville liksom inte sluta svänga fast vägen var rak. 🙂 Siktar inte på att köra banracing men det ÄR kul när det greppar mer och svajar mindre.

    Hann inte bygga fälg nummer två innan jag gav mig ut på en femmilarunda idag. Bilen är klart nervösare av det breda framdäcket, men det drar konstigt nog inte snett. Tror den mer direkta vägkontakten kommer öka ytterligare när fetdäck nr 2 kommer på plats. Blir det alltid mer nervöst med bredare däck eller är det den ökade styrradien som spökar när jag enbart breddat 50mm utåt? Äh, strunt samma, vad uthärdar man inte för en coolare look? 😀

    Tror jag ska testa att ta av ett varv på vardera framfjädern, och planslipa de kapade ändorna. Bakfjädringen är ju en känsligare historia när man vill kunna lasta in folk och prylar. Å andra sidan finns rejäla marginaler om man kortar av ”stolparna” som genomslagsgummina sitter på (och justerar stötdämparnas slaglängd eller infästning i motsvarande grad). Grundprincipen är väl att ingen del av chassit får skrapa i gatan vid punktering? Sedan Är det som sagt trevligt om det går att komma över alla farthinder med åtminstone EN passagerare i bilen.

    • Det här svaret redigerades 1 år, 3 månader sedan av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng