"Special" Saab 96-62

Forum Övrigt Projekt / Min bil "Special" Saab 96-62

  • Detta ämne har 13 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-19 17:51 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7318
    tikkis
    Deltagare

    Har börjat studera lite hur man mekar med eget hemsidan + samtidigt lärt engelska.

    Kolla blog: http://www.saabworks.fi/category/blog/

    Tänkte att kanske vore fint skriva lite svenska också om min nuvarande projekten som är väldigt intressant vanligt tvåtaktare med gott om extra utrusting.

    Jag köpte bilen från första ägaren (årsmodell 1930, bakom bilen), bilens årsmodell 1962.

    #53695
    Dicst
    Deltagare

    Vilka speciella stötfångarhorn. Vart kommer de ifrån? De är ju helt rektangulära. Hemmasnickrat i rostfritt?

    #51412
    saab-bo
    Deltagare

    Påminner lite om tidiga 99 horn, som man kapat upp!

    / Bosse

    #51429
    tikkis
    Deltagare

    @Dicst wrote:

    Vilka speciella stötfångarhorn. Vart kommer de ifrån? De är ju helt rektangulära. Hemmasnickrat i rostfritt?

    Dom är en av specialiteten som bilen har haft länge. Jag ska ta reda på detta, men om jag minns helt ok sade han att dom kommer från Fiat ? Kan det vara ?

    Lite Start Info om bilen

    Man bakom bilen är Pertti Aronen, känd rally/race mekaniker i 50-60 talet, och inte minst mannen bakom framkomsrik Finsk rally- och raceförare Carl-Otto Bremer som ägt med sin familj SAAB import företag i Finland- Oy Importer Ab. Carl-Otto var duktig som själv Eric Karlsson, men tyvärr avlivd när scrashade sin Saab Safir august 1962.

    Pertti var tjänst i Importor och stort sett blandad för Saab tävlandet i Finland, samt Carl-Otto´s international karriar. Den bilen han köpt 1962 var som testbil för alla möjliga idé. Pertti berättade mig, att först han provade delarna till egen bil, och om dom var bra, var dom färdigt att säljä till kunder, eller anvanding i rallyskogen. Han anvander bilen som bruksbil mellan 1962-1980, och sedan dessa har det legat bla. Rafu Huhta´s Saab museum. Sista rund 20 år i samma kallgarage upp till 2005. (första bild i inlägget). Intressant saken är att bilen har samma färg som Carl-Otto anvander i sin Rally Saabar, samt bla. samma utrustningar.
    Tills nu har jag räknat ca. 70 artiklar/tillbehör/mekaniskt saken i bilen, som är utom standart trubnos 62:an. bla.Tackräcket har varit i Monte Carlo rally service mm.

    Jag hade drömmar länge om en Saab Sport- som många andra Saab enthusiast- men dom är relativt sällsynt i Finland. Jag som Pertti, vi är Finska Saabklubbens ”grundaremedlemmar”, och redan 90-talet Pertti berättade till mig om sin ”Lite Special” tvåtaktare. På den tiden jag lovade ta hansyn om bilen, när tiden är rätt. Och det är nu- Målsättningen är fixa bilen till besiktnings skick, utan att man överrenovera den original patina. Motorrummet samt tekniken ska jag fixa lite mer, så att bilen kommer funkar länge resor, men utseende håller jag med alla sin historia.
    Bilen har liten Sport känslan också med sin Sport motor samt bromssar som Pertti byte tidigt till bilen. Om allt går väl, ska jag delta till Saabfestival med bilen- det är målsättning nu ! Vi ska se om det lyckats :race

    #53703
    hubbe
    Deltagare

    Tikkis:

    mycket spännande att lesa om de gamla finska Saab hjälten. Dom har gjort känd Saab i världen minst lika mycket som sveriges Saab förare.

    Hubbe

    #53708
    Morten S.
    Moderator

    Filkommentar: Första ägaren samt bilens byggare lengst vänster. Bilden tagits från Alpen, vägen mot Bantävlning.

    Fantastisk bilde! Mere slike :CH

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #53911
    tikkis
    Deltagare

    Original bensintanken var helt sönderrostad. Bga detta, provar jag installera en 70Liters från en Fabriksbil, som jag har renoverad samt putsad. Provinstallerade detta idag, men det är mycket trång jämför V4. Kan det vara mindre ytrumme för bränsle tankar i 2t ??

    #54171
    tikkis
    Deltagare

    Här lite bilder om trång plasering av V4 tanken. Undrar om karossen är liten annan i 2t ?? Nämlingen det liggen 1 cm distans mellan tank och golvet när tanken var fast mot väggen framåt och golvbalken i bagakeutrummet. Den enda lösningen var vända balken bakåt och såsett justera mer plats. Har ingen annant erfarenten om detta ??

    #54281
    tikkis
    Deltagare

    Bromsarna nu genomgånget. Hoppas att funkar. Vore bra skaffa nya oken om dom funkar inte helt perfekt.

    Men den konstiga bakbroms reducenringsventil under baksäten; behöver man detta överhuvudtaget ??

    Hur man vänsterbrommssar med detta ??

    lengst ner i detta länken.

    96-62 Twostroke restoration part 10

    #54287
    Dicst
    Deltagare

    Det är väl ingen reduceringsventil, det är väl snarare en fördröjningsventil för att förhindra låsning bak innan främre oken börjar ta?

    #54343
    tikkis
    Deltagare

    Brukar man använda detta ventil när det är skivbromssar fram ?

    med 95:an samt drumbromssar, samt större 3/4 tums baksylinder det är troligtvis mycket notvändigt. I allafall det är nu i sitt plats.

    #54347
    Dicst
    Deltagare

    @tikkis wrote:

    Brukar man använda detta ventil när det är skivbromssar fram ?

    Nej.

    #54483
    tikkis
    Deltagare

    Tack för svaret.

    Jag provar först hur det känns.
    Ska kolla också 95-62:an om där fins det. Minst en panikbromsning med den bilen, och var inte kul när bakrehjular fastnar och bilen sladdade rejält.

    #171835
    tikkis
    Deltagare

    Jaså. Det har hänt en del sedan sist.
    Hoppas att linken funkar. Bilens original ägare fyller 84 år par veck sedan.

    Saab 96 Ur Special- ”Museum Car” inspection made succesfully

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng