Snack om 9000 CS 2.3TurboS

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 CS 2.3TurboS

• Författare

Efter som det finns en tråd om 9000 Talladega så tyckte jag att det borde finnas en tråd om den ovanliga modellen TurboS som kom 1992. =)

Som de flesta vet så kom ju CS modellen år 1992. Och redan året innan så fanns 2.3Turbo maskinen i 9000 progammet. Så CS modellen kunde beställas med 2.0 insprutar motor, 2.0 turbomotor, 2.3 insprutar motor och 2.3 Turbo motor.
      Men TurboS:en gick endast att få i 2.3T på 200hk. Och är baserad på en vanlig 9000 2.3T CS fast fick lite mer utrustning än en vanlig 2.3T.
      TurboS modellen standardutrustning över 9000 CS 2.3T är:
      *ett sänkt och styvare chassi (andra stötdämpare och fjädrar)
      *16tum Aero fälgar med lågprofilsdäck
      *läderklädd ratt/växelspaksknopp/växelspaksdamask
      *framstolarna var elektriskt justerbara med minne i förarstolen
      *ACC
      *läderklädsel med moccainlägg.

I England så hette modellen inte TurboS utan hette Carlsson. Den hade inte 200hk utan hade 220hk, dvs den hade den röda DI/APC boxen monterad som standard. =) Hade inte ACC eller elektriskt styrda framstolar med minne i förarstolen som standard utav var tillval.

Vad jag har lyckats med att luska fram är att totalt så byggde Saab 174-175st TurboS MY1992. Dock inget jag vet säkert och siffran för hur många som gick till Sverige har jag inte hittat.

Nu är inte jag någon expert på just TurboS utan vill ha som Talladegatråden att vi kan delge varandra information om modellen utan att de blir bråk. =)

Mvh

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.