Skillnad I Chassie och Bromsar 9000 150hk-200hk 97

Forum Modellspecifika forum 9000 Skillnad I Chassie och Bromsar 9000 150hk-200hk 97

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-10 12:02.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23468

    goofy
    Deltagare

    Fråga om skillnader 9000 A50 1997 150 – 170 – 200hk

    Skiljer det på följande detaljer mellan bilarna ?

    Stötdämpare, fjädrar.
    Bromsok, bromsskivor
    Automatlåda

    Dvs kan jag använda något av ovanstående från en 150-170hk på en 200hk ?

    Kan jag ha 15″ hjul på en 200hk ?

    #168309

    jacke
    Deltagare

    Hej

    Bromsar är identiska, dock kan stötdämpare och fjädrar skilja beroende på om bilen har sportchassi eller inte. Det passar dock rakt av på alla 9000 94-98 (ev tidigare modeller med). Även automatlådan ska passa, dock kan det finnas olika utväxlingar beroende på motor och årtal, detta får någon mer insatt svara på.

    15″tumshjul passar också, mig veterligen är det samma bromsar och bultmönster på alla 9000 94-98 oavsett motorstorlek.

    Mvh
    Jacke

    #168319

    aero16v
    Deltagare

    Är också väldigt intresserad om någon vet mer om automatlådorna.Någon som har koll?

    #168431

    putsarn
    Deltagare

    Tjena

    En 2,3 LTT 170 hk har samma manuella växellåda som en 2,3T eller Aero.
    (Det är bara styrbox som skiljer, och turbon på aeron)
    Det är den såkallade ”45”-lådan, fantastisk utväxling för landsväg, lite trött i stan.
    2,0 har den istället ”40”-lådan, lägre utväxling = inget landsvägslokomotiv.

    15″ hjul är standard. Aerofälgarna, Super Aerofälgarna och 3-spoke-Aerofälgarna är 16″.

    På Saab9000.se finns mer matnyttigt att läsa.

    Mvh Staffan

    #168434

    aero16v
    Deltagare

    Men automatlådorna då???

    #168446

    soulmannen
    Deltagare

    Passa dig för dom låderna, automatlåderna på 9000 är inga superlåder precis.

    #168449

    cabmange
    Deltagare
    Putsarn wrote:
    Tjena

    En 2,3 LTT 170 hk har samma manuella växellåda som en 2,3T eller Aero.
    (Det är bara styrbox som skiljer, och turbon på aeron)
    Det är den såkallade ”45”-lådan, fantastisk utväxling för landsväg, lite trött i stan.
    2,0 har den istället ”40”-lådan, lägre utväxling = inget landsvägslokomotiv.

    15″ hjul är standard. Aerofälgarna, Super Aerofälgarna och 3-spoke-Aerofälgarna är 16″.

    På Saab9000.se finns mer matnyttigt att läsa.

    Mvh Staffan

    Det skiljer på lådorna mellan 170 och de övriga, de har klenare inre klockor, som dock är lätt att flytta över.

    //MH

    #168461

    goofy
    Deltagare

    Vet inte vad man ska tro.
    Under hela mitt aktiva SAAB-liv, och det är ett lååångt liv, har jag bara hört att automatlådan är bra och hållbar. Ordet skottsäker är åxå ett återkommande ord.

    Det är nog bara en handfull negativa omdömmen jag hört.

    Då detta är min första 9000 med automat och mina transmisionskunskaper är små, hoppas jag det är en bra låda för otrimmad bil. 🙂

    #168547

    aero16v
    Deltagare

    Min automatlåda har hållt i 3000 mil nu med trollspeedtrim. Totalt har den rullat 21000 mil (om den inte är bytt någon gång). Tycker dessa lådor fungerar ypperligt!

    Har 3 st 9000 med automatlåda med varierande miltal bakom sig. Alla fungerar perfekt!

    #168658

    putsarn
    Deltagare

    Just det Cabmange!

    Det tänkte inte jag på.
    Skiljer bara inre klockorna och inte hela drivaxeln? 170/Aero

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng