Sigward og900S -90

Forum Övrigt Projekt / Min bil Sigward og900S -90

  • Detta ämne har 20 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-27 20:25 av .
Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #192832
    joh900
    Deltagare

    Såg ut ungefär sådär för mig också när jag hade samma modell av tryckplatta monterad, och tryckplattan var det inget fel på däremot så var lamellen skit…

    Prova ladda lite mer än 0,5-0,6bar och se om din koppling orkar med utan och slira, det gjorde inte min. Kan inte fatta det då en 20år och säkert långt över 20 000mil gammal orginallamell från skroten klarar hålla 1,2bar… som jag kör med just nu.

    En kompis kör den där tryckplattan fast även han en begagnad orginallamell, då är det inga som helst problem. Jag provade byta tryckplattan mot en som jag vet har fungerat helt perfekt och behöll den nya lamellen, men det gav lika mycket slir det.

    #192833
    gonzo
    Deltagare

    Bytte till en annan huvudcylinder och nu funkar det! 😀 men ska ändå ta och renovera orginalcylindern så den är fräsch… Har inte märkt av något slir ännu, bara kört någon mil. Kör iofs på glt och kommer inte sätta någon apc i denna, så det kanske är lugnt då. Men bra att du tipsade om det, hade tänkt köpa en ny koppling till min fulltryckare när jag byter till manuell, men då skippar jag det och kör med den begagnade från donatorbilen istället.

    #192835
    joh900
    Deltagare

    Eller undvik bara Sachs så verkar det gå fint, vet inte om det hänger ihop med att lamellen som jag fick saknade siltsar i ytan. Köpte en ny koppling (tryckplatta+lamell) för drygt 2år sen, antagligen tillverkad av LUK, den fungerade perfekt tills den fick bada i 3liter transmissionsolja…. 😀

    #192859
    gonzo
    Deltagare

    Lamellen jag fick med var slitsad på båda sidor, ca 2-3mm slitsar mellan ca 4cm puckar, säkert att du beställde rätt grejer? Tror ändå det blir att återanvända donatorkopplingen till brukssaaben sen, den kändes bra när jag körde hem reservdelsbilen för nån månad sen.

    Uppdatering angående Sigward: Kopplingen är alltså bytt, liksom urtrampningslager och svänghjulslager. Slavcylindern har fått nya packningar vilket även huvudcylindern ska få i helgen. Sen så har jag bytt alla bromsnipplar och tryckt in ny bromsvätska i systemet. Luftfilter och tändstift är också bytta, ska byta olja i motor och låda, byta bakre avgassystem (hål i dämparen) och kolla så inga lampor har gått. Sen är det besiktning nästa lördag :smile

    #192861
    joh900
    Deltagare

    Jadå, det är rätt grejjer jag har fått.. Fast sunkiga grejjer =)

    #193050
    gonzo
    Deltagare

    Nuså! Besiktning i dag, liksom tidigare utan anmärkning 😀 Jag upptäckte i sista stund att avgassystemet läckte och hann byta det, hade varit nesligt med en anmärkning…

    Efter kopplingsfixet har jag gjort lite service: olja, filter, stift, luftfilter, batterikontroll och bytt bromsvätska och annat småpyssel som att byta lampor i instrumenten, bytt alla vacuumslangar och fått igång farthållaren. Sen måste jag erkänna att jag gått ifrån orginalutseendet genom att byta till en kromad grill, det lyfte utseendet ordentligt. Men den matta orginalgrillen sparas tills vidare så jag kan återställa i framtiden. Invändig städning var nog det mest givande av allt arbete, nyskick på inredningen under damm och annat skräp! 🙂

    En skum grej hände också, kopplingen fick återfall, eller ja slavcylindern förmodligen. Efter att bilen stått utomhus en natt gick kopplingspedalen nästan i botten, körde in i garaget och dagen därpå fanns ingen kopplingsverkan öht. Tröck igenom lite mer bromsvätska, utan att någon luft kom ut nere vid slaven, och det funkade utan problem igen. Sen dess har det hållt ihop, pedalen tar högt upp varje gång. Jag fattar inte vad som hänt, har någon av packningarna dratt ihop sig i kylan och släppt ut lite vätska? Det vekrar mindre troligt om ingen varit där och tryckt på pedalen under natten? Hm.. hoppas det var en engångsföreteelse, är inte så peppad på att riva loss allt igen.

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng