Startmotor -96 1960

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Startmotor -96 1960

• Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Stefan
    Deltagare

Jag försökte köra startmotorn genom att koppla ett batteri till den med startkablar. Kopplade även plusmatning till den klenare kabeln på startmotorn. Ett klick hörs men inget mer. Vad kan detta bero på? Solenoiden verkar fungera men hur startar motorn? Är det när solenoiden kommit ut tillräckligt?

Vore tacksam för förklaring och tips.

kjellake
    Deltagare

Det finns en kontaktbrygga i solenoiden som ger kontakt mellan in- och utgående anslutning på solenoiden när den får ström och ”drar”. Om den rör sig fram och tillbaka som den ska så kan det vara dålig kontakt vid den här kontaktbryggan. Det kan förstås också vara något fel på själva startmotorn. Om du kopplar pluskabeln till anslutningen mellan solenoid och själva motorn så att du kopplar förbi solenoiden så ska motorn gå om den är felfri. Då ser du om felet finns i motor eller solenoid.
    Kontaktytorna i solenoiden (kontaktbryggan) bränns ofta på grund av den starka ström som ska gå igenom där och det kan då hända att det inte blir nån kontakt alls mellan de ytorna.

Stefan
    Deltagare

Tack för tipset! Ska testa det vid tillfälle. Måste nog köpa nya nycklar så jag kan demontera motorn. Det är bra att kunna hålla till på arbetsbänken.

Stefan
    Deltagare

Återkoppling är på sin plats. Startmotorn fungerar, jag hade kopplat fel. Tack varje kjellake så förstod jag vad som blev fel förrut.

https://saab96tt.blogspot.com/2020/05/dagens-lycka.html

Lilln
    Deltagare

👍

kjellake
    Deltagare

Bra att det löste sig! Trevligt att du berättar hur det gick!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng