Skumt förgasar/bränsle fenomen, Hjälp ! Tändningen ??

Forum Modellspecifika forum 90/99 Skumt förgasar/bränsle fenomen, Hjälp ! Tändningen ??

Detta ämne innehåller 9 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-10-24 18:56.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #419163

    Min gröna trollet saab en 99L-73 med svenska motorn har börjat med en del tråkiga egenheter…

    Tidigare så har den kört mycket lite antar jag samt varit avställd men nu sen jag köpte den har jag speciellt på senare tid brukat den mycket ca 150 mil på 2 veckor…

    Och felsymptomen ter sej såhär.
    Vid start av kall bil eller om man använt motorvärmare så drar jag ut chocken och vrider på nyckeln, bilen startar direkt ! för att någon sekund senare dö. får upprepa denna procedur ca 7 – 10 ggr sedan startar den och går perfekt med fungerande chocke !spelar ingen soll om man trampar ner gasen i botten eller pumpar med gaspedalen den startar inte utan bara går igång för att sedan dö….

    Men när den väl startat är det inga problem att stänga av och starta den tex när den är varm.
    Tidigare ägare hade monterat ny bränslepump (mekanisk).

    Innan jag började bruka den mycket så var det inga problem att starta den kall.

    Jag plockade loss och kollade upp bränslepumpen nu idag och den är 100% ok, bytte även bränsleslangarna!

    Har det hänt något med förgasaren ??
    När bilen går så går den som ett troll, pigg !

    • Detta ämne redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    #419167

    Knepigt…
    Har du en verkstadshandbok så kan du med hjälp av den göra en grundinställnimg av förgasaren, chocken ja allt kring förgasaren.
    Tex så ska chocken påverka gasspjället med ”nockskivan” vid chockwire infästningen.

    #419178

    Det lirar som det skall.
    Testade idag och starta kall igen samma fenomen de sista försöken hade jag gasen nästan i botten och full chocke – ingenting den tänder direkt på den lilla bensin som finns sedan dör den.
    men på typ 7 eller 8:de försöket startar den och går kanonbra !? Stänger man av den sedan och startar på nytt startar den direkt !

    #419194

    Hm testade att starta med bränslematar slangen lös (för att se så pumpen pumpar bensin) och det gör den.
    Bilen betedde sej lika dant med slangen frånkopplad, dvs startar för att sedan så jag tolkar det som att det finns soppa i förgasaren och att den är ok.

    Så jag testade att koppla dit en stroboskåpslampa och det verkar som om tändningen ”klipper av” i ca 10 försök sedan hux flux så startar den… Vad i hela friden kan påverka detta ?

    #419198

    Kodensatorn kan vara konstig.
    Sedan kan faktiskt tändningslåset spöka. Man får ström t startmotor men inte tändning….
    Det har jag råkat ut för fast på en senare 99a

    #419483

    Felet verkar vara hittat , tändningslåset. Tackar för tipset.
    Är det bara byte som gäller tro ?

    #419484
    Profilbild på belle
    belle
    Deltagare

    Det är startkontakten som sitter under låscylinderdelen av tändlåset, som gett upp för dig. Den går att byta ut om man lossar spakstället. Det sitter i original med 3 st specialmuttrar som man behöver en treklo-nyckel för att lossa. Går att lösa utan den nyckeln eller så gör man sej ett enkelt verktyg genom att kapa sönder en hylsnyckelhylsa som passar där i fördjupningen. Letade bland Saabklubbens reservdelar men hittade ingen startkontakt till din bil, om man inte kallar den för något annat. Finns säkert någon som sitter på en sådan om du frågar.

    • Det här svaret redigerades 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #419501

    hur ser startkontakten ut ?

    #419524
    Profilbild på belle
    belle
    Deltagare

    Hittade en bild på nätet…

    Bilagor:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #419550

    Tack för bra hjälp och bild !
    får lite efter delar nu då !

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.