Solex 32/32 TDID

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Solex 32/32 TDID

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Solex 32/32 TDID

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 30, 2012 at 17:57 #6598

      Urluftningsventilen på en Solex 32/32 TDID förgasare, vart hittar jag den?
      (Nedre brickan på ventilstången enligt skiss i VHB).
      Förgasaren som jag f.n har på min V4’a liknar den övre skissen. Efter en massa bökande och justeringar fungerar den men inte helt till 100%. Flottörhusventilationen verkar ha hyss för sig och förgasaren börjar uppföra sig som en mindre sifon efter motorn har stängts av, droppar ned på spjället som om flottörhuset är överfyllt.
      Packningarna och membranet är bytta. Flottörnivån kollad (19 mm). Sänker jag till 17 mm så svarar motorn dåligt på gaspådrag, får inte nog med bensin. Börjar bli lite trött på förgasaren. I övrigt går bilen bra.

        augusti 30, 2012 at 19:57 #46993

        Byta till Weber, kanske..?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          augusti 30, 2012 at 20:51 #47002

          @Janne Hagnell wrote:

          Byta till Weber, kanske..?

          Jorå, har minsann tänkt tanken fler än en gång. Men nu är haken att både bil och jag befinner oss i udkantsdanmark på en liten ö utan tillgång till vare sig reservdelar eller Weber-förgasare. I och för sig är det nära till Tyskland. Behöver man vara ett tekniskt geni för att få en Solex till att fungera som den borde göra?

            augusti 31, 2012 at 03:49 #47005

            Googlade och hittade en läsvärd tråd i ett engelsk Saabforum om hur en spanjor fick ordning på sin från Finland importerade Saab V4’a. Illustrerad med många bilder.

              augusti 31, 2012 at 06:13 #47006

              Fint, detta kan jag ha nytta av när jag ska ha igång min -78.

                september 8, 2012 at 18:40 #43492

                Solex dubbelportsförgasaren har varit min mardröm i en veckas tid så här innan färd upp til Stockholm. Fick med Solexen när jag köpte bilen, påmonterad satt dock en Fomoco med manuell choke. Den fungerade alldeles utmärkt tills en dag den förgasaren gav upp. Flottören hängde sig och bensinen flödade över varvid en mindre förgasarbrand uppstod. Därav blev jag tvingad till förgasarbyte. Problemet var att bilen fanns på en liten seglarö i Danmark, fjärran från reservdelar och allt som behövs inför avresan.

                Via internet har jag beställt packningar, membran, o-ringar, osv från Tyskland och Sverige. Jag gav mig på en helrenovering av Solexen. Bytte insugsröret och monterade på dubbelportaren. Hur jag än skruvade fick jag aldrig den till att gå riktigt bra, precis som tidigare ägare sagt. Kall OK men så fort choken släppte började den ha hyss för sig, motorn tjuvstannade, m.m. Till insugsröret hade jag bara en bättre begagnad packning. Visste att Solexen kan vara känslig för tjuvluft.

                Eftersom motorn inte gick bra beställde jag en ny insugspackning och kollade så att alla hålen stämde. När jag monterade på insugsröret mätte jag djupet på skruvhålen. (Skruvarna är kortare bredvid vacuumplattan i jämförelse mot ett Fomoco-insug). Till min förvåning fann jag att även skruven på insugsröret närmast termostathuset behövde vara kort, men den jag hade var lång (felet).

                – Aha, är det därför motorn aldrig har gått bra med insuget för Solexen? Jag provade lägga dit tre brickor och momentdrog skruven.

                Vid provkörningen ca 5 mil gick motorn utmärkt. 🙂 Nu blir det at göra kväll och kolla tändningen samt övriga inställningar imorgon med efterföljande provturer.

                  september 8, 2012 at 19:13 #47312

                  Tack för ett informativt inlägg! Monterade min Solex häromdan men har inte provkört än, nu vet jag vad jag kan kolla efter om det inte blir bra.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.