Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Startproblem varm motor
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2004-06-09 19:01 av .
- FörfattareInlägg
- 18 maj, 2004 kl. 18:38 #10572
anonymous
DeltagareBilen blir svårstartad när motorn är varm.
En saab 96 62/63 std.
Någon som har någon bra ide.
Måste besiktiga snart och vill ju inte bli stående på plan utanför…….// Patrik
18 maj, 2004 kl. 20:30 #75006enor
DeltagareGår choken tillbaka ordentligt?
18 maj, 2004 kl. 22:10 #75007stefan
DeltagareProvat annan tändspole?
19 maj, 2004 kl. 01:50 #75008matthias r
DeltagareStandardmotor eller trimmat??
Går motorn bra i övrigt, d v s visar inga tendenser till att sura och lätt tjuvstanna under gång?
Har den även dessa trix för sig, mät flottörnivån och ev justera den till rätt värde.
19 maj, 2004 kl. 07:13 #75009robert sundberg
DeltagareHade problem med min v4 en gång. Motorn stannade så fort den blev varm. Bytte kondensator då så funka den sen. Kan kanske vara det!!
19 maj, 2004 kl. 17:16 #75010anonymous
DeltagareEnor: Choken trilskas lite ibland, brukar putta tillbaka hävarmen på förgasaren manuellt..
Du har ev inga munstycken liggande ? Har du hämtat hem bilen ? Ser den inte på parkeringen utanför lyan ?
Stefan: tändsploen är ”ny” dock ej origanal.
Matthias: Std motor med 2″ avgas.(klubbens)Borde kanske kolla flottör nivå, halsrinsstorlek och munstycken.Kan tilläggas att den går orent på låga varv så detta med munstycken och sådant kanske borde ses över. (Den blir sur och måste gasas ur ordentligt och jag behöver ge lite extra grundgas om jag hamnar i köer.)
Hade vi någon bra rekommendation på dessa, XP du brukar ha bra tips, har dock ej kollat vad som sitter.// Patrik
25 maj, 2004 kl. 17:50 #75011anonymous
DeltagareInga mer synpunkter….
Har de som kan somnat i garagen eller?!// Patrik
25 maj, 2004 kl. 18:02 #75012tobias a
DeltagareI verkstadshandboken står det:
1. För hög flottörnivå
2. Ingen primärström till spole och strömfördelare (utebliven sekundärspänning)31 maj, 2004 kl. 18:45 #75013anonymous
DeltagareHur gör man egentligen när man justerar flottörnivån, jag har bara 18-19mm mot 21+-1mm enligt handboken.
Sen återigen lämpliga munstycken ?!
Verkar som 2:an cylinder går lite torrt ibland…
Och nu har man körförbud från imorgon, men man kan ju alltid vara ute och provköra.// Patrik
31 maj, 2004 kl. 19:27 #75014tobias a
DeltagareHur man gör står i handboken. Jag orkar inte skriva ner allt
Om du har PDF-versionen från klubben kan du ju enkelt söka i Acrobat vad du söker. Där finns säkert information om storleken på munstyckena. Jag har ju en långnos TT och jag tror det skiljer en del från din..
Lycka till!
1 juni, 2004 kl. 18:57 #75015anonymous
DeltagareCitat:
Ursprungligen postat av patrik svalin:
[qb] Hur gör man egentligen när man justerar flottörnivån, jag har bara 18-19mm mot 21+-1mm enligt handboken.
Sen återigen lämpliga munstycken ?!
Verkar som 2:an cylinder går lite torrt ibland…
Och nu har man körförbud från imorgon, men man kan ju alltid vara ute och provköra.// Patrik [/qb]
Tyvärr så är det inte legalt längre! Endast kortaste väg till SBP! Inga provkörningar eller körning till verkstad, blir du stoppad kan det gå så långt som till rättegång.
1 juni, 2004 kl. 21:38 #75016stenstorparn
DeltagareHej
Ursäkta att jag halkar ur ämnet men läste att man inte får ens provköra obesiktigat.
När kom denna regel , hade ingen aning om detta, har kört många provmil i mekarkläder.Får man verkligen inte ens åka raka vägen till närmaste verkstad för Tex. Co + Ljusinställn.
Patrik: / Är den lättstartad Kall? Och svårstartad när den varit avstängd i ca 5 min(och varit riktigt varmkörd).
MVH Christer Sköld
2 juni, 2004 kl. 18:42 #75017anonymous
DeltagareStenstorparn: Startar lätt kall. 5min ?! kortare tid svår, längre lättare…
Stehagskrister: Måste ju provköra när man justerar förgasaren mm. Hade inte för avsikt att köra stan t&r.Men det är möjligt att det är så enligt lagen, men är de så nitiska ?!
Hoppas inte…2 juni, 2004 kl. 20:33 #75018Lollo
DeltagareHej.
Man får åka fram och tillbaka verkstad och till bilprovningen obes, men inte oskatt & oförsäkrat, kostade mig 900 spänn med 150 meter kvar till garaget.2 juni, 2004 kl. 23:42 #75019matthias r
Deltagare18-19 mm nivå är lite väl högt. Då kan du börja med att lägga en extra packning under flottörventilen (=nålventilen). 1 mm extra pkn påverkar flottörnivån 2 mm. Allt står i VHB.
Att det här värdet är rätt är A och O för gången och framför allt smörjningen ( men det är vid för låg nivå). Det skumma är ju att din motor
går torrt på mittenburken. Hur har du konstaterat det? Färgas stiftets isolatorfot vit?/MR - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.