standard b motor

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 standard b motor

Detta ämne innehåller 14 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-18 21:18.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4240

    sven gruva
    Deltagare

    har möjlighet att ev. köpa en v4 motor som setat i en rally standard b saab, min fråga är nu
    vad skiljer denna motor åt jämfört med orginal motorn? kam, ventiler, förgasare, mm.
    säljaren säger att det är en ”silver motor” och det ska tydligen vara bra. någon som kan
    hjälpa mej att räta ut mina frågetecken.

    tack tack
    Y9

    #28779

    rallysaaben
    Deltagare

    Om det är en ärlig stdb motor så är det väl lite portade toppar (upp till toleransen), kam med lite längre duration, hårdare ventilfjädrar, original ventiler, tvåportsförgasare (osäker på vilka som var godkända?), annat grenrör, osv.

    Jag skulle inte bygga något på en silvermotor iallafall, det är andra toppar(andra kylkanaler+kort tändstiftsgänga=går inte att sätta på en senare motor), det är ett annat block också med ”lösa cylinderfoder” fast de är inte löstagbara, det ser bara ut så, det är svårare att få tätt in till cylindrarna på dessa motorer, ska du göra den original så är det kanske inga problem att ha en silvermotor.

    #28802

    sven gruva
    Deltagare

    tack för svaret! då gör jag iordning den orginal motorn jag har i bilen,
    ny fråga vad skall jag välja för kamaxel, vill ha en körbar bil (ca 100hk.)
    någon motsvarighet till volvos d,k kammar, har tvåportsinsug weber 36/36
    tillsnyggade kanaler och orginalventiler.

    #28824

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag körde förut med 36dcd, portade toppar med stora ventiler, 7,4kam (från axelssonsengineering), stdb grenrör, 1775cc.

    Man kan inte uppskatta effekt på en motor på ett vettigt sätt, men den motorn gick i stort lika som brorsans golf 2 med 90hk, dvs den ena åkte inte i från den andra, sen får man väl dra de slutsatser man vill.

    Det jag kan säga utifrån min erfarenhet är att stora ventiler (37/42) + annan kam är det som ger något.
    Jag skulle tro att en 7,4 eller 7,6 kam är lagom, då får man en bra körbar motor som funkar i all slags trafik, lättar du sen svänghjulet så blir den rapp på gasen också.

    Som jämförelse så kör jag nu med korsinsug och tg258kam (8,6 i lyft=ganska vass kam) och jag upplever inte bilen som speciellt svårkörd, trots spec2 drevsats och 8:39 slutväxel i lådan, men alla tycker ju olika.

    #28857

    sven gruva
    Deltagare

    bra svar igen!tja hk. antalet är inte så viktigt, men det är ju alltid kul med med mer effekt!
    med körbar bil menade jag en bil som både kan användas till familjeutflykt och ”rally” körning på isen.
    köpte ett 2″ avgasystem til bilen fränt ljud blev det, men grenrören är vad jag kan se rena kattasrtofen
    där höger och vänster sida möts är rören mycket tokigt dragna, hur var gjort på stanb. bilarna?

    #28858

    rallysaaben
    Deltagare

    Med lite filade toppar och en 7,6kam så kommer du få en bil som blir bra på isen, ökar du sen på kubiken lite och sätter i större ventiler så blir det ännu bättre, lite bättre vrid skadar ju inte i en v4, när isdäcken kommer på så går det ganska tungt, men det kostar ju lite att fixa motorn också tyvärr.

    Du har ett simons 2″ system, ja kröken är väl kanske inte optimal, den gör dock något, frågan är hur mycket,
    då är det bättre med ett stdb grenrör, det är lite svårt att få tag på ett som är fint men de verkar vara av rätt bra kvalite så det går att laga dom så det blir skapligt, röret gör en krök runt oljefiltret, det syns på bilden.
    Annars så säljer klubben ett annat rör som kallas ”knalleracing”, det är nog inte heller så dumt.

    Dessa två rör passar i befintliga hål i motorrumsgolvet, det finns även grupp 2 rör, men då får man ta upp nya hål i golvet bakom drivaxlarna.

    #28859

    emul
    Moderator

    Lite om standard-b då..

    ”I Sverige ändrade SBF, till tre bilklasser 1974: Special, Std-A och Std-B.
    Nu räknades bilens vikt/Hk. Gränserna sattes vid under 10 kg/Hk i klass Special.
    Mellan 10-15 kg/Hk i St-A, och över 15 kg/Hk i Std-B.”

    ..och än mer intressant hittar du här. Homologeringspapper och lite allmän info. Hoppas det ger dig något!

    http://home.swipnet.se/~w-27826/stdb/stdb/STDB.HTM

    Nån som har bilder på avgags stdb vs knalle och sånt liggande?

    EDIT: Där kom lite bilder…. Klubbens ser ut såhär! Är det Simons eller?

    http://www.websitefolder.net/saabklubben/art-1.asp?id=1135&iPageID=6

    #28862

    rallysaaben
    Deltagare

    Intressant sida, där står ju det som gällde för stdb.

    Japp, det är ett simons, och tyvärr så är nog kröken lite felkonstruerad om man vill trimma lite mer.

    För 5-6 år sen så köpte jag ett sånt system till min v4 som då var original, det blev ju lite skillnad vill jag minnas, men inte så mycket, det funkar nog på en småtrimmad nästan original motor.
    Och att sätta detta rör på en riktigt trimmad motor är nog bara att strypa ner den ordentligt.

    Röret på övre bilden i mitt förra inlägg är ett stdb och det undre ett knalle, och man ser ju klart och tydligt stdb och knallerörets fördelar gentemot simons, dock påstår jag inte att simons är värdelöst.

    #28873

    Lollo
    Deltagare

    Hade knalle på min den indiskt gula, det måste ha gjort en hel del för den ble å gå mkt bra och blev riktigt varvvillig trots standard enkelportsförgarsare.
    //Lollo

    #28246

    rallysaaben
    Deltagare

    Ja knalle är nog inget dumt rör, och det är väl egentligen bättre att köpa ett knallerör för typ 15-1700kr istället för ett gammalt rostigt stdb rör för 1000kr.
    Man kan ju köpa ett knallerör och resten av simons, då har man ju ett riktigt bra system sen, simons håller ju en hög kvalite också så det håller ju länge.(iallafall mitt system)

    #28906

    silverman
    Deltagare

    Jag undrar om det går att få tag i nya knallerör ???
    Någon som vet ??????
    /Thomas

    #28917

    Lollo
    Deltagare

    På vår klubbs Webshop. :AP

    #28920

    cch
    Deltagare

    Jag har en standardB motor i min 95a (silvermotorn).
    Jag körde först med standardB grenröret men har nu bytt till ett Knalle.
    Hade inte det förstnämnda varit så knöligt att montera hade jag satt dit det igen.
    Tycker spontant, utan att ha några papper att visa upp, att standardB röret gav bättre bottenvrid och effekt i övrigt. Även ljudet var bättre.

    Mvh

    CCH

    #28929

    sven gruva
    Deltagare

    jag köper knalleröret direkt, och kopplar ihop det med simons systemet. måste man vara medlem i saabklubben för att få handla på webshopen?

    #28960

    rallysaaben
    Deltagare

    @sven gruva wrote:

    jag köper knalleröret direkt, och kopplar ihop det med simons systemet. måste man vara medlem i saabklubben för att få handla på webshopen?

    Ja, det måste man.

    Och ja, det blir lite knöligt med stdbröret, jag har flyttat mitt oljefilter så för mig är filterbyte inget problem, men jag kan tänka mig att det blir krångligt med filtret på originalstället.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng