startproblem b201 förg.

Forum Modellspecifika forum 90/99 startproblem b201 förg.

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-19 08:47.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

tommie
    Deltagare

hej!

har startproblem på min saab 90 -87 med b201 singel förgasare.

tänder på alla fyra stift, haft väck alla en åt gången och vridit på tändningen. torra stift och fin färg.

kollat bränsletillförseln, lossade slangen mellan pump/förgasare och vred på tändningen. bränslet kommer som det skall…pump…pump…pump osv.

visar ingen tendens att vilja tända alls..inte ens lite. nytt luftfilter sitter där.

är det viktigt med vaakum i insuget för att det skall funka öht? gummit runt slanganslutningen på insuget från bromsservot är mkt dåligt, kan det vara en bidragande orsak?

den svarta behåhallaren til vänster om förgasaren, är det ett filter i den? eller ser den bara till att lagom mängd bränsle kommer in till förgasaren och resten går i retur till tanken?

tacksam om någon hade en fundering kring något.

ja, jag har haynes boken..

mvh Tommie

mr ems
    Deltagare

Hej på en 87a har du en pierburger förgasare och då har du ett insugnings gummi mellan förgasare och insuget , kolla så att det är helt . Ja vaccumet är viktigt så man får igång motorn samt att man har jämn gång i motorn .Har du kollar med startgas ? Har du gnista så skall motorn starta med startgas . Så länge du inte har någon motor skada . Har du rätt bränsle ? Ibland ,alldeles för ofta så tankas bilar med diesel och E 85 .Detta problem bör du inte lida av då dina stift är torra .På några 87 or har jag tagit bort och pluggat retur bränsle behållaren . Bilarna har varit svår startade eller haft dålig prestanda . Då tar du och koppla en ny slang direkt från bränsle pumpen till förgasaren och ett nytt bränsle filter är ju inte dumt . Samt pluggar returledningen . MEN om du har en Strombergar förgasare så skall du kolla det berömda förgasarmembranet !!! En bild hade kanske inte varit fel . Mycket nöje .

tommie
    Deltagare

hej,

tack för svar, yes en pierburg 175 cdus någonting. GummiMembranet är helt. rätt bränsle är i tanken. adaptern mellan förg insug är hel.

den trycker ur sig bensin vid startförsök, chokning. bensinen rinner då ut i insugröret (plaströret) och ut genom förvärmnings anslutningen undertill.

skall plocka väck förgasaren och rengöra iaf.

bilen har stått mkt innan jag köpte den så blir det väl alltid avlagringar som släpper kanske..hoppas ngt sådant enkelt. skall sätta ett filter mellan pump förgasare..finns juh gott om slang där och man ser lätt om det kommer skit från tank osv. genomskinligt filter då.

bild kan jag ta nu innan jag demonterar.

mvh
    Tommie

viggen959
    Deltagare

Se till o ha rätt stift i köp saab orginal el NGK inget annat, sitter det fel stift i dom 8V så kan dom vara/bli svårstartad,Lycka Till, mvh joakim.

tommie
    Deltagare

saab orginal grejer allt, tom luftfiltret som jag bytte.

den har juh funkat felfritt fram tills det blev töväder och iom att det frös-töade-frös så började den visa tecken på att inte vilja starta. sura ner och hade sig. bytte luftfilter som vart helt igensatt, frid och fröjd någon dag men sen började det igen.

Nu har jag haft ner förgasaren och kikat. det var mkt avlagringar (svart sot) i inloppet på förgasaren och på trotteln, där var det ganska tjockt på ngt ställe. lossade och kollade i botten vid flottören och inget skräp där. lossade choken och tittade..rent o fint.

kontakten har jag redan lossat, anl. till buntband är att det är nog inte korrekt skruv eller ”pinne” till den förgasarn, har inte påverkat bilens gång…gick som en klocka inna och startade på första vridet. passar i röret men inte gängerna.

Däremot lade jag märke till en sak, undertill på ventilen är det en slanganslutning vinklad neråt som INTE!!..var ansluten till ngt. alltså när jag blåste mer tryckluft lite lätt genom bränsle tillförselingången på förgasaren så kom det ut genom denna anslutningen, även bensin rann ut där när jag skulle tömma förgasaren. vad är detta för ngt? Är det därför motorn är så klibbig just under isuget..hmm?

jag kollad inte direkt om det var ngn lös slang under, står ute,kallt ah osv. skulle gå snabbt.

tommie
    Deltagare

kondens samtidigt som halvslappa/glappiga tändkablar var nog boven…

provade dra igång bilen med bogserlina….efter att tag tuffade den igång…gick bra på alla fyra men vid högre varv så misstände den.

åkte till biltema och köpte t-kablar rotor/lock och bilen går som en dröm ..igen. :wiiiiiieeeehhhhaaww:

anderslindh
    Deltagare

Det var ju bra, men i allmänhet är just tändkablar något som biltema inte är mästare på till våra 8v, många som haft problem med dem vad jag hört. Kan vara bra att veta om det blir problem igen 🙂

tommie
    Deltagare

Jag vet..biltema är juh inte att rekommendera vad gäller tänd-prylar men det var en prisfråga och jag vill hålla nere utgifterna på bilen…även om den är en lågmilare och kanske förtjänar bättre grejer. kvittot sparas iaf..

fick bilen billigt och har kostat på den nytt b-ok hö fram (bosch), gen-rem, olja filter,tändk/rotor/lock. allt via mekonomen/autoexperten men just tänddelar var biltema.

kommer ändå sälja bilen framåt våren…och över 10.000kr får man juh inte.

tack för alla svar och tips..

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng