- Detta ämne har 18 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-10 11:49 av .
- FörfattareInlägg
- 9 januari, 2011 kl. 08:13 #23323
saab turbo karlsson
DeltagareHej
Finns det någon som kar koll på hur skatten ligger på 9-3 och 9-5 Diesel?
Skiljer på på olika årsmodeller?Tänkte köpa en för att pendla ca 2000 mil till jobbet så vill räkna ut om det är lönsamt.
Mvh
Johannes
9 januari, 2011 kl. 08:40 #166769berra_bus
DeltagareKOlla regnr på Blocket på likadana soom du är intresserad av och gå sedan in på https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv så ser du exakt hur mycket skatten är på.
9 januari, 2011 kl. 08:59 #166774porsche944
DeltagareDet ÄR lönsamt redan vid dessa mil. Min 9-3 1,9 TID har gått ner i skatt från ca 4500 kr till 2300 kr.
Vid nyår så har man ändrat beräkningsfaktorn för avgasutsläppen. Dock gynnar detta mest nyare bilar med partikelfilter.
Bilar som är inreggade INNAN januari 2008 får 500 kr i fast skattehöjning, bilar efter detta datum får 250 kr.
Men med beräkningen på avgaserna så blir det ändå betydligt lägre. En 2005 9-3 med filter går ner till 3400 kr från 4100 kr.
En 9-3 från 98-02 blir obetydligt billigare.
9 januari, 2011 kl. 12:45 #166802saab turbo karlsson
DeltagareOk, tack för tipsen
Blir att göra upp en lista och räkna.
9 januari, 2011 kl. 12:51 #166804saab turbo karlsson
DeltagareHej igen
Kanske någon som har tips på om det är något bil man ska se upp med?
9 januari, 2011 kl. 13:17 #166808lucasaxman
DeltagareEn kompis till mig har en 9 5a 3.0 V6 TID-02,som han haft mycket bekymmer med motorn.Sjunkna foder,senare gångna topppackningar mm.Det är tydligen en Isuzu motor igentligen.
Men tydligen ska det gå att få dem att fungera om man gör om o gör rätt i från grunden,då de ej är rätt från början.
Tyvärr har han nu lagt ned lika mycket pengar på motorn nu som han gav för bilen.
Delarna är svindyra tydligen.Men en sak är säker när den fungerar så går den helt underbart,
stark som en Scania ,ax som i en Jas, skämt åsido men mycket körglädje iallafall,helt suverän som husvagns dragare hans vagn en boggivagn 8meters (med draget) hänger som ett snöre efter.Läs på om dessa bilar ordetligt, innan ni köper en,hittar man en bil som motorn är iordninggord på rätt sätt,så kanske det är vettigt köp.
/ Lucas
9 januari, 2011 kl. 16:20 #166814hans h
DeltagareJag har faktiskt undrat hur den bilen går.
Jag har bara läst nedsättande kommentarer om Isuzu-dieseln, men NÅGOT måste den ju vara bra på… Som vridmoment… 🙂9 januari, 2011 kl. 20:19 #166842saab turbo karlsson
DeltagareOk, Tack för det, Är det bara 9-5 dom ligger i?? Hur är det med 9-3? Nya vs gamla?
10 januari, 2011 kl. 06:19 #166859lars2t
DeltagareDu skall hålla dig undan från 2.2 och 3.0 liters motorn i Saab. (GM-Izusu och Fiat)
Det är 1.9 TID motorn som du skall titta efter.
3.0L (GM-FIAT) var ju en mycket bra motor i FIATs fordon, men något hände när den skulle monteras i en Saab.
10 januari, 2011 kl. 06:20 #166860lars2t
DeltagareHans H wrote:Jag har faktiskt undrat hur den bilen går.
Jag har bara läst nedsättande kommentarer om Isuzu-dieseln, men NÅGOT måste den ju vara bra på… Som vridmoment… 🙂Bojsänke?
10 januari, 2011 kl. 06:37 #166862saab turbo karlsson
DeltagareHar kollat lite på skatten, En 9-3 -06, skiljer bara 1700 kr mellan bensin och diesel. Den räknar man lätt hem skatten på ju.
Någon som har en sån som kan tipsa om fel och brister man ska leta efter?
