Skit kul början på 2009
- Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2010-12-05 08:09 av
soulmannen.
-
FörfattareInlägg
-
[size:11pt]Tokryck![/size] :crazy: Pratade med Lollo i telefon kvällen innan nyårsafton om det skulle bli någon isåkning detta år. Jodå, redan på nyårsdagen fanns det folk som skulle iväg. Planer smides och vi bestämde oss för att ett kvickt däckbyte på em innan kl 17 skulle vara det enda som behövdes… yeah, right! 🙁
Min bil hade problem med att starta (gammal bensin) och när den väl gick igång så ville inte vattenpumpen gå runt => BOTTENFRUSEN! 😥 :banghead: Alldeles för lite glykol kvar i systemet efter lite övningar med slangar sen tidigare i år. 😮 Det enkla hade väl varit att ge upp där på plats, men en kvicktänkt Lollo tyckte att vi skulle bogsera bilen (två mil) till hans jobb för upptining där vi samtidigt skulle byta däck. :applause: En filt och en elfläkt, så var projektet igång.
Undertiden togs däckkrängandet vid. 16 däck med fälg skulle bli 8. Mycket krängande för Lollo medans jag bytte hjul på bilarna. :jobbar:
Efter två timmar á 3kW gick det att tappa ur och i ny kylarvätska och felsöka bromsarna som inte funkat sen Midnattssolsrallyt trots idoga renoveringsförsök.
Hemma närmare kl 21 på kvällen fick man veta av sin fru vad man var värd :sad2: , kall nyårsmat och griniga ungar som väntade på raketer.
Nyårsdagsmorgon: Allt gick bra med uppstart och inget hade gått sönder i maskin. På förmiddagen kokades kaffe och vi drog iväg till sjön via små grusvägar för att undvika onödig uppmärksamhet.
Sjöisen var oändlig…. 😀
Såg på avgastempen och kände på effekten att min bil gick magert. Saknade min sats med munstycken, så täcklock i hjulhusen, kylarskydd och tejp på förgasarmuffarna minskade intaget av kall luft till motorn.
Det dök snart upp fler våghalsar. Den här GSX-Ren med isdäck var brutal. Gammal gubbe som körde dessutom… :racesmile:
-12 grader C! In med en snabb macka och kaffe…
…och sen iväg…
..en massa varv… 😀
…innan generator/vattenpumpsremmen hoppade av för femtioelfte gången. Starten med fastsittande vattenpump hade skadat remmen duktigt. Ett byte till en gräsklipparrem(!) från en närboende hjälpte dessvärre inte upp situationen då den var för bred och red ovanpå alla remskivor. Så jag sparade mina sista mil på remmen till att åka hem med istället.
Ett par fina stämningsbilder blev det iaf.
Tack så fantastiskt mycket för ditt dåraktiga tålamod Lollo! :worshippy: Utan bekostnad på dig (och din fru där jag nog har tappat några goodwillpoäng just nu :duck: ) hade det definitivt inte blivit en sånt sk*tslut på det gammla året och en sån kanonstart på 2009!
Några till försvann då jag talade om att det låg åtta fälgar varav fyra med däck kvar i min bil:-), inga fina bilder från bilarnas övernattning??
Blev väl lite mkt för oss den kvällen, när Dick parkerade så höll ena bakhjulet på att rasa av, tur att han har lååånga pinnbult på sportbromsarna, två st som glömde dra hjulen alltså:-(
Hoppas frun har fått massor med blommor och juveler nu då – att du överhuvudtaget vågade dig hem på nyårsafton tyder antingen på mycket dumhet å din sida 😉 eller en väldigt vänlig hustru!
Kanonfina bilder å videoklipp – inte utan att man önskar man bodde längre norrut ibland; vinter i skåne innebär mest bara regn å blåst…
jorå, inte omöjligt…. Men, igår morse när jag gick ut till bilen här i Helsingborg, och det var -13 och 5mm tjock is på bilrutan, frös ända in i märgen trots långkalsonger, så tänkte jag med viss kärlek tillbaka på mina år i Hälsingland, då -20 betydde termos, mackor å ut på sjön eller till skidbacken! Här nere betyder det bara en svinkall dag utan nytta, för idag är det +3 å regn… suck!
januari 6, 2009 kl. 19:43 #133083Jag har också haft kul 😀
Och Lollo, du får ta en sväng upp till acksjön och åka med oss ”Bergsängare”
/Anders
Hmm, Acksjön säger du? Vi fick iaf en toppendag uppe på Mossbergssjön idag med :applause:, fast fokus låg mest på korvgrillning och familjerna. Trots detta fick vi till några sköna varv på isen även om den var betydligt mjukare med lite snö på idag än vid nyår. Ingen hade dessvärre kameran med den här gången 🙁 , SLARV!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.