Slirig koppling samt sladdrig växelspak

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Slirig koppling samt sladdrig växelspak

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-05-23 08:55.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14240

    lundberg
    Deltagare

    Jag har en Saab 96 v4 76:a och jag har problem med min koppling samt växellåda. Det är första gången jag repararar en v4 så jag vet inte riktigt vad jag behöver för delar. Tänkte först och främst köpa en ny kopplingssatts men sen tar det stopp. Min växelspak känns sladdrig och har inga direkt fasta lägen. Bör jag byta växelspakens leder ner till växellådan? Bör jag byta/reparera huvud- och slav-cylinder? Hur är det med urtrampningslagret, påverkar det i mitt fall? Även mitt frihjul är trasigt, vad bör jag köpa för delar för att få det att fungera?

    #95007

    Morten S.
    Moderator

    Er du sikker på at kopplingen er slut? Har du prøvd å justere den?
    Frihjulet; prøvd å rense vx-lådan?

    Noen tips:
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…true#Post564747

    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…true#Post550256

    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…true#Post333542

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #95008

    lundberg
    Deltagare

    Tack för svar och länkar. Jag har läst igenom dom länkade sidorna nu och en rensning av växellådan låter som ett bra tips men frågan är vilka av mina problem det löser. Som sagt så är växlarnas lägen o-fasta, dvs spaken går att röra väldigt mycket på alla växlar. Vad kan det bero på? Är det själva spaken/länkningen ner till växellådan eller är det något i lådan? Dessutom är ettan, tvåan och backen är svåra att få i (framförallt tvåan). Kan även mitt frihjul, som slirar helt, fixas med en resning och ny olja i lådan? Ang. kopplingen så har den fugerat bra första delen av säsongen när jag kört bilen ensam, men när jag började sjutsa en kompis så slirade den ibland på 3:an och 4:an. Nu några veckor senare så slirar den även på samma växlar när jag kör ensam och den axar dåligt efter 60 km/h vilket jag tror är att den slirar svagt fast jag inte direkt hör det, kan det stämma? För övrigt så tar kopplingen väldigt högt upp, nästan direkt, men den är inte mjuk, dvs den är trög hela vägen ner i botten. Är min koppling slut eller kan dom andra delarna (huvud/slav-cylinder, urtrampslager) vara orsaken till detta? Bör jag byta bara lamell eller ska jag köpa en hel kopplingssats om det är kopplingen?

    #95009

    maffen
    Deltagare

    Betr växelspaken.. Kolla att du har rätt sprint i knuten på växelstången ovanför lådan ( kan även vara dåligt åtdragen) . Om orginalsprinten som är konisk med gänga på båda sidorna, är utbyll mot en vanlig skruv så blir det ett glapp som kan orsaka dina bekymmer.. Händer rätt ofta om det är en slarver som haft ut motorn.
    Btr. Kopplingen låter det som om du måste släppa efter på inställningen ( en fyrkant med låsmutter på baksidan kopplingskåpan, utåt större glapp = lägre kopplingsläge)

    #95010

    lundberg
    Deltagare

    Tack, ska prova båda förslagen ikväll. Jag ska föresten tillägga att min kopplingspedal behöver tryckas ner c:a 7-10 cm innan den blir trög och då tar/kopplar den direkt. Jag läste i handboken att det spelet ska vara 35mm innan den pedalen tar. Vart kan jag justera det? Ytterligare en sak är att min kopplingsvätska är nästan i bottnen på burken, det kanske kan orska något av det jag beskriver? Räcker det att lufta med upprepade pedaltryck-luftnippel-omgångar?

    #95011

    lundberg
    Deltagare

    Nu har jag fyllt på med ny kopplingsvätska och luftat systemet med komp. och kopplingspedalen har bra motstånd. Jag har även justerat inställningen på fyrkanten så långt ut som möjligt strax innan växlarna intte går att få i. Pedalen tar nu mycket längre ner men kopplingen slirar fortfarande. Nu slirar den även på 2:an 😉 Verkar som jag får riva ut motorn till helgen och sätta i en ny kopplingssats, eller vad tror ni? Det är mitt första kopplingsbyte så är det något jag bör tänka på? Något mer jag bör kolla när ändå motorn är ute? Mitt frihjul fungerar ju som sagt inte. Räcker det med rensning och oljebyte i lådan för att få frihjulet att sluta slira eller är det någon vanlig slitdel jag bör skaffa och byta samtidigt som kopplingen?

    #95012

    lundberg
    Deltagare

    En sak till…om jag nu ska byta kopplingen, vilken kopplingssats bör jag köpa, den som finns här under reservdelar eller funkar mekonomens lika bra? Är det samma märke? Jag har nämligen mekonomen väldigt nära där jag bor.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng