slirigt

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 8, 2003 at 17:33 #9889

      har problem med v4an från 71. samma problem börjar uppstå igen som var redan när jag köpte bilen för två år sedan; vid acceleration driver bilen inte riktigt utan slirar om man trycker på lite för hårt. förra gången åtgärdades detta med ett komplett kopplingsbyte, det kan väl inte vara så att den redan är utsliten!? iochförsig lagades ett utslitet fäste för urtrampningslagret i bygeln endast provisoriskt. funderar på om detta kan hänga ihop med oljeläckage, hon dricker en del. kan det vara så att oljan rinner in på svänghjulet och “smörjer” skivan och lammellerna, och på så sätt orsakar slireriet? vad gör jag isåfall, kan jag bli av med problemet åtminstone tillfälligt utan att behöva ta isär hela alltet? har tyvärr inte nån vettig tillgång till garage.. tacksam för råd!

      mvh
      Mattias.

        Anonym
        oktober 8, 2003 at 18:36 #71161

        Ojoj, hela inlägget försvann för mig, så jag skriver en kortare variant istället:

        Spruta lite ättika på lamellen genom något hål i sprängkåpan. (Vet inte vart det finns något bra hål, är ny med v4-an, men det finns garanterat något.)
        Använd en vanlig blomspruta, är en tillfällig lösning men den är beprövad och fungerar.

          oktober 9, 2003 at 06:52 #71162

          …eller varför inte ett gammat bilhandlarknep? Häll i en burk coca-cola i motsvarande hål och sälj bilen medans kopplingen greppar.

          /Kids – don’t try this at home!

            oktober 9, 2003 at 08:42 #71163

            Eller kanske ett rallytrick: Dra pulversläckaren in i kopplingshuset ?

            Detta gör att jag drar mig några historier till minnes:

            Bosse Reinicke, som åkte med Håkan Lindberg i slutet av 60-talet har berättat följande för mig:

            En SM-final, om det var med den beryktade grupp-1:an eller om det var i grupp 2 minns jag inte, men det var dags att starta på sista sträckan och de ledde med ganska mycket.
            Det var alltså ”bara att komma över” sista sträckan för ett inkassera SM:et.

            Radarparet Hellberg och Swanér avvek för att åka till hotellet, här skulle arrangeras för festligheter, det hade ju blivit ett nytt SM-tecken.
            Efter några kilometer började kopplingen slira något alldeles förskräcklans. Håkan och Bosse
            fick stanna, drog pulversläckaren i kopplingshuset och lyckades dock hanka sig i mål. Detta hade tagit sådan tid att de bara kom trea, SM-tecknet flög sin kos och herrarna på hotellet fick med snopna miner avbryta festfixandet. Så kan det gå !

            Ett Roslagsrally, 1983 tror jag, stod vi på en serviceplats utanför Gimo, kallt och djävligt var det, in kommer Stig Andervang med Escorten, liggandes 2:a i Nationella.

            Speedad till 110 %, som vanligt, hoppar han ur bilen och upplyser oss alla, synnerligen upphetsad, att kopplingen slirar. Kartläsaren hade fått sig en riktig resa och var apatisk,
            han satt och mumlade om att han ville bryta, det var riktigt synd om karln !

            Jag föreslog att han skulle dra pulversläckaren i kopplingshuset, millisekunden efter dök Andervang som en pil under bilen med släckaren. En millisekund efter detta blåste det till
            och ett vitt moln kom ut under bilen. Strax efter kom Andervang fram och hostade och kraxade, vit som en snögubbe. De bröt strax efter, förmodligen till kartläsarens stora lättnad.

            På en annan tävling, så hoppade gasreglaget ur i kön vid en TK, Andervang blev som vanligt
            ytterligt upphetsad och en annan duktig förare, ”Fredriksson (”dyngsväng” för de initierade)
            lugnade Andervang genom att erbjuda hjälp.

            Synen är underbar: Fredriksson står och mekar med Andervangs Escort, Andervang står bredvid och småhoppar med armarna tätt vid sidan av kroppen och med knutna nävar, skrikandes: ”Fredriksson, Fredriksson, se till att han ger FÖÖLLT !”

              oktober 9, 2003 at 08:42 #71164

              ättika!? okej. tack för hjälpen, ska testa det idag! återkommer. kan det funka med vanlig avfettning tro, applicerad med samma teknik?

                oktober 9, 2003 at 09:54 #71165

                Har Du kollat att det inte är frihjulet som slirar?

                  Anonym
                  oktober 9, 2003 at 17:42 #71166

                  Ättiksprit för att vara exakt.
                  Använde det på en folkraceare som ville skicka olja på lamellen med jämna mellanrum.

                  Sinterpuckarna blev som nya varje gång de fick sig en dusch!

                    oktober 9, 2003 at 18:12 #71167

                    har inte kollat frihjulet, kan det vara det även om det slirar fastän man inte har det inkopplat? skruvade hit och dit på justerskruven nyss utan att hitta nåt oslirigt läge, försökte även bränna bort eventuell olja med bromsa-gasa-tricket. ingen framgång än. har inte testat ättikan än.

                      oktober 9, 2003 at 18:13 #71168

                      har inte kollat frihjulet, kan det vara det även om det slirar fastän man inte har det inkopplat? skruvade hit och dit på justerskruven nyss utan att hitta nåt oslirigt läge, försökte även bränna bort eventuell olja med bromsa-gasa-tricket. ingen framgång. har inte testat ättikan än.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.