Skivbromsar bak saab 95/96
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Skivbromsar bak saab 95/96
- Detta ämne har 19 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-15 20:10 av
Dicst.
-
FörfattareInlägg
-
april 15, 2013 kl. 10:37 #54544
@Kortnos wrote:
Det finns tre sätt att få svar på saabklubben
1. Inte alls
2. flera motstridiga påståenden
3. Ett tydligt svar och då är det ALLTID från någon som är hyfsat ny på forumet
Och en annan grundregel, man måste posta minst två gånger innan folk reagerar
precis, och därför har jag som så många andra i princip slutat skriva på det här forumet. Det här forumet kommer självdö förr eller senare, kolla bara på antalet nya trådar, typ 1 ny tråd i månaden, det talar väl sitt tydliga språk= sjunkande intresse.
Oooo djävlar va bitter stämning det var här då? 😯
Det kan faktiskt vara så enkelt så att folk inte kan längre, de är gamla gubbar som körde med dessa lösningar för 30 år sedan och har glömt detaljerna! Och de få som kan kanske inte är inne på forumet speciellt ofta och läser precis alla trådar. Jag är här nästan varje dag och läser definitivt inte alla trådar. Många går in kanske en gång i veckan eller månaden(!).Vi är så liten klubb med ett såpass litet bilmärke så det inte når upp till den kritiska massan, så enkelt är det. Då får väl vi andra försöka svara och hjälpas åt att lyfta standarden! Att gå hem och sura över att inte någon annan svarar genom att sluta skriva själv har jag aldrig fattat, det hjälper ju snarare till i motsatt riktning och blir självuppfyllande om vad sitter och gnäller om. Att sitta och skälla på folk på det här viset skrämmer bara bort fler än det lockar fram dem.
Som sagt, ska mäta naven ikväll.
/Dapril 15, 2013 kl. 13:34 #54554@Rallysaaben wrote:
@Kortnos wrote:
Det finns tre sätt att få svar på saabklubben
1. Inte alls
2. flera motstridiga påståenden
3. Ett tydligt svar och då är det ALLTID från någon som är hyfsat ny på forumet
Och en annan grundregel, man måste posta minst två gånger innan folk reagerar
precis, och därför har jag som så många andra i princip slutat skriva på det här forumet. Det här forumet kommer självdö förr eller senare, kolla bara på antalet nya trådar, typ 1 ny tråd i månaden, det talar väl sitt tydliga språk= sjunkande intresse.
Ryktet om forumets död är betydligt överdrivet. Enligt aktuell statistik så får vi in ungefär 5 nya trådar och 42 nya inlägg om dagen. Det är förvisso inte lika aktivt som på vårt gamla forum, men vi rör oss åt rätt håll.
Att lämna negativa svar och klagomål, utan relevans för ämnet, hjälper ingen här. Om någon är missnöjd med hur forumet hanteras eller hur någon användare/moderator beter sig så lyssnar jag gärna på detta. Ni når mig via PM, via mail till webbmaster@saabklubben.se eller på min mobiltelefon: 070-564 30 40.
Låt oss nu oss nu återgå till ämnet för denna tråd, tack.
april 15, 2013 kl. 13:44 #54555Ja, jag tror inte det är av någon slags illvilja som folk inte svarar. Inte heller tror jag att någon ger felaktigt svar på rent 😈 -skap. Jag tycker också det är frustrerande när jag inte får tag i den information jag behöver, men livet blir ändå bra mycket trevligare om man utgår ifrån att folk gör så gott de kan för att hjälpa sin nästa. :race
96 V4 1975 ”Bollen”
NU har jag hittat mina nav (efter en lååååång stunds letande).
Och du har helt rätt, det passar inte ett sk!t. Det blir inget gods kvar.
Navet verkar tillåta en packbox på 54(?)mm lite slarvigt mätt, medan 96-lagret är 62mm.

Så jag var tvungen att tänka efter ordentligt och inte förrän nu när jag gått och smält saken en stund börjar jag minnas delar av bakgrunden:
Jag tror jag fick mina nav från en skrotad bakaxel från en lokal saab-begåvning. Att det blev just dessa beror nog på att de följer samma recept som på La Carrerra Pan Americana bilen. Jag vill minnas att Johan (som äger den bilen) då tipsade om att man tog dessa nav och sedan svarvade en liten hylsa som sattes på bakaxeln innan man trädde på dessa nav. Inre delen av lagret är 27mm, medan 96:ans innerdimension är 25mm. Sen tror jag kanske att det även handlade nåt om koniska rullager eller så, men i stora drag var det nog så det gick till; en liten adapterhylsa till inre lagret på axeltappen var receptet på denna varianten./D
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.