Solex 32/32 TDID

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Solex 32/32 TDID

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-08 19:13 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6598
    jos
    Deltagare

    Urluftningsventilen på en Solex 32/32 TDID förgasare, vart hittar jag den?
    (Nedre brickan på ventilstången enligt skiss i VHB).
    Förgasaren som jag f.n har på min V4’a liknar den övre skissen. Efter en massa bökande och justeringar fungerar den men inte helt till 100%. Flottörhusventilationen verkar ha hyss för sig och förgasaren börjar uppföra sig som en mindre sifon efter motorn har stängts av, droppar ned på spjället som om flottörhuset är överfyllt.
    Packningarna och membranet är bytta. Flottörnivån kollad (19 mm). Sänker jag till 17 mm så svarar motorn dåligt på gaspådrag, får inte nog med bensin. Börjar bli lite trött på förgasaren. I övrigt går bilen bra.

    #46993
    Janne Hagnell
    Moderator

    Byta till Weber, kanske..?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #47002
    jos
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Byta till Weber, kanske..?

    Jorå, har minsann tänkt tanken fler än en gång. Men nu är haken att både bil och jag befinner oss i udkantsdanmark på en liten ö utan tillgång till vare sig reservdelar eller Weber-förgasare. I och för sig är det nära till Tyskland. Behöver man vara ett tekniskt geni för att få en Solex till att fungera som den borde göra?

    #47005
    jos
    Deltagare

    Googlade och hittade en läsvärd tråd i ett engelsk Saabforum om hur en spanjor fick ordning på sin från Finland importerade Saab V4’a. Illustrerad med många bilder.

    #47006
    phermansson
    Deltagare

    Fint, detta kan jag ha nytta av när jag ska ha igång min -78.

    #43492
    jos
    Deltagare

    Solex dubbelportsförgasaren har varit min mardröm i en veckas tid så här innan färd upp til Stockholm. Fick med Solexen när jag köpte bilen, påmonterad satt dock en Fomoco med manuell choke. Den fungerade alldeles utmärkt tills en dag den förgasaren gav upp. Flottören hängde sig och bensinen flödade över varvid en mindre förgasarbrand uppstod. Därav blev jag tvingad till förgasarbyte. Problemet var att bilen fanns på en liten seglarö i Danmark, fjärran från reservdelar och allt som behövs inför avresan.

    Via internet har jag beställt packningar, membran, o-ringar, osv från Tyskland och Sverige. Jag gav mig på en helrenovering av Solexen. Bytte insugsröret och monterade på dubbelportaren. Hur jag än skruvade fick jag aldrig den till att gå riktigt bra, precis som tidigare ägare sagt. Kall OK men så fort choken släppte började den ha hyss för sig, motorn tjuvstannade, m.m. Till insugsröret hade jag bara en bättre begagnad packning. Visste att Solexen kan vara känslig för tjuvluft.

    Eftersom motorn inte gick bra beställde jag en ny insugspackning och kollade så att alla hålen stämde. När jag monterade på insugsröret mätte jag djupet på skruvhålen. (Skruvarna är kortare bredvid vacuumplattan i jämförelse mot ett Fomoco-insug). Till min förvåning fann jag att även skruven på insugsröret närmast termostathuset behövde vara kort, men den jag hade var lång (felet).

    – Aha, är det därför motorn aldrig har gått bra med insuget för Solexen? Jag provade lägga dit tre brickor och momentdrog skruven.

    Vid provkörningen ca 5 mil gick motorn utmärkt. 🙂 Nu blir det at göra kväll och kolla tändningen samt övriga inställningar imorgon med efterföljande provturer.

    #47312
    phermansson
    Deltagare

    Tack för ett informativt inlägg! Monterade min Solex häromdan men har inte provkört än, nu vet jag vad jag kan kolla efter om det inte blir bra.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng