Soppaslukande V4 -79…

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Soppaslukande V4 -79…

  • Detta ämne har 20 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2003-01-01 21:11 av .
Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #67257
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!
    Hur har du det med tändning och brytarspetsarna? När brytaravståndet blir mindre, så sänks automatiskt tändningen. Bilen brukar då bli svag, och man får trampa hårdare på gasen. Detta är nog inte hela förklaringen i ditt fall, men ett par deciliter kan det faktiskt göra. Om du byter brytare, så rekommenderas Bosch. Andra företag levererar brytare som man i värsta fall får efterjustera en gång i veckan. Detta beror på den undermåliga plastklack som slits eller pressas ihop alldeles för snabbt.
    Även taskiga tändstift och kablar, sätter ner motoreffekten, vilket gör att man får gasa mer.
    Det kan vara svårt ibland att avgöra om bilen sakta tappar orken. Om man vanligtvis kör lungt, så har ju motorn lite reservprestanda. Om man då gasar lite mer och mer när motorn börjar bli svag, så vänjer man sig lätt och tänker kanske inte på att man har gaspedalen en centimeter längre ner än man hade för ett par månader sedan.

    Alltså: I med nya Boschbrytare. Ställ dom ca 0,45. Efter en vecka är dom nere i 0,40, och där kan dom bli kvar i tusen mil innan du behöver bry dig. Köp sedan NGK-stift och bra silikonkablar, samt nytt lock och rotor, så behöver du inte tänka på detta heller på kanske två, tretusen mil. Se sedan till att få en bra förtändning, så kan du utesluta tändsystemet sedan. Det här kanske låter dyrt, men är i i verkligheten en del av en kvalitativ tusenmilaservice.

    Detta anser jag vara en grundförutsättning för en hyfsad bränsleförbrukning. Jag försöker INTE inbilla vare sig mig själv eller någon annan att detta skulle vara hela sanningen bakom dina problem. Troligen har du ett läckage någonstans vid bränslepåfyllningen. Det jag beskrivit är bara sånt som vissa glömmer bort ibland. Hoppas att det löser sig för dig!
    ”Tobbe”

    #67258
    roger hansson
    Deltagare

    Tjena och tack för alla svar =)
    Tankmätaren droppar även på raka vägar…
    Jag har haft bilen i ca 5månader nu.
    Mycket nöjd med den. jag har inte märkt någon
    skillnad med att den blivit svag eller något.
    Ett tändstift var dåligt så den bara gick på 3cylindrar ett litet slag. Men jag bytte alla 4 så den går som en klocka. Startar direkt och hackar inte någonting.
    Automatchoken däremot har jag märkt är lite småbråkig, den rycker lite i tex 50 när den är kall.
    Men när den blir varm så puttrar den på.
    Får prova att byta slangarna vid tanken,
    mene… Var kan jag få tag på dom?
    Har ringt skrotarna jag känner till i närheten och det finns inte en enda V4:a pryl på någon av dom

    Och en fråga som inte har med denna V4:an att göra.
    Jag har en -67:a som ska börja renoveras när värmen börjar komma. Var kan jag få tag i en funkerande silvermotor till den samt fina skärmar? (fram skärmar helst, dom som är på är kexchoklad vid fästerna)

    #67259
    tobbe99
    Deltagare

    Hej igen Roger!
    Det finns åtminstone sex slangar anmälda av skrotarna på: http://www.bildelsbasen.se Gå in där och klicka dig fram på saab, 95/96, bränsle, så skall du få se.
    ”Tobbe”

    #67260
    roger hansson
    Deltagare

    Tackar för hjälpen där Tobbe..
    Gjorde som du sa.. Ringde, den har vi inte kvar..
    Nej det har vi inga fler.. Den gick för lääänge sen osv…
    Ingen lycka alls
    Ringde till Saab här i karlskrona.
    Dom hade inte en enda V4:a del kvar.
    Men det verkade som det varit istortsett en enda person som köpte alltihop av dom, så han skulle försöka få fram nummret till honom, så jag kunde ringa och höra om han hade någon.
    Verkar som det är den grova slangen där.. Efter en upphisning, bortplockning av hjulet och butsat bort ”lite” smuts, så såg den ut att vilja gå i pension.

    #67261
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!!
    För jäkligt att dom inte plockar bort grejorna från datorn när dom sålt det. Nu finns det ju massvis med skrotar som inte ligger ute på nätet, så åk du runt och leta, så skall du se att du hittar. Tänkte själv börja kolla efter sådana nu när man vet att dom är svåra.
    ”Tobbe”

    #67262
    roger hansson
    Deltagare

    Hej igen. Och ett gått nytt år till er alla.
    Den slangen verkar mycket svår, har fått nummret till en som dom sa ska ha mycket v4:a delar.
    Så jag ska höra om han har någon som kan hålla ett litet tag iaf. Motorn ska lyftas över till min 67:a tillsvidare sen.
    Letar dock efter en fungerande silvermotor till den.

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng