Startproblem for dummies

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Startproblem for dummies

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Startproblem for dummies

  • Författare
    Inlägg
    • april 17, 2013 at 19:57 #7428

      Som rubriken säger så är det startproblem for dummies det här gäller(föfattaren till denna tråd).

      Det började med att jag fick problem med brytarna i fördelaren(fiberklacken slets ned på ca 5 mil trots infettad efter konstens alla regler) förra sommaren och skulle plocka ner fördelaren och kika lite hur det såg ut och om det glappade och så, blev bytt kondensator samtidigt då det kan varit den som va orsaken till problemen. Innan detta kunde man ju iallafall starta bilen när man hade fräsch brytare i. Kom inte så mycke längre än att fördelaren rök i bilen igen och sen fick jag inte igång maskinen.
      Nu såhär med facit i hand så skulle man ju kanske kollat upp lite mer, innan jag tog ut fördelaren utan att kolla vilket läge den stått i och så(??). har jag fattat det rätt än så länge?
      Men det gjorde jag ju inte så nu till min fråga.
      HUR kan jag få igång den igen och få fördelare rätt och tändföljd och cylindrar hit och dit?? Jag blir bara förvirrad 😳

      Kan någon mer ärrad saabmek förklara det här väldigt pedagogiskt(bilder är ett väldigt plus) för en som väldigt gärna vill ha igång sin klenod till våren?

      Som ni märker ovan så är jag inte jätteinsatt i alla begrepp och skulle väl säga att jag är typen som hellre åker än skruvar om man säger så.(ja den diskutionen kan vi ta nånannan gång varför jag skaffat en gammal bil)

      Hade blivit väldigt glad för lite hjälp på vägen. 😀

        april 17, 2013 at 20:12 #54653

        Det är inte så komplicerat. Man måste bara se till så motorn står på rätt arbetsvarv 🙂

        1. rotera motorn tills märkningen på nedre remskivan sammanfaller med markeringen för TDC. (tex genom att spärra frihjulet , lägga i 4an och dra bilen framåt eller bakåt) Ta sedan bort oljepåfyllningslocket och se ifall ventilmekanismen (1ans cylinder) rör sig eller står still när du vickar motorn lite fram å tillbaka kring TDC märket. Står ventilerna still är motorn “på rätt varv” där gnistan ska slå till. Om ventilerna rör sig, snurra motorn ett varv till.

        2. sätt i fördelaren med rotorn pekandes mot monteringsmärket, punkten, på kanten. när kuggarna glider i ingrepp hamnar rotorn närmare strecket som är inställningsmärket.

        3. vrid vevaxeln så motorn hamnar på 6 gr f.ö.d på märkningen vid bröstkåpan och vrid fördelaren så rotorn pekar rakt på inställningsstrecket på kanten och dra åt fördelarskruven lite lätt. Då bör motorn starta och gå, sen får man finjustera med stroblampa eller mätmejsel.

        Lycka till! :wrench

          april 18, 2013 at 07:19 #54665

          @William wrote:

          Det är inte så komplicerat. Man måste bara se till så motorn står på rätt arbetsvarv 🙂

          1. rotera motorn tills märkningen på nedre remskivan sammanfaller med markeringen för TDC. (tex genom att spärra frihjulet , lägga i 4an och dra bilen framåt eller bakåt) Ta sedan bort oljepåfyllningslocket och se ifall ventilmekanismen (1ans cylinder) rör sig eller står still när du vickar motorn lite fram å tillbaka kring TDC märket. Står ventilerna still är motorn “på rätt varv” där gnistan ska slå till. Om ventilerna rör sig, snurra motorn ett varv till.

          2. sätt i fördelaren med rotorn pekandes mot monteringsmärket, punkten, på kanten. när kuggarna glider i ingrepp hamnar rotorn närmare strecket som är inställningsmärket.

          3. vrid vevaxeln så motorn hamnar på 6 gr f.ö.d på märkningen vid bröstkåpan och vrid fördelaren så rotorn pekar rakt på inställningsstrecket på kanten och dra åt fördelarskruven lite lätt. Då bör motorn starta och gå, sen får man finjustera med stroblampa eller mätmejsel.

          Lycka till! :wrench

          Tack tack det ska följas och se om den hoppar igång.

          Nu till nästa dumma fråga. Hur vet jag vilken som är “cylinder 1” på fördelarlocket så jag får rätt tändföljd?

          Till helgen blir det lite skruvande och förhoppningsvis provkörning

            april 18, 2013 at 07:40 #54667

            Finns en ritning över det i instruktionsboken:

            https://saabklubben.se/saabfakta/saab-9596-tt-v4/tandstift-tandkablar-v4/

              april 18, 2013 at 10:00 #54673

              Sedan om du ändå har kvar problemen med fiberklacken så kanske du ska byta fördelare eller byta till brytarlöst tändsystem.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                april 18, 2013 at 18:53 #54686

                @Janne Hagnell wrote:

                Sedan om du ändå har kvar problemen med fiberklacken så kanske du ska byta fördelare eller byta till brytarlöst tändsystem.

                Ja brytarlöst har jag funderat över, ska beställa de när jag väl fått den att gå. Är det hot spark som gäller eller vad ska man köra med?

                  april 18, 2013 at 19:25 #54689

                  Det står også angitt sylindernummer på motoren.
                  (Enten på innsuget eller på toppene)

                  Been a Saab owner since 1987.
                  I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                  Today I have:
                  1960 93F
                  1967 96 Monte Carlo 850
                  1975 96 V4
                  1989 900i 8V 5 dørs
                  1992 900S 5 dørs
                  2009 9-3 SC tid

                    april 19, 2013 at 07:13 #52426

                    @Morten Strandmoe wrote:

                    Det står også angitt sylindernummer på motoren.
                    (Enten på innsuget eller på toppene)

                    Japp det har jag också sett, frågan gällde ju mest vart jag ska sätta kablarna på fördelarlocket.
                    Om jag fattat det rätt så ska jag sätta 1:ans vid kondensatorn och sen i rätt följd?!

                      april 19, 2013 at 07:39 #52418

                      Bilden ovan går väl inte att missuppfatta, tycker den är väldigt tydlig.

                        april 19, 2013 at 08:54 #54717

                        Har själv inte testat, men Hot Spark och Ignitor är väl de mest välkända.

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          april 19, 2013 at 09:15 #54718

                          på bosch fördelare i allmänhet är det alltid en liten skåra i kanten på fördelarhuset som är cylinder ett. Alltså kanten som locket står på, kikar du där brukar det vara ett litet spår, det är cyl ett normalt sett.

                            april 21, 2013 at 14:37 #54795

                            Nu har det skruvats idag och vips när man följde era råd så hoppade han igång. Oerhört tacksam för riktigt bra hjälp och beskrivningar.
                            Nu ska det bara ut och testköras för att se om problemet med brytaren är kvar. Men lutar åt att jag beställer ett brytarlöst system nu i veckan!!

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.