Startproblem

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Startproblem

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Startproblem

  • Författare
    Inlägg
    • september 24, 2002 at 12:28 #8876

      Hej!

      Min Saab 99 GL -83 har fått lite startproblem.
      Den hostar inte ihåg förrän efter ca 10 startförsök. Å då går den igång väldigt knackligt. Efter varje startförsök startar den desto mer, hackar några gånger och sen dör den.
      Tillslut går den igång på lågvarv, men trycker man då ner gasen så dör den. Nästa försök, samma sak, men då kan man gasa och köra iväg.
      Vad bör jag kolla?
      Obs, jag kan nästan ingenting om bilar. Men ni kanske kan tipsa mig om vad jag kan kolla iaf.
      Tack på förhand!

        september 24, 2002 at 15:19 #65938

        Hejsan!!
        Det där kan vara lite allt möjligt. Börja med att kolla avståndet på brytarspetsarna. Om detta är ok så kolla oljenivån i förgasaren. Jag kan inte komma på något annat såhär direkt.
        Lycka till!! “Tobbe”

          oktober 8, 2002 at 14:11 #65939

          Hur vet man hur mycket olja det ska vara i förgasaren då? Står inget i intruktionsboken.

            oktober 8, 2002 at 15:28 #65940

            Hej igen!
            Jag tror att det skall vara ett par mm nedanför övre delen av det rör man ser när man skruvat av korken. Det finns lite olika förgasare till SAAB:arna, men på din 83:a skall det nog vara så. När man skruvar på locket så brukar det fjädra emot lite i själva flottören, men det är normalt. Tänk på att många brytarspetsar av piratfabrikat “går ner sig” eller tappar avståndet väldigt fort när dom är nya. Bosch original rekommenderas. Lycka till igen!!
            “Tobbe”

              Anonym
              oktober 9, 2002 at 09:15 #65941

              Hej!
              När du ändå kollar oljenivån i förgasaren; kika om membranet är helt.
              Mjukt och spänstigt och utan sprickor skä hä va’!

              //T-P

                oktober 9, 2002 at 11:18 #65942

                Hej igen Rikard!
                Jag kollade i verkstadshandboken, och nivån skall ligga 5 mm, absolut max 10mm under rörets övre kant. Röret ser du när du kikar ner i förgasaren efter att du skruvat bort påfyllningslocket. Om du måste byta membran, så är det både lätt och billigt. Om membranet är slut, så brukar oljan försvinna. Turbo-Pelle; Long time no see!! Åker du fortfarande 99 med alla instrumentlampor i ordning?
                M.v.h “Tobbe”

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.