Specialverktyg för kopplingsbyte

Forum Modellspecifika forum 90/99 Specialverktyg för kopplingsbyte

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-12 08:26.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16316

    jacke
    Deltagare

    Hej!
    Igår skulle jag riva ner kopplingen för renovering av slavcylinder på min 99 -77. Allt var frid och fröjd då jag skulle lägga in mitt hemgjorda mellanlägg gjort av ett gammalt bromsrör. När jag sedan skulle lossa tryckplatta och slavcylinder åkte ringen av på ett ställe och allt gick åt h-e…slavcylinder var nu så illa däran att jag inte fick upp tryck igen. Så nu till min fråga: Hur ska jag lyckas trycka ihop kopplingen på enklaste sätt? Har hört att det finns ett specialverktyg som liknar en gaffel. Nån som vet?

    Mvh
    Jacke

    #108733

    Lustgasen
    Moderator

    Det gör det, man sätter den över slavisen och bänder. Men jag brukar använda mig av Niklas ”walles” taktik. Ta lös skyddet till lamellaxeln och dra av den, (lämpligt kan vara att skruva in en bult i axeln och sedan banka lite lätt på bulten så brukar axeln hoppa ut.

    Sedan tar man loss de 6 st bultarna som håller fast tryckplattan i svänghjulet samt de 3st som håller fast slavisen. Sedan en kofot och trycker imellan svänghjulet och tryckplattan så man får ett mellanrum och kan få in en 19″ hylsa, sedan gör du det på andra sidan tryckplattan så att du får ett mellanrum och trycker in en 19″ hylsa.Efter det försöker du fiska upp lamellen genom springan mellan svänghjul och tryckplatta.

    När det är gjort tar du och försöker dra upp hela åbäket dvs tryckplatta och slavcylinder. Se bara till så tryckplattan inte fastnar på svänghjulets 2st styrpinnar.

    Detta är en variant, men testa först om du får tag på det där specialverktyget, det underlättar.

    Lycka till, Anton.

    #108734

    jacke
    Deltagare

    Tack så jättemycket för det tipset Anton! Ska testa det när jag får tid, annars vet jag ev en som har det där specialverktyget.

    /Jacke

    #108735

    walle
    Deltagare

    annars kan man ta å göra en häv arm av en gammal koppling från en 99a typ den före 75 ta armen som går från cylindern å igenom lådan till lagret den svetsar du på en grov järn stång sen kan du ta den å sätta ner å trycka tillbaka det gammla lagret å så sätta emellan en gammal tänd kabel eller el kabel eller den där ringen som man använder den metoden är idiot säker mvh niklas

    #108751

    jacke
    Deltagare

    Så ja nu har jag lyckats få loss kopplingen tack vare tipset med 19mm hylsorna 🙂 Tog ju bara en halvtimme :applause: Tyvärr har jag redan lyckats skada en del av grejerna efter allt bökande från i fredags så frågan är om jag ska köpa nytt eller om det går att använda det gamla? Bl.a blev det några sprickor i kanten på lamellen (som f.ö. har mkt tjocklek kvar) och sen blev det lite repor längst ut på slavcylinder, alltså själva glidstången. Jag bifogar några bilder nedan så kanske nån kan avgöra hur jag ska göra. Vill helst slippa köpa nytt då min ekonomi för tillfället är rätt taskig.

    Mvh
    Jacke

    #108754

    Lustgasen
    Moderator

    Skall sanningen fram så måste du nog köpa nytt urtrampningslager, och ska du köpa det, måste du köpa ny slavcylinder också, eftersom lagrena på t ex Mekonomen inte passar i den gamla slavcylindern.
    Lamellen går nog att använda igen.

    Mitt tips, kolla på skroten.
    mvh

    #108760

    jacke
    Deltagare

    Okej, då kanske jag ska försöka få tag i en slavcylinder i alla fall. Tack för tipset, ska kolla på skroten om det finns nåt. Annars om någon råkar ha en liggandes komplett med urtrampningslager får ni gärna PM:a mig. Storleken på cylindern ska helst vara 40mm men antar att 39mm också funkar.

