Skivbromsar bak saab 95/96

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Skivbromsar bak saab 95/96

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare

Har letat lite överallt på saabklubben och på nätet, folk har delat med sig att dom har satt skivbromsar bak på saab 95/96 men ingen har riktigt förklara hur dom har gått tillväga. Det jag har listat ut och fått höra är att saab og900 skivbromsar bak 79-82 ska vara lättast att få på tappen på saab 95/96 bakaxeln, fått info att man plockar ut lagren ur hubben, svarvar ur navhubben med en 1 mm och in med andra lager.

Men det finns massor av övriga frågor jag inte kan få svar på

1. vad är det för lager som sätts in i stället?
      2. kan jag använda ett 99 nav på samma sätt som og900 nav 79-82?
      3.Jag har blivit lärd att från 82 och framåt kan man inte plockat ut lagren, vad är det som hindrar mig att med våld borra ur orginalgrejorna och sen svarva det som behövs och så klämma in nya lagren med svarvad passning och värme, varför är det ingen som gör så?
      4 skiljer sig navhubbarna åt? utseendemässigt så ser min navhub från 1988 likadan som en 99 nav jag sett på bild

Känns dumt att uppfinna hjulet på nått som folk har gjort ganska frekvent, hur ska jag gå tillväga? har en og900, 1988, bakaxel med 9000 grejor och eftersom navhubben ser så lika borde det gå att få på.

Vet även att någon slängde på 9000 bromasar bak på en 96, då hade personen satt ditt en hylsa för bygga bort 96;ans tapps konighet, men när jag har forskat i ämnet med folk som kan svarva så är det MASSOR av jobb, lite för mycket, väljer helst en väg som redan är utforskad och gjort av någon därute

januari 22, 2013 kl. 07:43 #51474

Navet -74 är det du använder. Svara upp det till 96:an lager dimension. = klart

/Fredrik

januari 22, 2013 kl. 11:08 #51484

@Rally wrote:

/Fredrik

Kan du utveckla det där? Är 99 från 1974 konsik och blir smalare som saab 96?

…och är det bara 74 så, både 73 och 75 är helt annorlunda?

januari 23, 2013 kl. 09:13 #51519

nav upp till 74 står det. Sen blir det väl? nav med integrerade lager vilket kanske är svårare att svarva ur……….troligen omöjligt då lagerbanorna induktionshärdas.

februari 25, 2013 kl. 16:23 #52745

@Stefan wrote:

nav upp till 74 står det. Sen blir det väl? nav med integrerade lager vilket kanske är svårare att svarva ur……….troligen omöjligt då lagerbanorna induktionshärdas.

jag har svarvat upp dessa nyare nav! det går lite trögt men det är inte omöjligt! :wrench

februari 25, 2013 kl. 19:29 #52755

Kortnos, du har inte förstått tjusingen med saabhobbyn , mao få uppfinna hjulet igen 😉

mars 29, 2013 kl. 12:06 #53979

Fanns en beskrivning på hur man gjorde på ngn dansk sida, hittar inte den dock 🙁

april 2, 2013 kl. 21:58 #54114

Här är den Danska tråden!

/Owe

april 12, 2013 kl. 17:40 #54428

@Rally wrote:

/Fredrik

Riktigt så enkelt är det inte!!!!!
                      Sitter med alla grejer i knä. Har nu fått lös lager från 99 hubben, lager från saab 95 trumman, gjort rent allt. Köpt saab 95 v4 lager till detta och har nu satt mig ned och ska kolla hur mycket som felar.

Det yttre lagret, (den mindre) passar med lite svarvning på sin plats.

Men det inre lagret (den större) passar inte alls över huvudtaget! Yttermåtten på den inre lagret är så pass stora att som i princip matchar yttermåtten på 99 hubben! Alltså dom är lika stora. Vilket gör att jag inte kan svarva upp hubben för få plats med inre lagret då jag i då tar bort allt gods i hubben och efterlämnar ingenting.

det inre lagret har SKF nummer 6206

Hur kan detta vara så fel, jag sitter med saab 95 v4 lager i handen och det stämmer inte!

Jag har blivt sagd att 95 lager har samma yttermått som 96;ans

Förklaring om hur ”barra” uppnås

april 12, 2013 kl. 22:06 #54441

Därför att det inte är samma lager. Läs vad Fredrik skrev: 96ans lager.
                        Gå in på t ex Speedparts och kolla, de lagerförs som 93/96 och 95. Kombin ska klara större last än sedanen, därav olika lager. Sen kan jag tyvärr inte säga vilken riktning av dimensionerna som är större om man jämför dem mot varann, men det kanske finns någon annan som kan?

Mvh
                        /D

april 14, 2013 kl. 16:36 #52272

Har nu fått måtten över saab 96 lager, men det stämmer inte med dem heller

innerlager 6305, 62×24
                          Yttermått 62 mm är gräsligt stort, det är i princip lika stort som mitt nav!
                          Innermått på 24 stämmer även dåligt, då måttet på tappen är 30mm
                          Gissar att tappen är grövre på saab 95

yttermåtten jag har att leka med för inre lagret är mellan 50,3 till 54 mm

Jag skaffade en navhubb från en 1973 saab 99 för jag rekommenderas att hitta ett från innan 1974. Men som det ser ut nu passar inget lager! Fick lite tips från fuling om lite koniska rulllager och jag stötte på samma problem, navet är för litet!!!

Ni andra som har konverterat till skivor bak måste haft ett grövre nav, det innan 1974 är det fysiskt omöjligt att trycka dit ett inre lager med yttermått på 62mm!

april 14, 2013 kl. 20:02 #54523

Jag har nav som ligger och väntar på att jag ska använda dem. Kan gå ut och mäta dem imorgon. Det är så länge sen jag skaffade dem så jag minns inte vilka det är eller från vem de kom, men det var samma sort som använts till en konvertering av detta slag.

april 14, 2013 kl. 20:18 #54526

Yes gör så, för förvirringen är just nu total

Har kommit till punkten att jag mätt upp allt och börjar leta lager på egen hand som passar fanskapet jag har i min hand :banghead:

Så jag uppfinner hjulet som redan är uppfunnit så förbannat många gånger förr :bh

Enda slutsatsen jag kan dra hittills är att det är skitsnack att upp till 74 passar 96 lager på 99 nav

Jag börjar misstänka att naven som fanns åren 1975 -????(det året fasta lager dök upp på naven) är det navet alla använder och att det är en grövre modell än skiten jag sitter med i min hand och svär mig förbannad över

april 15, 2013 kl. 09:26 #54539

Så jag uppfinner hjulet som redan är uppfunnit så förbannat många gånger förr :bh

Det är det som är tjusningen med saabklubbens forum vet du!

/Anders

april 15, 2013 kl. 09:32 #54542

Det finns tre sätt att få svar på saabklubben

1. Inte alls

2. flera motstridiga påståenden

3. Ett tydligt svar och då är det ALLTID från någon som är hyfsat ny på forumet

Och en annan grundregel, man måste posta minst två gånger innan folk reagerar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.