10 januari, 2011 kl. 06:48 #166863porsche944
DeltagareUnder åren 1998-2010 har det ”gått” en del dieslar inom familjen. Både 2,2 ( Isuzu) 1,9 och 1,3 ( Fiat)
SAAB 9-3 2,2 TID -99 3 st sålda vid miltal runt 25K
En bil har krånglat och det gjorde den redan vid 1000 mil.En bil var min, en min frus och min ena son hade en.SAAB 9-3 2,2 TID -02 såldes vid 22000 mil efter felfritt ägande. Min bil.
SAAB 9-3 2,2 SS -03 såldes vid 18000 mil i princip felfri. Min ena sons bil.
SAAB 9-3 SC 1,9 TID -06 denna bil såldes i ren ilska efter 15000 mil, den klart sämsta bil jag någonsin varit ägare till. Min bil.
SAAB 9-3 SC 1,9 TID -10 har nu gått 6500 mil och helt felfritt. Min bil.
Opel Corsa 1,3 TID -08 har gått 5000 mil med byte av kupefläkt vid 1000 mil på garanti. Min frus nuvarande bil.
Opel Astra 1,3 TID -08 såldes vid precis 10000 mil inga fel under denna tid. Den bilen som jag kört med lägst värdeminskning alla kategorier. Min bil.
Opel Astra 1,3 TID -08 såldes vid 6000 mil acc panel bytt på garantin. Min sons bil efter 9-3 SS.
Opel Astra 1,3 TID -08 har idagsläget rullat 7000 mil bytt växellåda på garantin vid 4500 mil. Min andra sons bil efter 2,2 TID.
Opel Astra 1,7 TID -11 har nu rullat 400 mil felfritt. Min sons bil. Mins ons bil efter Astra 1,3 TID.
Min brorson har nu en SAAB 9-3 2,2 TID -01 som gått 33500 mil, inköpt för någon månads sedan. Går hur fint som helst, vet dock inte vad som är gjort tidigare på den.
Min slutsats är således att 2,2 motorn känns skottsäker, visst kan pumparna krångla på dom. Växellådan svår att få i backen, men det är ju lika även på bensinaren. Men dom går snålt, känns mer diesel än 1,9 motorn.
Värmarna lägger av vid ca 15000 mil, rätt lätt åtgärdat. Vi gjorde vid 01:an i helgen med nytt glödstift så går det igen.
Om man köper en 1,9 TID innan 07 så gäller det att alla uppdateringar verkligen är gjorda så som nya spjällhuset, en kostnad på ca 10000 kr.
2,2 har kedja och 1,9 rem, 1,3 har kedja.
Det är alltid ett vågspel med beg bilar, skicket är ju avgörande samt så klart priset.
3,0 TID, går underbart när dom går, hög skatt pga höga utsläpp. Köpa beg? jag hade nog tänkt mig för både en och två gånger, priset och skicket skall vara mkt rätt i så fall.
Däremot var dessa bilarna ofta mkt välutrustade.10 januari, 2011 kl. 06:55 #166864trionic
DeltagareHej.
Vi har en 9-5:a-03 med 2,2 tid ,den har gått 42000 mil
Fd taxi.Den har funkat kanon ,vi har haft den 3 år och kört
9000 mil, och enl tidigare ägare är motor orörd men automatlådan utbytt.Jag har hört att det varit enormt mycket problem med 3,0 tid,
men aldrig något större problem med 2,2 tid,Häls Morgan
10 januari, 2011 kl. 07:57 #166871saab turbo karlsson
DeltagareVet inte om man blir klokare????
Men tack för tipsen. Är det bara -06 som har problem??
Att köpa beg för 80-90 tusen känns som ett lotteri. Blir helt snurrig mer man tittar,
Eller ska man sattsa på en äldre 9-3 bensin och lägga pengar på reperationer i stället???
Johannes
10 januari, 2011 kl. 08:38 #166875cabmange
DeltagareMichael Rasmussen wrote:SAAB 9-3 SC 1,9 TID -06 denna bil såldes i ren ilska efter 15000 mil, den klart sämsta bil jag någonsin varit ägare till. Min bil.Nu skall du inte vara sån, det är en risk man får ta när man Köper Saab, ibland går det troll i bilarna pga de är byggda i Trollhättan :skåååååål:
Man får passa sig för -06:or tydligen, hjullager håller bra på 9-5. Men på min 1,9 som trollen inte har lämnat gav det upp på.
//MH
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.