SOLEX TDID 32/32 dränker motorn med bensin

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 SOLEX TDID 32/32 dränker motorn med bensin

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #495953
    Patrick
    Deltagare

    Har problem med att motorn blir dränkt !
    Har nu testat två olika förgasare med samma fel .
    Fakta: Saab 96 V4 1978 som ej rullat mycket .
    Förgasaren är en Solex 32/32 TDID och vill hålla den original som resten av bilen och därav inte byta till Weber .
    Flottören med sin nålventil fungerar som den skall på båda förgasarna . Har även Innan bytt till en ny bränslepump från Saab klubbens reservdelslager .

    Bensin vill spruta i rikliga mängder ur röret mellan portarna och dränka motorn (Se bild 1 ) .
    När jag lossar överdelen på förgasaren och blåser i röret så kommer det luft ur hålet (Se bild 2 ).
    Finns en fjäder belastad stång med en packning under hålet som går till röret ( Se bild 3 ).Den sitter inte fast utan går att röra upp och ner samt att jag smörjt denna .
    Den fjäderbelastade stången med packningen på toppen påverkas av en hävarm från accpumpen ( Se bild 4) .
    Stången jag undrar över finns även på denna spräng skiss ( Se bild 5 ) .

    Vad är syftet med röret ? är det något slags tillskottssystem ?
    Den fjäderbelastade stången med packningen på toppen verkar ju ha funktionen att stänga tillförseln av bensin till röret ,men hur fungerar det , grundinställning m,m ?
    Finns det mera som påverkar rörelsen stången än hävarmen från accpumpen typ vacum eller liknande ?

    Letat på förgasar sidor m,m efter artikelnummer namn / funktion på dessa delar men utan att det ger något .
    Har även ringt mitt kontakt nät med personer som jag vet skruvat mycket med äldre bilar men de står sig frågade de också .
    Hade även innan problem med lösa delar i flotörhuset å ena förgasaren men det har löst sig nu .

    Vore extremt tacksam för hjälp så man kunde ta bilen på en bil träff innan sommaren är över
    Mvh Patrick

    • Detta ämne redigerades för 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #496032
    Patrick
    Deltagare

    Ingen har ju svarat här alls men gör en uppdatering ändå .
    Har testat diverse olika Solex original förgasare , justerat ventilations ventilen till flottör huset . testat olika nålventiler , kontroll mätt flottör nivåer m,m .
    Många av sakerna har jag testat i två varv och involverat flera gamla mekaniker .
    Enda positiva är att jag träffat trevliga folk , men felet består med att motorn dränker sig ungefär som att nålventilen ej stänger ordentligt .

    Allt började ju med att motorn gick snålt , såg ganska snart genom det transparanta bränsle filtret att det knappt pumpade bränsle till förgasaren överhuvudtaget .
    Beställde en ny bänsle pump från Saab klubbens reservdels lager som jag monterade på .
    Efter det började problemet med att motorn blir dränkt .
    Den gamla pumpen var helt kass och är slängd , men egentligen borde jag testa med en annan pump .
    Annars finns den någon i närheten av Dalsland (där jag bor ) som har utrustning att låna ut så jag kan kontrollera vad pumpen ger för tryck ?

    #496035
    Patrick
    Deltagare

    En fråga till , Någon som har en lös pumpstång till bränslepumpen att måta på ?
    Behöver veta längden .
    Motor på min är ju en som bör vara original från 1978 .

    Läst någonstans att att det kan passa med en pump från 99 om man byter pumpstången , men vet ju inte vad förgående ägare kan ha hittat på .

    #496038
    Janne Hagnell
    Moderator

    Kan ju vara att pumpen ger för högt tryck, då. Skumt med en mekanisk pump men värt att testa.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #496040
    Patrick
    Deltagare

    Tacksam för svar .
    Testade mera saker nu !
    Hade löst överdelen på förgasaren och hade den upp och ner så att flottören (med ny nålventil )
    var stängd och körde den på starten . Nålventilen orkar ej hålla emot trycket !
    Man kan ju därav tro att bränsle trycket är för högt .
    Håller på att ragga fram mätare så man kan kolla bränsle trycket .

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 1 dag sedan av .
    #496049
    Janne Hagnell
    Moderator

    Eller skaffa bara en annan pump! Det är aldrig fel att ha en extra i alla fall.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #496050
    Patrick
    Deltagare

    Hej igen , nu har jag tagit hjälp av en vän som är en mycket erfaren bilmekaniker som hjälpt mig att mäta tryck med manometrar .

    Vi kontrollerade först Nålventilen i förgasaren som släpper vid 0,35 bar , vilket är ok med tanke på att en frisk bensin pump skall leverera upp till 0,30 bar (se bifogad bildfil som är kopierad från Saab 96 verkstadshandbok ) .

    Men sedan när vi mätte upp bränsletrycket från den nya pumpen fick vi hela 3,0 bar .(se bifogad bildfil ) .
    Mycket tyder på att bensin pumpen är felaktig .

    Bilagor:
    #496053
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo det verkar onekligen på det viset. Jag vill bara minnas att vid samtal med en i SAAB-kretsar känd motortrimmare så skulle nålventilen klara av att stänga vid 3 bar men mitt minne kan ju svikta ibland. Nu hade du ju köpt pumpen på klubbens reservdelsförsäljning så jag föreslår att du ringer till dem och frågar, det skulle ju kunna vara på det viset att det finns olika varianter på pumpar……

    SAABoholic

    95 -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Aero -00
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #496056
    Patrick
    Deltagare

    Har inte kvar emballaget/kartongen till pumpen tyvärr , men kvittot har jag 👍 kommer ringa reservdels säljarna imorgon 😊

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 1 dag sedan av .
    #496086
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Hur har det gått ?
    Fick du pratat med reservdelar ?

    SAABoholic

    95 -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Aero -00
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell

    #496092
    Patrick
    Deltagare

    Hur har det gått ? Fick du pratat med reservdelar ?

    Jo de var tillmötesgående och bra .
    De har skickat mig en ny pump och kommer få tillbaks den föregående för reklamation /undersökning .
    Har däremot inte hunnit fått hem pumpen ännu .

    #496137
    Patrick
    Deltagare

    Nu äntligen 🙂 Fick en annan pump som har rätt tryck .

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #496138
    Patrick
    Deltagare

    Nu äntligen 🙂 Fick en annan pump som har rätt tryck .
    Trevlig fortsatt sommar på er . Mvh Patrick

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng