Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Skaffat en bil till
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2010-12-26 22:42 av .
- FörfattareInlägg
- 12 december, 2010 kl. 16:48 #23202
fredrikc
DeltagareKöpt!
http://www.blocket.se/halland/Saab_9000CDE_soker_entusiast_31090799.htm?ca=20&w=1
🙂
Det blir till att renovera huvudcylinder till kopplingen först av allt. Hjälper inte det så blir det att ge sig på slavcylindern.
Min första bil med AC, vilken sommar det kommer att bli 🙂12 december, 2010 kl. 18:17 #165610david westling
DeltagareSer riktigt fin ut! Grattis! Lite mindre mossa än min nya 96:a =)
14 december, 2010 kl. 16:39 #165682eriksson55
DeltagareGrattis..
21 december, 2010 kl. 20:08 #165973fredrikc
DeltagareHuvudcylinder isärplockad, körd i diskmaskinen och ihopsatt med nya packningar. Efter att ha luftat, luftat och luftat lite till funkar allt prima 🙂
Förra ägaren, som inte fann samma nöje som jag i att reparera själv hade fått besked från verkstan att det antagligen var slavcylindern och att det var ”bäst att byta ”hela” kopplingen”. Men det visade sig att det (än så länge, peppar peppar) räckte med en repsats för 96:- och vad som borde ha varit en kvälls mekande men blev två då jag lyckades tappa ner packningen till bromsvätskebehållarlocket i motorrummets svarta hål. Den var bara borta.
Köpte ett gummiark och klippte till en ny packning och fortsatte lufta idag och har nu provkört 🙂
Det lutar åt att premiärturen med nya bilen blir hem över jul. 44 mil enkel. Det ska väl inte vara några problem får man hoppas.
Härligt att den är i körbart skick nu i alla fall 🙂
26 december, 2010 kl. 22:42 #166118fredrikc
DeltagareTillbaka på hemmaplan kan jag konstatera att glykolblandningen i bilen har en fryspunkt på ca minus 18-20 grader Celsius samt att kopplingen inte är helt kurant. Fick köra 45 mil utan koppling idag. Många spännande morrande ljud från växellådan när jag försökte matcha varvtal med hastighet vid växlingarna.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.