Spec.3

Forum Övrigt SSR Spec.3

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-23 21:36.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14856

    christian bruce
    Deltagare

    Vad är det som skiljer en spec 3 från de övriga två spec satserna.. Vet att det väl inte kom från SSR utan var ett ”hemmaplock”. Hur många gjordes det? I vilka klasser användes de mest. o.s.v…….

    #98653

    david a
    Deltagare
    #98654

    fuling
    Deltagare

    Sp3 är en sp2 sats där man bytt 1ans drev på mellan axen + det lösa drevet på 1/3an(dubbekdrev) på huvudaxen.
    Hmm löst är fel ord, det sitter ditpressat + tillknölad kant.
    Det lösa sp3 drevet svetsas dit med tex 3st loppor.
    sp2 1an 21-33
    sp3 1an 29-36

    Sen är 4an sänkt lite, detta är gjort att 4ans drev på huvudaxen har 36kuggar istället föe 37.

    Vad man nu fick med sp3 var en LÅÅÅÅÅNG etta och en lite lägre 4a

    Vad jag förstått så gjordes det ca 60st sp3 satser.

    EDIT:
    David G
    Tackar, där var tråden jag letade efter

    #98655

    christian bruce
    Deltagare

    Tack för svaret. Tänkte inte på att söka så långt tillbaka i tiden. Var bara lite nyfiken angående detta då jag hittade något fränt i källaren igår. För övrigt, ska du ha blocket David?.

    #98656

    micke l
    Deltagare

    Hade en sp 3 sats i en Gr A V4:a en gång i tiden. Vad jag förstod så gjordes den för den tiden rally vägar var ordentligt krokiga. Fick mer ork i vägbyten och dyligt när det gick och gå ner på 1:an.

    Micke

    #98657

    fuling
    Deltagare

    Stämmer bra det. Hur mer jag har grottat ner mig i utväxlingar mm så förstår jag inte varför man inte höjde 1an mer i sp2.
    Jag använder 1an i konbana men då åker jag reält mycket högre slutväxel 9:38 sp1 ca=8:39 sp2.
    Men 1an skulle kunna vara ännu högre.

    Har man bara 4st växlar så gäller det att göra stegingen så att man använder alla växlar.
    Inte som sp2 som man bara använder 1an till att starta på i de flästa fall.

    #98658

    jorn
    Deltagare

    På den tiden da jeg kjørte Std.B/lilla gr. A hadde min bror en Ascona B nat. med en drevsats i veksellådan från en engelsk tilverkare. Den bilen hadde toppfart på nestan 100 km/h på 1:an’s veksel. På 4:an var toppfarten något øver 150 km/h, kommer inte i håg eksakt. Han hadde altså 3 vekslar innom samma fartsområde som jeg hadde på 4:an i min V4’a.
    Da hans motor i tillegg hadde 195 hk mot mine 110 hk ble det helt umulig å åka like fort som han når hastigheten på strekorna var høg. På riktiga krokvegar var det tvert om her hadde jeg flere veksler til rådighet i de lavere fartsområder og kunne få ut maksimalt av bilen.
    Enig med Fuling, det var merkelig at Saab ikke la seg litt høgere på de to første vekslene i sp2. Har aldri kjørt en bil med sp3. men daet hadde vært kul. Kan det være aktuellt å få tilverkad några satser?

    J.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng