Stor service på gång. Behöver lite tips

Forum / Modellspecifika forum / NG9-5 / Stor service på gång. Behöver lite tips

Forum / Modellspecifika forum / NG9-5 / Stor service på gång. Behöver lite tips

  • Författare
    Inlägg
    • mars 5, 2016 at 12:39 #390392

      Hej!

      Det börjar bli dags flr en större service och kollade i häftet och insåg att det nog är lika bra att göra allt som står i servicelisten så kanman köra lugnt i många tusen mil sedan. Bilen är en 220 Hk BioPower.
      Någon som vet om det finns någen verkstadshandbok att få tag i? Annars kanske vi kan samla tips om hur man gör olika operationer här?

      Kupéluftfilter: var sitter det? Svårt att byta?
      Luftfilter: Se ovan.
      Kilrem: Remmen finns på speedparts, men är det några löphjul som behöver bytas också? Borde ju vara minst ett på spännaren? Tips för genomförande vore tacksamt.
      Bränslefilter: Var sitter det?
      Växellådsolja, manuell: Är det samma som till 9-5 OG? En aningen osäker kille på Hedins bil sa att det var det, men känns inte helt säkert. Står inget i bilens dokumentation. Volym? 2,7 liter enligt OK´s oljeguide.
      Bromsvätska: Borde inte vara några problem.
      Tändstift: Finns på speedparts. Har inte lyft på plastlocken, men borde väl inte vara några konstigheter at koma åt?
      Kylvätska: Volym? Avtapning ur kylaren som vanligt?

      Hjälps vi åt att samla lite tips och trix här så underlättar det för alla sen!

      /Martin

        mars 7, 2016 at 11:07 #390471

        Bra tråd! Jag har letat efter verkstadshandbok till NG9-5 tidigare men inte hittat någon sådan. Haynes gjorde aldrig en för NG9-5 (såsom till övriga Saabmodeller). Det är väl fullt möjligt att Saabverkstäder fått tillgång till en handbok. Det är något för Saabklubben att undersöka mer kan jag tycka.

        Har själv inte mycket att tillföra här, men kanske att @jonas99 vet mer?

          mars 10, 2016 at 10:13 #392392

          Ska läsa i kväll och se vad jag kan hjälpa till med

            mars 10, 2016 at 22:31 #392506

            Hej.
            Har läst igenom.
            Tyvärr kan jag inte allt utantill, men har inga problem med att kolla upp det till dig.
            Verkstadshandbok lär det inte bli någon då det tillverkades för lite bilar. Jag har tillgång till den elektroniska från SAAB.
            Så jag går igenom det i morgon under dagen.

            Hur många mil har den gått?

            Förstår att du är medveten om att det är väldigt bra med stämpel i serviceboken. De stora servicejobben brukar jag rekommendera att lämna in bilen för. Och gör mellanscrvice med olja och filter själv. Har bilen gått mer än 15 000mil så har man iof ingen motorgaranti/försäkring som gäller så då är det mest ett ev försäljningsvärde så kan får sig en “känga”

            Mvh Jonas

              mars 29, 2016 at 08:48 #395190

              Hej,
              kan tyvärr inte bidra med något tips till ovanstående men står inför ett byte av bromsbelägg på men 9-5 XWD.
              Hoppas och tror inte det ska vara några problem men alla tips & trix är välkomna.
              Har sökt på nätet efter just tips men inte hittat något på vare sig svensla eller utländska sidor.
              Om det är någon speciell procedur vid luftning som t.ex. min gamla 9000 CDE -92 med ABS där tändningen ska vara på vid lufting av bakre bromsar.

              Tack på förhand

              Hälsningar
              Tommy

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.