Skatt på Diesel Saabar?

Forums Övrigt Allmänt Skatt på Diesel Saabar?

This topic contains 18 replies, has 11 voices, and was last updated by 2011-01-10 11:49.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #23323

    Hej

    Finns det någon som kar koll på hur skatten ligger på 9-3 och 9-5 Diesel?
    Skiljer på på olika årsmodeller?

    Tänkte köpa en för att pendla ca 2000 mil till jobbet så vill räkna ut om det är lönsamt.

    Mvh

    Johannes

    #166769

    berra_bus
    Deltagare

    KOlla regnr på Blocket på likadana soom du är intresserad av och gå sedan in på https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv så ser du exakt hur mycket skatten är på.

    #166774

    porsche944
    Deltagare

    Det ÄR lönsamt redan vid dessa mil. Min 9-3 1,9 TID har gått ner i skatt från ca 4500 kr till 2300 kr.

    Vid nyår så har man ändrat beräkningsfaktorn för avgasutsläppen. Dock gynnar detta mest nyare bilar med partikelfilter.

    Bilar som är inreggade INNAN januari 2008 får 500 kr i fast skattehöjning, bilar efter detta datum får 250 kr.

    Men med beräkningen på avgaserna så blir det ändå betydligt lägre. En 2005 9-3 med filter går ner till 3400 kr från 4100 kr.

    En 9-3 från 98-02 blir obetydligt billigare.

    #166802

    Ok, tack för tipsen

    Blir att göra upp en lista och räkna.

    #166804

    Hej igen

    Kanske någon som har tips på om det är något bil man ska se upp med?

    #166808

    lucasaxman
    Deltagare

    En kompis till mig har en 9 5a 3.0 V6 TID-02,som han haft mycket bekymmer med motorn.Sjunkna foder,senare gångna topppackningar mm.Det är tydligen en Isuzu motor igentligen.
    Men tydligen ska det gå att få dem att fungera om man gör om o gör rätt i från grunden,då de ej är rätt från början.
    Tyvärr har han nu lagt ned lika mycket pengar på motorn nu som han gav för bilen.
    Delarna är svindyra tydligen.

    Men en sak är säker när den fungerar så går den helt underbart,
    stark som en Scania ,ax som i en Jas, skämt åsido men mycket körglädje iallafall,helt suverän som husvagns dragare hans vagn en boggivagn 8meters (med draget) hänger som ett snöre efter.

    Läs på om dessa bilar ordetligt, innan ni köper en,hittar man en bil som motorn är iordninggord på rätt sätt,så kanske det är vettigt köp.

    / Lucas

    #166814

    hans h
    Deltagare

    Jag har faktiskt undrat hur den bilen går.
    Jag har bara läst nedsättande kommentarer om Isuzu-dieseln, men NÅGOT måste den ju vara bra på… Som vridmoment… 🙂

    #166842

    Ok, Tack för det, Är det bara 9-5 dom ligger i?? Hur är det med 9-3? Nya vs gamla?

    #166859

    lars2t
    Deltagare

    Du skall hålla dig undan från 2.2 och 3.0 liters motorn i Saab. (GM-Izusu och Fiat)

    Det är 1.9 TID motorn som du skall titta efter.

    3.0L (GM-FIAT) var ju en mycket bra motor i FIATs fordon, men något hände när den skulle monteras i en Saab.

    #166860

    lars2t
    Deltagare
    Hans H wrote:
    Jag har faktiskt undrat hur den bilen går.
    Jag har bara läst nedsättande kommentarer om Isuzu-dieseln, men NÅGOT måste den ju vara bra på… Som vridmoment… 🙂

    Bojsänke?

    #166862

    Har kollat lite på skatten, En 9-3 -06, skiljer bara 1700 kr mellan bensin och diesel. Den räknar man lätt hem skatten på ju.

    Någon som har en sån som kan tipsa om fel och brister man ska leta efter?

    #166863

    porsche944
    Deltagare

    Under åren 1998-2010 har det “gått” en del dieslar inom familjen. Både 2,2 ( Isuzu) 1,9 och 1,3 ( Fiat)

    SAAB 9-3 2,2 TID -99 3 st sålda vid miltal runt 25K
    En bil har krånglat och det gjorde den redan vid 1000 mil.En bil var min, en min frus och min ena son hade en.