    Mvh Jacke

    #108945

    saab-jonte
    Deltagare

    observera att oavsett vilken du beställer från mekonomen så får du fel urtrampningslager…

    jag köpte där till våran 1980, och mekonomen saluför en modell av lager, som enl. dom passar till alla 99, problemet är att det inte finns några anställda kvar på mekonomen som vet vad som är rätt eller fel utan litar helt och hållet på det som skrivits i deras handböcker…

    du gör nog smartast i att köpa en ny kopplingssats från sachs via Autoexperten.

    och då handlar det om följande delar:

    X 366 001 Koplings kit utan urtrampningslager SAAB 99, Sachs 940:-
    X 1850 282 744 Urtrampningslager VKC2232 292,50:-

    dessa grejjer är det du ska ha.

    observera att mekonomens urtrampningslager 05-VKC2218 passar till saab 90/99/900 med 40 mm slavcylinder. inte den modellen du har vill säga. årsmodeller varierar men från ca 1983-1984 hade alla saab från fabrik 40 mm cylinder men även avstick från detta finns givetvis. till infromationen hör även att haynes handbok som är rätt vanlig vid saab mekande visar tryckplatta och slavcylinder utav den senare modellen, tryckplattan känns igen lätt genom att man ser mycket mer av solfjädern i den modellen, modeller med 39mm cylindern har en mer kapslad solfjäder och på dom modellerna bör man ta ur hela enheten från transmssionen, till saken är att allt måste in igen på samma sätt.

    om man inte har tillgång till verkstads press eller dylik anordning kan man ta en stor hylsa, 48 mm eller större med en 3/8 förlängare på och ställa denna under baken på bilen, gäller förståss endast om man har drag på sin bil, hissa upp bilen och försiktigt sänk ner den och pressa i hop solfjädern och motera ett bromsrör eller dylikt innuti denna.bänd loss bromsröret från solfjädern försiktigt och lufta kopplingen

    #108957

    anders dahl
    Deltagare

    Ganska stor risk för skador både på händer och delar om man använder sig av dessa ”våldsamma” metoder.
    Om du ändå måste byta slavcylinder(och, ja, det måste du!) så kan du ju lika gärna se till att få en 40mm som det är lättare att hitta grejer till. Ingen, inte du heller, ser någon skillnad.
    Att det skulle skilja något på tryckplattan har jag aldrig sett, tror snarare att det har med tillverkare(fabrikat) att göra.

    #108965

    stefan
    Deltagare

    Saab Jonte. Det är lustigt med enligt SKF katalogen så är urtrampningslager VKC2232 till 40mm slav och VKC 2218 till 39mm slav.

    Som jag har fattat det så är det så här: Kopplingarna kan se olika ut beroende på fabrikat, förr fanns det väl även Borg & Beck så den biten är ju som den är och man kan inte identifiera slavcylinderns diameter efter kopplingens utseende. Kopplingen kan ju vara bytt en gång tidigare. 40mm slav är original på en del MEN, ska du byta slavcylinder till en ny så finns den bara att köpa för 39mm lager. Byter man koppling så får man därför mäta vilket lager man har och köpa det separat. Varken Mekonomen eller Autoexperten eller vem som helst vet vad du har för lager och har de bara en rekommendation så är det naturligtvis fel. Båda lagren finns att köpa som sagt.

    #108968

    jacke
    Deltagare

    Schyst att ni reder ut detta för mig. Jo jag misstänker att jag måste byta hela slaven inkl lager, det bästa vore såklart om man kunde hitta ett begagnat original. Min koppling är den varianten som ej har inkapslad tryckplatta. Kan bifoga en bild nedan så ser ni. Men det jag lurar på är om det isåfall skulle passa med en slavcylinder från sena 99or eller 900or? För då är det ju lättare att få tag i begagnat menar jag. Jag har f.ö original rep-sats hemma om packningarna skulle vara dåliga.

    Mvh Jacke

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng