Slut med trilskande bensinpumpar till kortnosar

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Slut med trilskande bensinpumpar till kortnosar

  • Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2003-05-23 22:35 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9508
    peter h
    Deltagare

    Efter att igen ha råkat ut för en trilskande SU-pump till min 96 62:a så har jag börjat forska lite i ämnet SU bensinpumpar.

    Som säkert de flesta vet så handlar det ju nästan alltid om brytarspetsarna som blivit oxiderade.

    Detta kan inträffa om pumpen har stått stilla ett tag, men framför allt så är det den gnistbildning som sker i brytarna när de arbetar som är den allra största boven i dramat.

    Efter lite sökande på nätet så kom jag fram till en del mycket intressanta saker.

    Många engelska bilar från samma tidsepok har samma pump, till ex. Morris.
    Engelska Morrisklubben beskriver ingående hur man skall komma till rätta med gnistproblemet som ju gör att bilarna förr eller senare stannar.

    Pumpen tillverkas för övrigt fortfarande och går att nybeställa från England via vissa hemsidor.

    Även kompetta renoveringssatser (brytare, pumpmebran, backventiler, returfjäder m.m.) finns till bra priser.

    Och framförallt: SU själva insåg problemet med vad gnistbildningen orsakade i början på 70-talet och modifierade sin pump en aning genom att montera dit lite elektonik som ELLIMINERADE gnistorna vid brytarna.

    Denna elektronik går också att få tag på och passar alla gamla pumpar också, men kostar en slant. Å andra sidan så skall problemet med trilskande pumpar i princip då vara ur världen.

    Nu kommer själva poängen: Eftersom pumpen ju är vanlig i Engelska bilar från den tiden så finns det alltså flera klubbar som som belyser problemet. Och många klubbar har nåt elektroniksnille som har ”crackat” det hela. Följaktligen så finns det publicerat både kopplingsscheman och elektronikmateriallistor på vad man behöver för att själv löda fast det som behövs för att bli av med de förhatliga gnistorna.

    Och det behövs inte mycket: En sk. Zenerdiod (eller transistor)och ett motstånd, allt med en viss beteckning samt lite kabel.
    Hela rasket löds fast enligt kopplingschemat så att det hamnar längst upp på bakeliten (delarna är rätt små så locket får ledigt plats).

    Två kopplingscheman finns beroende på om bilen har positiv eller negativ jord

    Kostnad max. 75 spänn. Vilken radioreparatör som hellst kan ta hem grejorna.

    Bild på slutresultatet finns också.

    Allså: För ca. 75:- så kan man få en pump utan gnistor som är mycket tillförlitligare än den nuvarande konstruktionen.

    Mycket matnyttigt på nätet allstå!

    Det här med brytarna kanske är nåt för oss i SAABklubben att ta tag i kanske?

    Tyvärr vet jag inte hur man lägger in länkar här, men sök på orden SU fuelpump SU pump på lite olika sökmotorer så får du napp.

    Peter

    #69383
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ett par pump-länkar

    http://www.jag-lovers.org/xk-lovers/library/fuel_pump.html

    http://members.cox.net/oldertech/fuelpump.html Här finns bilder mm

    SUpumpen användes till elverksmotorn (Morris Minor i industriversion, byttes senare till motsvarande Ford Fiesta)i stridsvagn 101-102 men då i 24 volts version.

    /B

    #69384
    Morten S.
    Moderator

    Her er linken til firmaet i England som selger
    SU pumper, rep.sett og konverterings-kit

    http://www.burlen.co.uk/

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #69385
    Magnus E
    Deltagare

    En fråga ang. bensinpumpar!
    Ska pumpen gå hela tiden när man har tändningen på utan att motorn är i gång, eller ska den stanna när den fått upp trycket upp till förgasaren?
    Jag har nämligen för mig att min pump stannade när den fick upp tryck, men efter att jag renoverat motorn och även plockat isär pumpen så går den hela tiden när tändningen är på!

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #69386
    peter h
    Deltagare

    Den skall stanna och bara slå högst ett par gånger per minut när trycket uppnåtts

    Kolla läckage i ledningar, flödande förgasare, eller pumpen, t.ex att backventilen i pumpen fungerer som den skall eller att de inre packningarna och membranet är täta.

    Men du har ju renoverat den så då skall det väl vara okay.

    Peter

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng