Stöldskyddsystem!

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Stöldskyddsystem!

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Stöldskyddsystem!

  • Författare
    Inlägg
    • juli 27, 2015 at 21:52 #377311

      Jag har hållit på att byta instrumentpanel i min 9000 till en i träimitation. Det är en lång jäkla beskrivning i Haynes boken och jag hoppade över det mesta och gick på ”känn”.

      Men när jag nu skulle låsa bilen för att fortsätta imorgon (det börjar bli mörkt) så gick inte det. Jag märkte att den röda lilla lampan tillhörande stöldskydden nu inte längre blinkar.

      Vad kan ha hänt och hur kan jag rätta till detta? Bilen går altså varken att starta eller att låsa, och jag gjorde inte som det stod att koppla bort batteriet innan -_- kanske skulle jag gjort det? Hjälper det att koppla bort batteriet nu för att ‘återställa systemet’?

      Tack för svar!

      99 -77 luftfjädring och förgasare
      900i 8v -88 finbil
      9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

        juli 27, 2015 at 21:55 #377314

        DSCF1229

        DSCF1229

        99 -77 luftfjädring och förgasare
        900i 8v -88 finbil
        9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

        Attachments:
          juli 28, 2015 at 10:15 #377324

          Kontrollera med voltmätare om du inte har pulsande spänning på lysdioden. Dom brukar gå sönder.
          Tryck 5 ggr på larmfjärren om den har tappat kopplingen till bilen.
          Kontrollera så att inga sladdar lossnat…

          Timpa
          http://saab9000vector.blogspot.se/

            juli 28, 2015 at 17:49 #377335

            Det där fungerade! Men sen lika snabbt så tappade den kopplingen igen! Lysdioden blinkar ibland. Bilen går att starta ibland, men efter ett startförsök så går det garanterat inte att starta mer närmsta timmen.

            Finns det relän/säkringar eller andra grejer som tillhör stöldskyddssystemet som kan ha gått sönder?

            99 -77 luftfjädring och förgasare
            900i 8v -88 finbil
            9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

              augusti 5, 2015 at 12:43 #377642

              jag lagade en 9000 en gång som pumpen lagt av på och den var likadan. Höll på att bli tokig och nästan ge upp när jag lät den stå strömlös i ett dygn, då var det som att det nollade sig och det gick att få kontakt på rätt sätt och sen fungerade det. Innan det spelade det ingen roll hur jag tryckte och höll på.

                augusti 9, 2015 at 21:14 #377818

                Stefan! Jag vill inte få upp förhoppningarna för mycket men har precis kommit hem och dragit ur bateriet. Jag håller tummarna så de blöder och så får vi se imorgon 😉

                99 -77 luftfjädring och förgasare
                900i 8v -88 finbil
                9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                  augusti 10, 2015 at 22:16 #377853

                  När du försöker starta den efter att ha haft igång den. Går motorn igång och sen dör lika fort?
                  För gör den det så måste du göra på två sätt. 1: Går ur bilen och låsa bilen och sen låsa upp eller vrida nyckeln till läge on och sen trycka på låsupp-knappen.

                  Detta måste man göra för att startspärren går in. Detta kanske du redan visste men fick inte fram det i tråden. =)

                    augusti 12, 2015 at 12:22 #377893

                    Problemet är ju att så fort jag tar ut nyckeln ur tändningslåset så går det inte att använda blippen, den förlorar kopplingen med bilen. Så proceduren för att starta är att gå in genom förardörren, vrida nyckeln till första läget ”off” sedan trycka 5ggr på blippen för att den skall hitta kontakt med bilen igen. Sedan två gånger till för att låsa/låsa upp alla dörrar och slå av startspärren. Lite för drygt och omständigt.

                    Fortfarande ingen som har lyckats hitta felet, finns det ingen som har fler idéer om vad det kan vara? Eller vem som kan hjälpa mig?

                    99 -77 luftfjädring och förgasare
                    900i 8v -88 finbil
                    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                      augusti 14, 2015 at 12:15 #377979

                      Det verkar som att du bryter strömmen till larmenheten när du drar ut nyckeln.
                      Om du går in på denna sida har du elscheman för 9000-97.
                      http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/9000/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/
                      Kontrollera att du har spänning till larm dosan hela tiden och att den inte försvinner när du drar ut nyckeln.
                      Kontrollera tändningslås kontakten och tändningslåset (fast den borde inte strulat bara för att du bytte panel)
                      Hur mycket kablar lossade du när bytte panelen ?

                      Timpa
                      http://saab9000vector.blogspot.se/

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.