- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2006-07-28 09:03 av .
- FörfattareInlägg
- 27 juli, 2006 kl. 20:53 #14584
Martin Sigge
DeltagareHej igen alla,
nu har jag satt i en ny kopplingslamell i Saxomaten eftersom den gamla slirade.
Jag tycker inte att den gamla borde ha slirat eftersom det fanns över 2 mm kvar att slita på innan den skulle gå ner i nitarna. (1 mm per sida)
Kan det vara så att den har sugit åt sig olja under lång tid och att det är mycket svårt att få bort denna olja? Jag lät hela lamellen ligga i fotogen en hel natt + att jag lät den snurra i pelarborren i en bunke med fotogen en kvart i taget med ny fotogen flera gånger. Lät den oxå ligga en timme i ugnen (200°) tills det började lukta bränd koppling.Tvättade även med aceton, t-röd och thinner. Svänghjulet och tryckplattan tvättade jag noga med fotogen, aceton, t-röd, thinner + fönsterputs på slutet.
Trots allt detta, som jag tycker nästan överdrivna, tvättande fortsatte hon att slira, och när jag kört någon km och tog ut lamellen igen såg den ut så har. Det ser ju ut som att det kryper fram något som verkar oljigt, eller är det så en normal lamell ser ut när den har fått jobba lite? Är det ämnen (hartser?) som lamellen är impregnerad med som kryper fram, och som alltså ska vara där? I så fall tröttnar väl en saxomatkoppling långt före en standard d:o.
Hej o hå: två urmonteringar och tre imonteringar av motorn igår, en ur och en i idag. Man börjar få in vanan.
Kommentarer till rengöring av lamellen någon?
Häpp/MO
[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/571656-gammallamell.JPG[/image]
27 juli, 2006 kl. 21:22 #97022kaparn
DeltagareLamellen suger åt sig olja och kommer att fortsätta ”svettas” ut den hur mycket du än tvättar. Jag har vid något tillfälle använt gassvetsen och bränt av oljestinna lameller eller bromsklossar, lägga den i ugnen på hög temperatur och sedan torka av den kan oxå fungera men det bästa är nog att byta ut den mot en ny och se till att den får förbli torr genom att byta oljetätningarna i närheten.
27 juli, 2006 kl. 23:34 #97023Martin Sigge
DeltagareAha, som jag misstänkte alltså. När jag hade lamellen i ugnen på 200° började det plötsligt ryka kraftigt och den där speciella lukten av het koppling stöd hög i köket. Jag blev bekymrad över minuspoäng från hustrun, så jag tog ut den omgående när det rök så där kraftigt. Jag skulle väl ha låtit den ligga kvar tills det slutade ryka istället?
Vilken temperatur ska ett lamellbelägg tåla? Någon som vet?
God natt/MO
28 juli, 2006 kl. 06:44 #97024DanS
DeltagareJag vet inte varför du inte helt enkelt byter måste vara det absolut det enklaste och bästa
tänk så mycket tid i onödan plus att du snart blir utslängd från husets lugna vrå eller det är så enkelt att du år småsnål har själv lärt mig den hårda vägen att det är inte lönt att kludda utan byt
28 juli, 2006 kl. 09:03 #97025Martin Sigge
DeltagareSom inledningsvis nämnt har jag redan bytt, men tack för tipset ändå, Lisa.
Dock är det så, att jag intresserar mig för hur saker och ting fungerar, och jag tycker att det skulle vara intressant att veta hur en kopplingslamell faktiskt beter sig under olika betingelser (temperatur, drag- och tryckkrafter, absorption av olja, fett och andra substanser, inverkan av andra ämnen, etc.), och om det i mitt fall var slitage eller olja som gjorde att hon slirade. Detta vet jag ännu inte säkert, men jag är som sagt nyfiken.
Det är heller inte alltid lätt att få tag i delar alla gånger (vem säljer lamell till Saxomat? Det var väl ren tur att Uffepuffe hade en liggande?), och då är det ju knappast fel att veta hur man reder sig med gamla delar.
Om jag är småsnål? Det för Du fråga andra om. Jag kommer att spara den halvslitna lamellen eftersom man aldrig vet om den kan komma till användning igen. Men jag vet att det finns firmor som sätter nya belägg på gamla kopplingar. Ett pris jag fick nu i veckan var 1200:- + tid för tillskärning av ämnet. Med mina inkomster kan jag ha mycket roligare för sådana pengar.
Have a nice day!
MO
PS
Kom gärna in på en fika och inspektera Saxomaten om du har vägarna förbi Uppsala - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.