Stor service på gång. Behöver lite tips

Forum Modellspecifika forum NG9-5 Stor service på gång. Behöver lite tips

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-03-29 08:48.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #390392

    martin h
    Deltagare

    Hej!

    Det börjar bli dags flr en större service och kollade i häftet och insåg att det nog är lika bra att göra allt som står i servicelisten så kanman köra lugnt i många tusen mil sedan. Bilen är en 220 Hk BioPower.
    Någon som vet om det finns någen verkstadshandbok att få tag i? Annars kanske vi kan samla tips om hur man gör olika operationer här?

    Kupéluftfilter: var sitter det? Svårt att byta?
    Luftfilter: Se ovan.
    Kilrem: Remmen finns på speedparts, men är det några löphjul som behöver bytas också? Borde ju vara minst ett på spännaren? Tips för genomförande vore tacksamt.
    Bränslefilter: Var sitter det?
    Växellådsolja, manuell: Är det samma som till 9-5 OG? En aningen osäker kille på Hedins bil sa att det var det, men känns inte helt säkert. Står inget i bilens dokumentation. Volym? 2,7 liter enligt OK´s oljeguide.
    Bromsvätska: Borde inte vara några problem.
    Tändstift: Finns på speedparts. Har inte lyft på plastlocken, men borde väl inte vara några konstigheter at koma åt?
    Kylvätska: Volym? Avtapning ur kylaren som vanligt?

    Hjälps vi åt att samla lite tips och trix här så underlättar det för alla sen!

    /Martin

    #390471

    Jonathan
    Deltagare

    Bra tråd! Jag har letat efter verkstadshandbok till NG9-5 tidigare men inte hittat någon sådan. Haynes gjorde aldrig en för NG9-5 (såsom till övriga Saabmodeller). Det är väl fullt möjligt att Saabverkstäder fått tillgång till en handbok. Det är något för Saabklubben att undersöka mer kan jag tycka.

    Har själv inte mycket att tillföra här, men kanske att @jonas99 vet mer?

    #392392

    Jonas Åberg
    Moderator

    Ska läsa i kväll och se vad jag kan hjälpa till med

    #392506

    Jonas Åberg
    Moderator

    Hej.
    Har läst igenom.
    Tyvärr kan jag inte allt utantill, men har inga problem med att kolla upp det till dig.
    Verkstadshandbok lär det inte bli någon då det tillverkades för lite bilar. Jag har tillgång till den elektroniska från SAAB.
    Så jag går igenom det i morgon under dagen.

    Hur många mil har den gått?

    Förstår att du är medveten om att det är väldigt bra med stämpel i serviceboken. De stora servicejobben brukar jag rekommendera att lämna in bilen för. Och gör mellanscrvice med olja och filter själv. Har bilen gått mer än 15 000mil så har man iof ingen motorgaranti/försäkring som gäller så då är det mest ett ev försäljningsvärde så kan får sig en ”känga”

    Mvh Jonas

    #395190

    chritos
    Deltagare

    Hej,
    kan tyvärr inte bidra med något tips till ovanstående men står inför ett byte av bromsbelägg på men 9-5 XWD.
    Hoppas och tror inte det ska vara några problem men alla tips & trix är välkomna.
    Har sökt på nätet efter just tips men inte hittat något på vare sig svensla eller utländska sidor.
    Om det är någon speciell procedur vid luftning som t.ex. min gamla 9000 CDE -92 med ABS där tändningen ska vara på vid lufting av bakre bromsar.

    Tack på förhand

    Hälsningar
    Tommy

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.