    SAAB 9-3 2,2 TID -02 såldes vid 22000 mil efter felfritt ägande. Min bil.

    SAAB 9-3 2,2 SS -03 såldes vid 18000 mil i princip felfri. Min ena sons bil.

    SAAB 9-3 SC 1,9 TID -06 denna bil såldes i ren ilska efter 15000 mil, den klart sämsta bil jag någonsin varit ägare till. Min bil.

    SAAB 9-3 SC 1,9 TID -10 har nu gått 6500 mil och helt felfritt. Min bil.

    Opel Corsa 1,3 TID -08 har gått 5000 mil med byte av kupefläkt vid 1000 mil på garanti. Min frus nuvarande bil.

    Opel Astra 1,3 TID -08 såldes vid precis 10000 mil inga fel under denna tid. Den bilen som jag kört med lägst värdeminskning alla kategorier. Min bil.

    Opel Astra 1,3 TID -08 såldes vid 6000 mil acc panel bytt på garantin. Min sons bil efter 9-3 SS.

    Opel Astra 1,3 TID -08 har idagsläget rullat 7000 mil bytt växellåda på garantin vid 4500 mil. Min andra sons bil efter 2,2 TID.

    Opel Astra 1,7 TID -11 har nu rullat 400 mil felfritt. Min sons bil. Mins ons bil efter Astra 1,3 TID.

    Min brorson har nu en SAAB 9-3 2,2 TID -01 som gått 33500 mil, inköpt för någon månads sedan. Går hur fint som helst, vet dock inte vad som är gjort tidigare på den.

    Min slutsats är således att 2,2 motorn känns skottsäker, visst kan pumparna krångla på dom. Växellådan svår att få i backen, men det är ju lika även på bensinaren. Men dom går snålt, känns mer diesel än 1,9 motorn.

    Värmarna lägger av vid ca 15000 mil, rätt lätt åtgärdat. Vi gjorde vid 01:an i helgen med nytt glödstift så går det igen.

    Om man köper en 1,9 TID innan 07 så gäller det att alla uppdateringar verkligen är gjorda så som nya spjällhuset, en kostnad på ca 10000 kr.

    2,2 har kedja och 1,9 rem, 1,3 har kedja.

    Det är alltid ett vågspel med beg bilar, skicket är ju avgörande samt så klart priset.

    3,0 TID, går underbart när dom går, hög skatt pga höga utsläpp. Köpa beg? jag hade nog tänkt mig för både en och två gånger, priset och skicket skall vara mkt rätt i så fall.
    Däremot var dessa bilarna ofta mkt välutrustade.

    #166864

    trionic
    Deltagare

    Hej.
    Vi har en 9-5:a-03 med 2,2 tid ,den har gått 42000 mil
    Fd taxi.Den har funkat kanon ,vi har haft den 3 år och kört
    9000 mil, och enl tidigare ägare är motor orörd men automatlådan utbytt.

    Jag har hört att det varit enormt mycket problem med 3,0 tid,
    men aldrig något större problem med 2,2 tid,

    Häls Morgan

    #166871

    Vet inte om man blir klokare????

    Men tack för tipsen. Är det bara -06 som har problem??

    Att köpa beg för 80-90 tusen känns som ett lotteri. Blir helt snurrig mer man tittar,

    Eller ska man sattsa på en äldre 9-3 bensin och lägga pengar på reperationer i stället???

    Johannes

    #166875

    cabmange
    Deltagare
    Michael Rasmussen wrote:
    SAAB 9-3 SC 1,9 TID -06 denna bil såldes i ren ilska efter 15000 mil, den klart sämsta bil jag någonsin varit ägare till. Min bil.

    Nu skall du inte vara sån, det är en risk man får ta när man Köper Saab, ibland går det troll i bilarna pga de är byggda i Trollhättan :skåååååål:

    Man får passa sig för -06:or tydligen, hjullager håller bra på 9-5. Men på min 1,9 som trollen inte har lämnat gav det upp på.

    //MH

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng