Startmotor 900GLI -84
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Startmotor 900GLI -84
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2024-02-14 21:58 av
Ove Eriksson.
-
FörfattareInlägg
-
februari 9, 2024 kl. 19:23 #513577Tjena!
Startmotorn har en tendens att bara klicka till ibland och inte dra runt som den ska. Efter att jag bytte batteri och jordfläta är problemet inte alls lika stort men det det kvarstår emellanåt. Nu är det ju varianten där startmotorn sitter under grenröret så den verkar vara lite bökig att komma åt. Så jag har två frågor.
1. Kan man byta startmotorn underifrån eller måste man lossa grenröret?
2. Är det samma startmotor som till senare varianter bara annan placering, eller är det två helt skiljda modeller?
Mvh Ove
februari 10, 2024 kl. 14:28 #513590Hej. När jag kollar klubbens webbshop så ser det ut att skilja mellan 1984 och 1985 men ring och kolla med våra medarbetare i Skattkärr så vet de säkert vad som passar till din bil. Mvh Bengt
februari 12, 2024 kl. 19:17 #513625Hej!
T.o.m. 84:orna hade gamla tiders startmotor med direktdrivning från startmotorns rotor till drevet som kuggar i startkransen. Den måste ge stort moment vid lågt varvtal och är en seriemotor med mycket järn och koppar i. Den satt under grenröret.
Från-85 är det en modernare variant som är högvarvig och med en nedväxlande planetväxel mellan rotor och kugghjul. Ganska säker på att den inte kan ersätta den du har. Den är mindre i storlek och fick då plats under insugsgrenröret.
Det går att byta den du har utan att demontera grenröret men då får man känna sig fram, ev titta med lampa och spegel.
Ett vanligt fel när det fel du beskriver uppträder är ju brända solenoidkontakter. Solenoiden är den manövermagnet som drar in startmotorns drev i kuggkransen. När drevet väl nått kuggkransen sluts två kontakter i solenoiden och startmotorn går igång. Dessa bränns rejält vid frånslag pga induktansen och den höga strömmen. Så småningom uppstår dålig kontakt.
Solenioden går att ta isär och kontakterna kan filas rena. Man får löda loss kablar i solenoidens bakkant för att kunna öppna den. Skruvarna som håller den i stratmotorn kan ibland vara svåra att få loss.
Sedan kan det ju vara kolen också men det tror jag är mindre vanligt.
MVH/Gunnar
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
februari 14, 2024 kl. 21:58 #513665Stort tack för ett mycket utförligt svar! Det uppskattas varmt.
Mvh Ove
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.