Skrota, sälja eller laga min bruna skönhet?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Skrota, sälja eller laga min bruna skönhet?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Skrota, sälja eller laga min bruna skönhet?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 6, 2010 at 17:20 #22763

      Hej hej!

      Har haft min 99:a från 1980 på verkstan över sommarn.
      Byte vattenpump, men då var det något i motorn som var knas.

      Så enda lösningen (enligt min meck) är att byta ut motorn.

      Frågan är vad jag ska göra? Han sa att arbetet skulle gå på 5-6 tusen.
      Jag köpte den för kanske 2 år sen och betalade då 13 om jag inte missminner mig. Jag skulle säga att den är i väldigt fint skick annars.

      Tyck till 🙂

      vänligen,
      Roger

        september 6, 2010 at 17:33 #162144

        Har du ingen i din närhet som kan hjälpa dig med ett motorbyte? (så du slipper lämna den på verkstad för att få det gjort)

        En 99:a motor bör ju inte vara så svårt att hitta, och ett byte är inte alltför komplicerat om man har lite erfarenhet med skruvning!

        Jag tycker du ska lägga ut lite krokar i din närhet,,,alternativet är att sälja, men skrota tycker jag absolut inte att du ska göra!!

        / Lycka till/

        ,,,,,,,,,,/ Bosse

          september 6, 2010 at 17:47 #162145

          Kolla med meken om det var aggregataxeln som gett upp.
          Motorn måste ur i så fall.

          Byte vattenpump, men då var det något i motorn som var knas.

            september 6, 2010 at 18:20 #162150

            Tack för snabb respons!

            Det var inte aggregataxeln. Minns tyvärr inte vad det var, men känner ganska säker på att det inte var det.

            Jag har tyvärr inte så händiga vänner. Vad tror ni man får ge för en motor?

              september 7, 2010 at 11:22 #162178

              Kan du inte finna en mekarvän här på forumet? Här finns det kunskap iaf och nå´n borde ju bo i närheten som kan hjälpa dig.

                september 7, 2010 at 12:38 #162182

                Motorer borde man kunna få tag i, och att byta ut en vanlig förgasarmotor är det säkerligen många som kan göra till en rätt billig penning. Runtom Stockholmstrakten finns det ju väldigt gott om bra små verkstäder.

                Alternativet skrota finns inte på kartan, men om du ledsnar totalt på bilen finns det säkert flera här på forumet som vill köpa den. Men det allra bästa alternativet är så klart att laga! 🙂

                  september 7, 2010 at 12:55 #162184

                  Klart du ska göra den iordning, finns ju en del motorer på bildelsbasen om du inte redan kollat där!

                    september 7, 2010 at 17:32 #162192

                    Okej.

                    Då har jag bara två alternativ kvar då 🙂

                    Det vore ju fantastiskt om det fanns något kunnig här på forumet som ville hjälpa mig för en billigare penning.
                    Någon?? 🙂

                    Jag kollade på reservdelar här på saabklubben. Det jag kunde hitta var en motor med växellåda för 25000:-. Det kändes lite dyrt.

                    En svår fråga till. Hur mycket kan jag sälja bilen för?

                    Tack alla!

                      september 7, 2010 at 17:40 #162193
                      HandsomeRob wrote:
                      Okej.

                      Då har jag bara två alternativ kvar då 🙂

                      Det vore ju fantastiskt om det fanns något kunnig här på forumet som ville hjälpa mig för en billigare penning.
                      Någon?? 🙂

                      Jag kollade på reservdelar här på saabklubben. Det jag kunde hitta var en motor med växellåda för 25000:-. Det kändes lite dyrt.

                      En svår fråga till. Hur mycket kan jag sälja bilen för?

                      Tack alla!

                      Måste ju finnas någon här på forumet som har en dylik motor liggande för betydligt bättre pengar än så… 25000:- känns dyrt tycker jag.

                      Vad gäller din andra fråga så är nog det tråkiga svaret “du kan sälja den för vad någon är villig att betala” och i vanligt svenskt maner, inte mycket 🙁

                        september 7, 2010 at 20:30 #162205

                        Tänkte komma med ett alternativförslag… lynchrisk light kanske föreligger av B-motorförespråkarna men du har här möjlighet att få igång bilen enligt tesen förenkla, förenkla…dessutom blir det billigare och för med sig en del andra fördelar.

                        B-motorn i Saabarna 1972-81 är en rejäl maskin med uppenbar Saabkaraktär. Pigg och känns robust, bra livslängd. Men att någon ägare under dess livslopp råkar ut för att vattenpumpen behöver bytas, och i vissa oftast anknytande fall, även aggregataxeln är nästan förutsägbart. Hittar du en beg motor som kanske stått ett flertal år så är dessutom risken stor att vattenpumpen börjar läcka, då motorn tas i bruk. Detta pga bruk av dålig glykol.

                        Vattenpumpen är en ganska avancerad konstruktion som i o f s är hållbar och sköter sin uppgift, men inte i all evighet. De kan hålla i allt mellan 12000 och 25000 mil. Nu när de yngsta motorerna är 29 år så får man räkna med att relativt många behöver åtgärd på denna punkt.
                        Jobbet går relativt bra att utföra men tar lite tid, kräver specialverktyg, en bra manual och försiktighet. I bästa fall kan pumpen repareras men lika ofta krävs utbyte. I värsta fall är aggregataxelns drev, vilken driver pumpen, skadat och då börjar det dra iväg i tid och pengar.
                        Vattenpumpen finns i tre versioner och aggregataxeln i två, beroende på årsmodell.
                        Delarna till vattenpump alt helt ny pump börjar dessutom bli ganska svårfunna och dyra, även om klubben lär ha en del av dessa?

                        Alternativet är att stoppa i efterföljaren, den s k H-motorn, som i förgasarversion återfinns i 99/90 1982-87 och i 900 1981-88. Det är en mycket konventionellt byggd motor (trots sin placering över lådan) som med åren inte uppvisat några speciellt svaga punkter. Har själv åkt ca 50 000 mil totalt med olika 900:or försedda med denna motor och driftsäkerheten är helt astronomisk. Med denna drivkälla och efterföljaren B202 (16V) kom Saab i kapp Volvo på området stryktåliga motorer med extrem livslängd.

                        H-motorer finns det idag relativt gott om på skrotarna eller till salu hos privatpersoner. Bilarna försedda med den har gjorts i enorma upplagor och i många fall har motorerna överlevt karosserna, för att sedan lyftas ur och sparas. En funnen H-motor med bra kompressionsprov är närapå alltid OK även om körsträckan är hög.
                        Kamkedja och sträckare är egentligen slitdelar, men många H går 40 000 mil utan byte. Vill du vara helt garderad och byta dessa delar innan motorn stoppas i finns delarna hos Speedparts för några hundralappar. Motorn måste lyftas ur bilen då dessa delar byts så därför kan det vara god ide att uppdatera dem innan densamma stoppas i. Glöm inte packbox till remskiva (Speedparts, 99 kr). H-motorns vattenpump, om du vill ha ny en sådan, kostar 400 kr(Speedparts, Mekoneomen m fl) och tar 10min att byta med lös motor och ca 1,5 timme med motorn i bilen! Inga aggregataxlar e dyl är med i spelet.

                        Väljer du detta H-motoralternativet kan du ta från följande Saabmodeller, i enkelhetsordning:

                        1. Saab 99 eller 90 1982-halva 86 Hela drivaggregatet passar bolt-on. Inga förändringar i bilen behöver göras. Ta kylslangar, motorns elkablage etc från donatorbilen så är det bara att sätta i det i -80:an. Är aggregatet försedd med 5-växlad låda så ta även spakställ och spakrör, enkelt att få på plats (trådar finns här på forumet).
                        Tas ett aggregat från Saab 90 passar ej sidomotorfästena, men dessa flyttas enkelt över från ditt -80 aggregat.

                        2. Saab 900 i förgasarversion, 1981- halva 86. Hela drivaggregatet passar i 99-80:an efter det att det fått 99:ans växellådsbröst ( byte av detta med lös motor, ca 20 min.) Sedan måste kylslangar och termostathus anförskaffas från 99 eller 90 1982-87

                        3. Enbart motor från Saab 99 eller 900 i förgasarversion1982(81)-88. Passar bolt on på alla växellådor och sedan in i bilen. Men blir lite mer arbete., tas motorn från 900 se punkt 2 beträffande slangar mm.

                        En bra H-motor fås för ca 1500 kr, ett komplett drivagggregat med växellåda för max 2000-2500 kr. Med lite flyt billigare på Blocket..

                        Jag vill inte klassa ner B-motorn på något vis genom den svartmålande beskrivningen härovan av en av dess bitar, men problempotentialen vid hittande av en begagnad ej provad eller tveksamt provad/förvarad motor är tyvärr stor. Men den som läser detta och vill ha sin B-motorförsedda Saab helt i original, glöm allt härovan och bygg vidare enligt dina planer!

                        B-motorn, har den fördelar vs H? Japp, själv har jag en del mil bakom mig med sådana också, ca 15000. Tycker de är råstarkare och rappare än H, trots att den sistnämnda har goda prestanda. Dessutom som enda Saabmotor(?)försedd med dubbla kamkedjor, lite överkurs kan tyckas. Men som resulterat i få problem kring dess kamdrivning under åren, särskilt i jämförelse med föregångarna 1,7 och 1,85 liters-motorerna. H-motorn har enkel kedja och hade en del problem1981-85. Men detta åtgärdades av Saab som satte dit en modifierad sträckare som visat sig hålla extremt bra och länge.

                          september 8, 2010 at 13:58 #162221
                          Matthias R wrote:
                          Väljer du detta H-motoralternativet kan du ta från följande Saabmodeller, i enkelhetsordning:

                          1. Saab 99 eller 90 1982-halva 86 Hela drivaggregatet passar bolt-on. Inga förändringar i bilen behöver göras.

                          Inte heller på torpedväggen med “anpassningen” till just vattenpumpen på H-motorn ??
                          Är saab 99 MY 80 förberedd på den punkten…….

                            september 9, 2010 at 19:25 #162301

                            Tack för hjälpen.

                            Jag hänger inte riktigt med på allt. Jag gillar gamla saabar bra mycket mer än vad jag kan om dom tyvärr 🙂

                            Det låter ju bra med en H-motor. Ringer man bara till skroten och kollar, eller är det någon som har sett en här på nätet? Om jag förstod allt rätt så kostar nya motorn med tillbehör typ 4000-5000kr? Så med arbete går det lös på typ 10. Det är ganska mycket pengar!

                            Det känns lite som att det vore bäst att sälja den till någon som kan ge den den kärlek den förtjänar.
                            Någon som är sugen?

                            vänligen,
                            Roger

                                september 9, 2010 at 20:50 #162316

                                blev nåt konstigt med länken, du får kopiera den istellet!

                                  september 11, 2010 at 10:23 #162368

                                  Tackar för det.

                                  Så om jag har förstått allt rätt så ska detta vara den lättaste motorn att sätta i:
                                  http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18403613

                                  Behöver jag något mer än den då?
                                  Ungefär hur lång tid tar ett sånt här motorbyte?

                                  Hemskt tacksam för all hjälp.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.