Skall precis lyfta toppen lite råd.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Skall precis lyfta toppen lite råd.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Skall precis lyfta toppen lite råd.

  • Författare
    Inlägg
    • april 18, 2005 at 09:39 #13515

      Nu har jag förberet allt inför att lyfta toppen på min og900s.
      Lossat allt vesentligt.

      Nu gäller de att ställa motorn i noll läget och försöka hålla reda på kamkedje dreven.
      På min saab99-79 har den en liten arm så när man skruvar loss drevet är det bara att skruva fast den i armen så går den ingenstans! otroligt bra, men här skall man tydligen hålla dreven för hand

      Jag tar buntband på dreven så att kedjan inte hoppar över ett kugg, men hur skall jag göra sen?

      Skall någon hålla dreven medans den andra lyfter toppen sen hålla de spänt medans jag byter topplockspackning?

      Om i västa läget kedjan flyttar på sig, hur blir konsekvenserna och hur jobbigt är det att fixa, hur e tajmingen mellan de övre dreven jämte me de nedre?

      TACKSAM FÖR HJÄLP, jag vill ut i solen o köra ju

        april 18, 2005 at 10:05 #90798

        Jag brukar placera en skruvmejsel med ett skaft som är i samma dimension som avståndet mellan kedjestyrningarna, men det går ju att använda vad som helst. Men spänt måste du ju inte hålla det om vi pratar om en H-motor, det går ju att trycka in spärren till sträckaren och sedan trycka in den tillbaka.Kanske dock inte helt lyckat att släppa ut sträckaren helt,har aldrig provat detta..
        Lycka till!

        Mvh

          april 18, 2005 at 10:52 #90799

          Jag brukar placera en skruvmejsel med ett skaft som är i samma dimension som avståndet mellan kedjestyrningarna, men det går ju att använda vad som helst. Men spänt måste du ju inte hålla det om vi pratar om en H-motor, det går ju att trycka in spärren till sträckaren och sedan trycka in den tillbaka.Kanske dock inte helt lyckat att släppa ut sträckaren helt,har aldrig provat detta..
          Lycka till!

          Mvh

          Tack för de snabba svaret, men jag ser inte riktigt vart som är vart. Det är H motor av typen 900s -91.

          Under de två kamaxel dreven så går ju kedjan ihop mot varandra lite, här förmodar jag att jag skall stoppa in en kil, men jag ser inte vilka delar kan röra sig.

          Är det så att tar jag bort kamaxel dreven att kedjan åker ihop helt? med risk att kedjestyrningen/spännare trillar ur, förmodar att det är en fjäderbelastat kolv?

          Använder du en kort skruv mejsel och använder handtaget på ena biten kedjan och spetsen på andra sidan mitt imot.

          tryckte lite me mejsen men inget röde sig (och vill inte trycka hårt för jag är lite o säker på vart jag trycker).

          bifogar bild
          skall bara leta vart jag kan lägga upp den…

            april 18, 2005 at 13:10 #90800

            Hej!
            På 16-ventils motorn sitter kjedjesträckaren på utsidan,är där ac på bilen sitter den under ac-kompressorn om inte så sitter den (på sammaställe fast) ovanför generatorn.Du ska skuva av sträckaren men lossa kamaxeldreven först,sedan kan du skruva av sträckaren.Vid montering ska du dela sträckaren först mao skruva av 12mm bulten och ta av pinne och fjäder,sedan skruvar du i stäckaren i toppen sedan pinnen,fjäder och sist bulten glömm ej att få med o-ringen på bulten.
            Hoppas att detta varit till någon hjälp annars får du höra av dig igen.
            Mvh Håkan

              april 18, 2005 at 13:42 #90801

              Fick hjälp av en duktig kille.
              tack för svaret!

              Man skruvar loss en 12mm bult på utsidan motorn vid insugssidan som lossar kedje spännaren!

                april 19, 2005 at 07:36 #90802

                Missade visst att det rörde sig om en 16v-motor, fint att det löste sig.

                Mvh

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.