Ska man svetsa innan blästringen eller efter den??

Forum / Övrigt / Allmänt / Ska man svetsa innan blästringen eller efter den??

Forum / Övrigt / Allmänt / Ska man svetsa innan blästringen eller efter den??

  • Författare
    Inlägg
    • december 7, 2008 at 21:37 #19148

      Suttit och funderat på en sak
      Tänkte föröska dra en lärdom inför nästa projekt

      95;an jag är i färd med att renovera, det första jag gjorde var att blästra den, innan jag börja svetsa. Anledningen av det var att se exakt var alla rost hade ätit sig in och att ren moraliskt orka jobba med bilen, då rost är direkt skadligt för själen 🙁

      Men som jag fått lära mig den hårda vägen är att plåten blir väligt tunn av blästrnig 😡
      Har sett på andra trådar o projekt att folk ibland verka svetsa upp bilen först och sen skicka den på blästring (alltså innan plåten är lövtunn)

      Hur är den gänse praktikan när det gäller renovering, vilken är mest rätt??? båda eller föredrar den större massan av renoverare att blästra efter uppsvetsning???

      Åsikter och kommentarer sökes

        december 7, 2008 at 22:04 #131552

        Ok, här kommer min egen tanke runt detta. Jag skulle blästra först och svetsa sen. Mycket av svetsröken och svetsproblemen kommer från skitig plåt, svetsen skiljer inte på skit och färg, när det är skitigt så brukar jag vända svetsmunstycket så gasen blåser åt det håll jag svetsar. Då bränns skiten bort av hettan och gasen blåser undan mycket av eländet. Jag gör däremot bara så i nödfall.
        Om plåten är lövtunn efter blästringen så var den det innan också eller också har blästraren kört för hårt. Jag har ju sett din kaross både före och efter och jag tror inte blästraren kört för hårt…. :sick: plåten ser heller inte ut som den slagit sig av för hård blästring.
        Prova sänka strömmen på svetsen om det går och justera trådmatningen lite medans du svetsar tills det känns bra. Ibland har jag kylt försiktigt på undersidan med tryckluft medans jag svetsar. Det man riskerar är kallsvets eller att luft smiter in i skarven mellan plåtarna och blåser bort skyddsgasen, man får ha lite känsla där alltså men alternativet är kanske att bränna hål.
        Allt är en kompromiss mellan att byta mycket plåt med kanske bra resultat, eller att gena med hjälp av tjyvknep och få till det så det duger till det bilen är tänkt att vara. Om sen plåten är 0,7mm eller 0,5mm på nåt ställe är kanske mindre viktigt så länge det inte är jättebärande just där.

          december 8, 2008 at 06:38 #131562

          Förstärka karossen/staga upp först, sedan blästra och svetsa är mitt recept. Då får man snygga och rena svetsar och luften blir lätt att andas.
          Du avverkar inte så mycket på plåten med blästern egentligen anser jag. Är plåten dålig och lövtunn så är den.

            december 8, 2008 at 11:50 #131568

            “Därom tviste de lärde” som det heter. Finns antagligen inget rätt och fel, utan är mer beroende av vilket sätt man själv trivs bäst med. Båda sätt har sina för och nackdelar.
            Att få ett enhälligt svar är som att fråga “de lärde” om man ska spackla eller grunda först, en fråga som kan uppröra många känslor.

            Vissa väljer att blästra först för att på så sätt få rena lättarbetade ytor samtidigt som “alla” brister kommer fram och är lätta att se/hitta. Å andra sidan så är det inte bra för plåten att inte ha något skydd alls….
            Andra väljer att laga allt först för att sedan blästra. På så sätt så smälter lagningarna in bättre och ser mer profissionella ut samt att plåten förhoppningsvis inte behöver vara oskyddad lika länge. Nackdelen är att det blir mer skitgöra för att göra rent där man ska svetsa samt att det är svårare att hitta alla ställen som behöver repareras.

            Pest eller kolera. Blästra både före och efter (kanske är att pest och kolera samtidigt :crazy:)

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.